Nová koalice zpochybňuje vysokorychlostní tratě. Okamura se bojí cen jízdenek

V roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravyV roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravy

ANO se s SPD a Motoristy shodlo na zvýšení slev ve veřejné dopravě pro vybrané skupiny cestujících.

Vyjednavači budoucí vládní koalice ANO, Motoristů a SPD podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka našli cestu, jak v příštím roce zajistit financování prioritních staveb. Havlíček to dnes řekl novinářům, podrobnosti ale neprozradil. Budoucí vláda podle něj chce pokračovat v prioritních dálničních a železničních stavbách. Rozumný kompromis podle Havlíčka strany našly v dlouhé diskusi o vysokorychlostních tratích. Předseda SPD Tomio Okamura naznačil, že se ANO, SPD a Motoristé dohodli na zvýšení slev na jízdné pro studenty nebo seniory.

„Tato vláda nám předává dopravu sice v dobré rozestavěnosti, to uznávám, ale v katastrofálním finančním stavu,“ řekl Havlíček, podle něhož v příštím roce chybí na dopravní stavby v chystaném rozpočtu 48 miliard korun.

„Financování dopravy bude největší investiční výzvou Česka v příštích deseti letech,“ uvedl Havlíček. „Asi nikdo nechce, aby skončila silnice nebo dálnice v pampeliškách jenom proto, že dojdou peníze,“ podotkl s tím, že investice do dopravy jsou výrazně vyšší než do obrany.

Budoucí koalice chce podle Havlíčka pokračovat v klíčových stavbách dálnic D3, D6, D11 a D35, stejně jako v dotažení železničního koridoru do Českých Budějovic nebo stavbě železničních uzlů v Hradci Králové a v České Třebové. „Dobrá zpráva je, že už jsme našli cestu, jak tyto důležité stavby v příštím roce zvládnout,“ uvedl místopředseda ANO a někdejší ministr dopravy. Možnost snížení cen dopravních staveb vidí ve zlepšení podmínek soutěží na jejich realizaci a využívání projektů se soukromými investory.

Nechceme zdražovat dálniční známky,“ řekl Okamura a zmínil, že nyní jejich cena roste podle zákonem daného výpočtu, který zohledňuje inflaci.

U slev na jízdné pro studenty nebo seniory mají ANO, SPD a Motoristé podle Okamury podobné názory a dohodli se. „Určitě stav by na základě dohody měl být lepší než za Fialovy vlády,“ srovnal dohodnuté parametry s nynějšími slevami po úpravě za nynější vlády Petra Fialy (ODS). Přesná čísla Okamura neuvedl. Slevu z jízdného pro děti, studenty do 26 let a seniory starší 65 let snížila končící vláda od dubna 2022 na 50 procent z předchozích 75 procent.

Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou podle Okamury hezká, ale finančně náročná vize nejen co se týká investic, ale také s ohledem na budoucí cenu jízdenek na takových tratích, což by byla čtyřmístná suma. „My jsme se dohodli na tom, že to zasluhuje nějakou hlubší analýzu,“ řekl Okamura. O důležitosti financování VRT mluvil i Havlíček, zástupci stran podle něj našli rozumný kompromis. ANO před volbami označovalo VRT za svou prioritu, zatímco pro Motoristy a SPD jsou mimořádně nákladným projektem s nejistým přínosem pro běžné občany.

Tagy koaliční vyjednávání populismus v dopravě
171 komentářů