Na nové vlaky nemáme peníze, na staré ano. Pardubický kraj utratí další miliony za nostalgii

Lokomotiva 751.004. Foto: Jim40135 / Flickr.comLokomotiva 751.004. Foto: Jim40135 / Flickr.com

Kraj si pořizuje od Českých drah Bardotku a Štokra.

Účet za plánované železniční muzeum v Dolní Lipce dál bobtná, aniž by se začalo stavět. Kromě samotné stavby totiž začal Pardubický kraj řešit i jeho zaplnění exponáty.

K odhadovaným 221 milionům korun bez DPH za stavbu je tak třeba nutné připočítat dalších 6,6 milionu korun za nákup dvou historických lokomotiv. Třetí si již kraj koupil dříve, ta nyní prochází opravou za 10 milionů korun.

Má jít o motorovou lokomotivu 751.004 přezdívanou Bardotka a neprovozní parní lokomotivu Štokr 556.0298. O plánu informoval deník Zdopravy.cz už loni, nyní web iDNES.cz zveřejnil odhadované náklady.

Pardubický kraj dá opravit historickou parní lokomotivu 310.922

O odkupu exponátů nyní kraj jedná s Českými drahami, konkrétně Centrem historických vozidel v Lužné. „Pro Pardubický kraj koupí exponáty – movité věci zřizovaná organizace Regionální muzeum Vysoké Mýto, kterému budou svěřeny k hospodaření. V tuto chvíli čekáme na vyhodnocení soutěže ze strany Českých drah,“ uvedl mluvčí kraje Dominik Barták.

V oboru se mluví i o odkupu lokomotiv 464.044 a 310.076, to však kraj odmítl. „O dalších zmíněných lokomotivách kraj nejednal a nejedná,“ dodal Barták.

Pro muzeum v Dolní Lipce zatím kraj hledá zhotovitele. Kvůli dotazům uchazečů musel termín pro podání nabídek několikrát posunout, aktuálně platí datum 29. října. Kraj od stavby, u které skokově navýšil oproti prvním odhadům předpokládanou hodnotu, čeká rozvoj cestovního ruchu.

Pardubický kraj dá opravit historickou parní lokomotivu 310.922

Kraj si opakovaně stěžuje, že nemá dostatek peněz

V objemu peněz utracených za železniční nostalgii je Pardubický kraj nyní na špičce. Za veškerou iniciativou v této oblasti je především hejtman Martin Netolický, který je sám velkým železničním fanouškem. Nedávno se stal držitelem licence strojvedoucího, první jízdy má u Leo Express.

Investice do nostalgie však přichází v době, kdy má běžná veřejná doprava v kraji k dokonalosti daleko. Nedávno hejtman sám připustil, že na lepší vlaky nemá dost peněz.

Bez dotace je pořízení takových jednotek pro rozpočet Pardubického kraje prakticky nereálné,“ uvedl tento týden v tiskové zprávě k získání dotace na provoz akutrolejových jednotek.

Kraj nikdy dopravce nesoutěžil, většinu výkonů získaly bez soutěže České dráhy. Samostatnou kapitolou je pak funkčnost systému IREDO, který je společný s Královéhradeckým krajem. Ani v roce 2025 nemají například uživatelé tohoto systému možnost koupit si jízdenky přes internet či mobilní aplikaci.

Stížnosti na nedostatek peněz nejsou u Netolického nové. „Čtyři kraje, které patří mezi ty, jež podle stávajícího modelu dostávají výrazně méně peněz oproti ostatním krajům, by bez finančních prostředků půjčených od bank nebyly schopné opravovat silnice, modernizovat budovy nemocnic či škol nebo zajišťovat veřejnou dopravu v požadovaném rozsahu,“ uvedl loni Netolický na krajském webu.

Další investicí do drážní nostalgie bude oprava střechy bývalé železniční vodárny v Rosicích nad Labem, která je technickou památkou z 19. století a slouží jako železniční muzeum od roku 2001. Vyjde na 1,4 milionu korun.

Tagy 556.0298 751.004 lokomotiva 751 Pardubický kraj Výtopna Dolní Lipka železniční nostalgie
53 komentářů