Lítačka by se měla přejmenovat, cizinci názvu nerozumí. Prodej jízdenek je zastaralý, řekl nový šéf pražské dopravy

Obnovení tramvajového provozu na rekonstruované ulici U Výstaviště. Foto: RopidObnovení tramvajového provozu na rekonstruované ulici U Výstaviště. Foto: Ropid

Budoucí pražský radní pro dopravu Jaromír Beránek popsal svou vizi pro klíčovou dopravní aplikaci.

Aplikace Lítačka, která slouží k nákupu jízdenek, kuponů či parkování v Pražské integrované dopravě, čelí dlouhodobé kritice. Své základní tarifní funkce sice plní, letos na jaře se však delší dobu nedařilo řešit její zamrzání při vyhledávání spojení, na pomalou implementaci změn do systému si opakovaně stěžuje také Středočeský kraj.

Podle budoucího pražského radního pro dopravu Jaromíra Beránka se aplikace do určité míry stala obětí vlastního úspěchu. „Už pracujeme na nové aplikaci PID Lítačka 2.0,“ řekl zastupitel za Piráty v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. Ten je zároveň členem dozorčí rady městské firmy Operátor ICT, která Lítačku vyvíjí a spravuje.

Beránek by podle koaliční dohody měl na konci roku vystřídat ve funkci radního Zdeňka Hřiba, který zasedne v nové sněmovně.

SUV do města nepatří, zkrotí je vyšší parkovné, mýto a emisní zóny. Hřibův nástupce poprvé představil své plány

Když PID Lítačka někdy v roce 2018 po převzetí starší technologie na původním historickém jádru multikanálového odbavovacího systému vznikla, tak nikdo nepočítal s tím, že bude tak úspěšná, že ji budou na pravidelné bázi využívat dva miliony cestujících z Prahy a Středočeského kraje,“ vysvětluje pozadí současných komplikací Beránek.

Aplikace by podle něj měla být od základu přepsána. „Říká se tomu technicky refactoring. Jádro by mělo být schopné odbavovat jednak výrazně větší množství požadavků, jednak by mělo být stabilnější a do budoucna umožňovat napojování nových funkcionalit,“ popsal chystané změny.

Dodal, že osobně by si také přál, aby se aplikace přejmenovala a jejímu názvu rozuměli i zahraniční návštěvníci.

Měla by umět všechno

Jarní problémy aplikace způsobil podle něj požadavek, aby se do vyhledávání natahovaly mapy parkovacích ploch v celém Středočeském kraji. „Ukázalo se, že tato funkcionalita zajímá velmi málo lidí a není asi úplně moudré po aplikaci na starém jádře chtít, aby tohle všechno zvládala,“ dodal s tím, že se to podařilo vyřešit jednoduchým technickým zásahem.

Současná vize je podle něj taková, aby se z Lítačky stala skutečně hlavní aplikace pro Pražany i návštěvníky Prahy a obyvatele Středočeského kraje, která bude umět cokoliv od podpory služeb sdílené mobility přes P+R parkoviště až po třeba cyklistické věže.

Zastaralý systém

Samotný tarifní a odbavovací systém PID je podle Beránka „strašně zastaralý“. Cestující si kupuje jízdenku podle vyhledaného spojení, k tomu se musel do aplikace zpětně doplňovat „capping“, aby lidé několika jízdenkami nepřeplatili cenu 24hodinové jízdenky.

Jsem velkým zastáncem jízdenek, které známe z Německa či z Rakouska – Klima tickets nebo Euroticket. Do budoucna by se mi líbilo, kdybychom tady měli jednu odbavovací aplikaci pro celé Česko,“ popisuje Beránek možné propojení třeba i s dálkovou dopravou.

Připomíná aplikaci Fairtiq, kterou v Česku používá Zlínský kraj a podobný systém může být do budoucna alternativou i pro Prahu. Aplikace sama vybírá nejvhodnější tarif napříč módy dopravy jen na základě polohy cestujícího a hlídá sama vždy tu nejvýhodnější cenu. Nejsou pro to potřeba validátory ani papírové jízdenky.

Švýcarská aplikace slaví rok ve Zlínském kraji. Celkem prodala přes půl milionu virtuálních jízdenek

Cestující při nákupu nemusí na nic klikat, nemusí si někde odpípávat. Dopravce nebo organizátor potom zpětné ví, jakou trasu cestující projel, což je úplně super sada dat, se kterou můžeme dál pracovat a pak se na základě ní rozhodovat,“ říká Beránek.

Myslím si, že všichni budou spokojenější, budou-li si pořizovat jízdenky přes mobilní aplikaci. To je cesta, která je výhodnější i pro město. Nemusí platit relativně vysoké provize zprostředkovatelům plateb a zároveň získává data, v jakých časových intervalech a s jakým záměrem si lidé jízdenku kupují. A to nám potom do budoucna umožňuje lépe plánovat dopravní spojení,“ uzavírá Jaromír Beránek.

Tagy FAIRTIQ Jaromír Beránek odbavovací systém PID Lítačka tarifní chaos
122 komentářů