Pražští radní schválili zákaz sdílených elektrokoloběžek. TSK je bude od ledna odstraňovat

Nový systém počítá už pouze se sdílením kol a elektrobicyklů. Městu se bude odvádět poplatek.
Praha od ledna zavede nový systém regulace sdílených dopravních prostředků, který počítá se zákazem poskytování elektrokoloběžek. V pondělí to schválili radní města. Důvodem zákazu je dlouholetá kritika vozítek ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy, podle kterých parkující koloběžky překážejí v ulicích a jejich uživatelé především z řad turistů nebezpečnou jízdou po chodnících ohrožují chodce.
Nový systém regulace připravuje město od loňska a bude založený na smlouvách mezi městskou Technickou správou komunikací (TSK) a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jenom na k tomu určených místech. Sdílené elektrokoloběžky tuto možnost mít nebudou, čímž se fakticky znemožní jejich poskytování. TSK je podle schváleného materiálu bude v případě neoprávněného parkování v ulicích odstraňovat.
„Konečně zavádíme jasná pravidla, která vyčistí veřejný prostor od neřízeného provozu koloběžek. Ty se v centru často používaly spíš jako turistická atrakce než dopravní prostředek a způsobovaly chaos na chodnících i v pěších zónách,“ uvedl pro Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Další pokus odstranit elektrokoloběžky z Prahy. Cesta vede přes zákaz parkování
Poskytovatelé povolených dopravních prostředků budou městu platit za využívání míst pro parkování poplatek 25 korun měsíčně za každé kolo či elektrokolo. Hřib materiál radním předložil již letos v červnu, nepodpořili jej však jeho koaliční partneři ze Spolu a STAN. V září pak zastupitelé radě uložili, aby zavedení systému schválila v říjnu s platností od ledna.
„Na regulaci koloběžek se pracovalo téměř dva roky a opravdu jsme si dali velkou práci, aby byla připravena kvalitně a v souladu s doporučeními tří ministerstev,“ dodal Hřib.
Soukromoprávní postup, který město zvolilo, podle dřívějších Hřibových vyjádření ve společném stanovisku doporučila ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu. Sdílené elektrokoloběžky mají podle předloženého materiálu řadu negativních dopadů, jako je vysoká nehodovost, porušování dopravních předpisů či narušování veřejného pořádku.
Město chce podle dokumentu podporovat sdílenou mobilitu Pražanů, ale elektrokoloběžky nejsou často využívány jako dopravní prostředek, ale spíše zdroj zábavy na místech, které nejsou určeny k provozu jakéhokoli dopravního prostředku, jako jsou parky či chodníky. Zvolený postup se nemá dotknout soukromě vlastněných koloběžek Pražanů.
Elektrokoloběžky dlouhodobě kritizuje radnice Prahy 1, která k tomuto a dalším tématům ohledně turistického ruchu souběžně s uplynulými sněmovními volbami uspořádala místní referendum. V tom obyvatelé první městské části podpořili snahy o omezení, ale zároveň i úplný zákaz elektrických koloběžek v centru. Praha 1 také v srpnu umístila značky zakazující vjezd elektrickým koloběžkám do Nerudovy ulice.
Vyjádření jednoho z provozovatelů sdílených elektrokoloběžek, společnosti LIME, pro deník Zdopravy.cz:
„Rozhodnutí nás nepřekvapilo, ale přesto nás mrzí – zvláště když vidíme, že v jiných světových metropolích, kde město s provozovateli bikesharingu umí vést konstruktivní dialog, mohou koloběžky velice dobře fungovat a sloužit občanům. V ulicích Prahy nicméně od roku 2021 provozujeme také sdílená elektrokola, která představují jiný koncept a především odlišný způsob užívání. Tento segment sdílené mikromobility se nám dlouhodobě osvědčuje i v dalších evropských městech a plánujeme do něj dále investovat i v Praze,“ uvedl generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko Václav Petr.
„Současně se zákazem by měla vstoupit v platnost i nová smlouva mezi městem a provozovateli bikesharingu, která má po letech konečně nastavit jednotná pravidla pro bikesharing v Praze a o kterou jsme se snažili od začátku našeho působení v Praze. My se nyní budeme soustředit na jednání s městem o tom, aby pravidla byla nastavena srozumitelně, funkčně a s respektem k tomu, jak Pražané mikromobilitu používají. Věříme, že zástupci města jednání nepodcení a že mají zájem o to, aby sdílená kola Pražanům sloužila a nezanikla pod tíhou nefunkční regulace,“ dodal Petr.