Do Jeseníku pod dráty. Centrální komise schválila elektrizaci trati z Bludova

Spěšný vlak mezi Jeseníkem a Zábřehem na Moravě. Foto: České dráhySpěšný vlak mezi Jeseníkem a Zábřehem na Moravě. Foto: České dráhy

Trať prošla velkou opravou v roce 2016.

Centrální komise ministerstva dopravy zařadila plánovanou elektrizaci železniční trati z Bludova na Šumpersku do Jeseníku, po které nyní jezdí pouze vlaky tažené dieselovými lokomotivami, na seznam investic určených k realizaci. Modernizace této horské trati má začít v roce 2029 a provoz elektrických vlaků v roce 2031. ČTK to sdělil jesenický místostarosta Václav Urban, který o přeshraniční železniční dopravě v závěru týdne jednal s polskými kolegy.

„Projekt zároveň výrazně rozšíří možnosti provozu moderních vozidel a vytvoří technické podmínky pro nasazení bezemisních bateriových jednotek,“ uvedl Urban, podle kterého součástí plánované investice je výstavba trakční dobíjecí stanice v Jeseníku. Odhadované náklady dosahují necelých pět miliard korun, stavět se má začít v roce 2029.

Přehledně: Miliardy do prosté elektrizace. U jakých tratí se začne příští rok a kde se čeká na schválení

Správa železnic (SŽ) loni vybrala sdružení firem Moravia Consult, Sudop Brno a Exprojekt, které připravuje projekt elektrizace trati z Bludova do Jeseníku. Zakázka má hodnotu zhruba šest desítek milionů korun. Horská železnice byla v roce 2016 rekonstruována, SŽ postupně opravuje i železniční stanice.

Trať projde elektrizací na střídavou napájecí soustavu. Zadávací dokumentace řeší i možné zrychlení úseku z Hanušovic do Jeseníku, kde je dnes maximální rychlost 60 km/h. Podle dokumentace by zrychlením mohlo dojít k výraznému zkrácení obratů v Jeseníku a významné úspoře vozidel a personálu.

„Zvýšení rychlosti lze dosáhnout minimalistickými úpravami,“ uvádí se v dokumentaci, která ale počítá se zvýšením rychlosti na maximálně 70 km/h.

Další prostá elektrizace má projektanty. Trať do Jeseníku by mohla i zrychlit

SŽ chystá také elektrizaci trati z Opavy do Krnova. Na polské straně se podle Urbana připravuje modernizace polské části trati z Glucholaz do Krnova, kde by poté mohly vlaky jezdit rychlostí až 120 kilometrů za hodinu. Polské úřady připravují rekonstrukci trati z Mikulovic do Glucholaz, dokončena má být nejpozději v roce 2027.

Tagy Bludov - Jeseník prostá elektrizace Správa železnic Trať 292 Šumperk - Krnov
41 komentářů