Martyrium s opravou Libeňáku: Oblouky zkusíme i přes zákaz ÚOHS dodělat, řekl šéf TSK

První zahájená stavba rekonstrukce Libeňského soumostí. Foto: Zdopravy.czPrvní zahájená stavba rekonstrukce Libeňského soumostí. Foto: Zdopravy.cz

Spodní pilíře inundačního mostu X656 jsou hotové, připravovala se výstavba oblouku.

Pražská Technická správa komunikací řeší, jak dál s opravou Libeňského soumostí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na konci září zakázal TSK pokračovat v pracích na přestavbě soumostí nad rámec původní soutěže.

Po ní totiž projekt doznal zásadních úprav včetně rozhodnutí postavit tvarovou repliku mostu přes Vltavu. Proti tomu se ohradila společnost Eurovia, která se původní soutěže účastnila a antimonopolní úřad jí po dvou zamítavých rozhodnutích dal napotřetí za pravdu.

Ředitel TSK Filip Hájek v úterý vysvětloval členům výboru pro dopravu na pražském magistrátu genezi celé kauzy a členy výboru seznámil také s kroky, které teď městská firma ohledně soumostí plánuje.

TSK musela v první řadě přerušit všechny práce, které souvisí se zakázanými změnami. „Informovali jsme zhotovitele Metrostav TBR o tom, že nesmí pokračovat v žádných činnostech vycházejících ze studie 3,” uvedl Hájek.

Zastavily se tak zejména stavební práce na inundačním mostu X656, který tvoří východní část soumostí směrem k Palmovce. Původní konstrukce prošla už loni demolicí a stavbaři začali letos pracovat na nové. „Spodní pilíře jsou hotové, připravovali jsme se na výstavbu oblouku,“ popsal stav Hájek.

Podle Hájka nyní TSK plánujeme dodělání oblouků i přes zákaz plnění současných smluv. Využít pro to chce jiných titulů TSK, pravděpodobně rámcových smluv na opravy mostů. „Řešíme úpravu projektu,“ dodal.

Vyčíslení nákladů

TSK nyní požádala Metrostav o vyčíslení nákladů vzniklých v důsledku přerušení plnění smlouvy a zároveň i nákladů na úplné ukončení kontraktu.

Městská firma také připravila právní analýzu rozhodnutí ÚOHS, která určuje rozsah zakázaných činností a vymezuje, co je ještě plnění dle původní smlouvy a co už dle úprav.

Další postup pak bude kompletní zadání nové veřejné zakázky podle současných požadavků vedení Prahy, nebo oddělení původní a nové části projektu.

TSK vedle toho zvažuje i odvolání proti rozhodnutí ke krajskému soudu. „Vzhledem k rozhodnutí ÚOHS nelze v tuto chvíli předložit závazný harmonogram a předpoklad nákladů spojených s rekonstrukcí mostu. To vzejde až z nové soutěže,“ dodal Hájek.

Největší problém vidí v tom, že úřad zakázal i pokračování projektování podstatné části rekonstrukce, které se přitom už chýlilo ke konci.

Ke konci roku jsme chtěli mít doprojektováno, to se nyní protáhne o několik měsíců. U mostu přes Vltavu jsme chtěli mít do léta 2026 povolení a začít soutěžit jeho přibližně tříletou stavbu,“ upřesnil Hájek s tím, že vše se nyní protáhne.

Výpočty nevyšly

Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty. Vzniklo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928 a nikdy nebylo opravováno. Vedení Prahy v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním historického mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale v minulém volebním období rozhodli o opravě.

V soutěži byly dvě relevantní nabídky s obrovským rozptylem. Vítězný Metrostav TBR nabídl cenu 2,2 miliardy korun, Eurovia 3,6 miliardy.

O vytvoření repliky na původních pilířích pak bylo na základě statických modelů rozhodnuto koncem roku 2023. „Projektant na výpočtech strávil 18 měsíců. Ty nevyšly, a proto byla nutná tvarová replika,“ popsal Hájek členům výboru.

Roli podle tehdejších vyjádření TSK hrálo i zpřísnění evropské legislativy v souvislosti s pádem mostu v italském Janově. Pražští radní proto TSK zadali místo „citlivé rekonstrukce“ stavbu moderního most s plnou zatížitelností a životností ve formě tvarové repliky.

Tagy Libeňské soumostí Metrostav TBR Technická správa komunikací ÚOHS
50 komentářů