Zakažme elektrokola v metru, je to obrovské riziko, volají strojvedoucí. Na tragédii stačí dvě minuty

Změnu přepravních podmínek bude nyní řešit Ropid.
Pražský dopravní podnik (DPP) začal s organizátorem dopravy Ropid řešit návrh změny smluvních přepravních podmínek, který by znemožnil přepravu elektrokol a elektrokoloběžek v metru.
Členy dopravního výboru pražského zastupitelstva o tom informoval dopravní ředitel DPP Jan Barchánek.
V současnosti je v rámci Pražské integrované dopravy umožněna přeprava kol bez rozlišení. V metru mohou být jízdní kola přepravována s výjimkou první plošiny soupravy na každé první a poslední plošině jednotlivých vozů soupravy (maximálně dvě kola na každé plošině). Povolený či naopak zakázaný vstup označují na každých dveřích soupravy následující piktogramy.
„V metru vnímáme vysoké bezpečnostní riziko zejména v mezistaničním úseku. Hořící předmět tam nelze odstranit a evakuovat cestující. Ve světě už k zahoření baterií v metru došlo, například v roce 2023 v Madridu explodovala baterie elektrokoloběžky,“ argumentoval před členy výboru vedoucí odboru organizace provozu DPP Jiří Vodrážka. K podobným incidentům podle něj došlo i v Londýně, v Barceloně či v Torontu.
Poukázal na to, že k celostátnímu zákazu v MHD již přistoupilo třeba Irsko. Z měst jsou bateriové prostředky z přepravy vyloučeny třeba v Hamburku nebo v Mnichově, ve špičkách i ve Vídni či v Bruselu. V Česku pak přepravu zakázalo Brno, Plzeň, Most a od října i Ostrava.
Někteří z členů výboru poukázali na to, že u některých kol či koloběžek je baterie vyjímatelná a může tak nastat problém při prokazování porušení zákazu.
„Je jedno, zda je baterie namontována či vyjmuta. Považuji to velké riziko. Ve vagonu je 250 lidí, jízda mezi stanicemi trvá dvě minuty, ale vývoj dýmu je velký a rychlý. Nesmíme čekat, až se něco stane,“ řekl k tomu technický ředitel metra Jaroslav Kristen.
Končící náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib k tomu dodal, že ze zákazu by byly vyjmuty kompenzační pomůcky s bateriemi, co však může být i elektrokoloběžka. Baterie jsou navíc v každém notebooku. Určité riziko zde tak bude vždy a on sám by postupoval spíše cestou omezení kapacity baterie. Zdůraznil ovšem, že to není téma pro politiky, ale pro experty.
Předseda odborové organizace DPP Tomáš Novotný poukázal na to, že jde také o ochranu zaměstnanců. „Už dávno jsme na to upozorňovali. Tunel funguje jako komín, souprava v něm při zahoření nezastaví. Neberme to na lehkou váhu.”
To, že mají zaměstnanci z požáru elektrozařízení v soupravě velké obavy, potvrdil i předseda organizace strojvedoucích Miroslav Vlk.
Výbor nakonec k zákazu usnesení nepřijal a změnu přepravních podmínek bude nyní řešit se zástupci DPP organizátor dopravy Ropid.