Pražští radní schválili zákaz sdílených elektrokoloběžek. TSK je bude od ledna odstraňovat
Elektrokoloběžky Lime v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Nový systém počítá už pouze se sdílením kol a elektrobicyklů. Městu se bude odvádět poplatek.
Takže ode zdi ke zdi. Jako vždycky se vším, v téhle zemi…
To je čirý alibismus a krok zpět v přechodu k moderní městské dopravě. Ano, jejich uživatelé se často chovají zásadně nevhodně, ať už během cesty, nebo tím, kde a jak sdílenou koloběžku odstaví. Ale pokud porušují platné dopravní předpisy, tak je v první řadě potřeba zapojit policii, aby takové chování kontrolovala a důsledně pokutovala. Pokud sice předpisy neporušují, ale chovají se očividně nevhodně, tak je potřeba předpisy změnit – zpřísnit. Nikdy jsem např. nepochopil, proč segwaye vyhláška považuje za chodce a nikoliv za jízdní kolo. Jistě by bývalo bylo vhodné, zavést pro ně registrační značky, to by postihování přestupků výrazně… Číst vice »
To by ale strážníci nedělali nic jiného, než řešili přestupky koloběžek, což je tak devět z deseti.
No tak je potřeba počet strážníků navýšit. Když koloběžkáři konají tolik přestupků, tak by si na sebe strážníci vydělali a ještě by městu zbylo. Přitom by bohatě stačilo, kdyby ti strážníci dokázali pokutovat desetinu spáchaných přestupků, protože jakmile by se rozkřiklo, že se kontroluje a pokutuje, velká část uživatelů by si dala pozor. Je to jako s měřením rychlosti aut nebo s revizory v MHD: velká část uživatelů se chová jinak, když kontrolu vidí jednou za uherský rok, nebo když ji vídají pravidelně. I když ani pravidelné kontroly přestupky zcela nevymýtí. Ale spíš myslím, že úplný zákaz je politikům nejmilejší,… Číst vice »
Koloběžky v centru žádný prostor autům neubírají. Komu ale ubírají velmi často prostor jsou chodci. Ono když se po celkem plném chodníku, kde jdou chodci rychlostí 3-5 km/h řítí 3 koloběžky rychlostí 25 km/h, tak je to pro ty chodce celkem nebezpečné. Sám jsem to zažil u muzea. Zpoza budovy muzea se z kopce řítily po pěší zóně 2 koloběžky a kdybych se náhodou neotočil a periferním viděním je nezahlédnul, tak bych jim vstoupil přímo do cesty, protože bych je tam logicky neočekával. Fakt mi to nebylo příjemné. A teď mi řekněte, kolik by tak muselo být strážníků, aby tyhle… Číst vice »
Koloběžky na chodníku nemají co dělat. Je pouze a jedině chyba města, že s tím nedokáže nic dělat, krom toho je úplně zakázat. Tedy ty sdílené. Komu budou prostor ubírat ty v soukromém vlastnictví?
Klidně tam mohou být stejně jako kola ale nesmí nikoho omezit natož ohrozit. Problém není v koloběžkách ale v absenci rozumu mnohých co je řídí.
A Vy půjdete dělat strážníka? Už teď nejsou, takže navysit ale kde je vzít?
Tady máme hlubší problém, ale opět zaviněný pražskými politiky: nedostupné bydlení, které brání přistěhování méně kvalifikovaných a tudíž zpravidla podprůměrně placených zaměstnanců odjinud. Většina bytového fondu se v 90. letech zprivatizovala a výstavba drhne, nestíhá poptávku a z toho ještě ukrajují investiční byty a krátkodobé pronájmy. Jsem opravdu zvědav, kdo tyhle profese bude dělat, až do důchodu odejdou i poslední z těch, kdo na sklonku 80. let dostali nájemní byty, které si následně výhodně zprivatizovali. Město ve svém lesku zapomíná, že pro své dobré fungování musí vytvářet slušné životní podmínky i pro podprůměrně vydělávající. Tohle je jeden z důsledků.
Snad by jste nechtěl vystavbu levných bytů nedejbože aby developeři museli část bytového fondu pronajímat za nižší nájemné. Vy si troufáte vzít úředníkům moc a příjmy z přebujelé byrokracie. No fuj z čeho pak budou žít kmotři když nebude korupce. Ironie samozřejmě.
Ty privatizace se těžko dají takhle paušalizovat a argumentovat jimi. Můj praděda byl věrný zaměstnanec Elektrických podniků a dostal byt. Po válce se musely některé domy opravovat a došlo k výměně za 1+1 v domě z třicátých let. I jako dítě jsem velmi rychle vypozoroval otřesnost státního hospodářství na příkladu OPBH. Naprostá neochota, arogance, nespolehlivost … plyn, elektrika, voda, odpady, pak telefon, vše se muselo řešit úplatky a třeba takové zednické práce, no to vůbec, to jsme si museli pytlíkovat sami případně to dělal někdo z přátel. Po revoluci už to přešlo v úplnou samoúdržbu, tam to obec úplně vzdala.… Číst vice »
Segway už delší dobu není chodec, nýbrž „osobní přepravník“ a platí pro něj speciální právní úprava (§ 60a zákona 361/2000).
Kdysi jsem ty koloběžky skutečně využíval na rychlejší než pěší přesuny v okolí bydliště, bylo to praktické . Škoda, že se nepodařilo domluvit nějaký přísnější režim jejich používání, než je rovnou zakázat docela. Bolt, co si pamatuju, už dávno umožňoval jen parkování na určených parkovacích místech… nebylo možné koloběžku zaparkovat kdekoli si člověk usmyslel.
Celých 25Kč měsíčně? A není to moc Antone Pavloviči?
Ano, je to moc. Je to 1/4 poplatku za rezidentní parkování auta. Ale na plochu auta se vejde více než 4 kola a ne všechna kola parkují v místech, kde jsou modré zóny
Zjevně nejde o to, aby na tom město vydělávalo, ale s pomocí administrativního poplatku vytvořit smysluplný řád. Chtít na tom vydělávat by byla chyba, sdílená kola můžou městské dopravě výrazně pomoci, takže je řada měst naopak silně dotuje.
Ok tak koloběžky máme vyřešené. Místo nich společnosti nasadí elektrokola. Počítá s tím ale město ? Ty parkovací místa pro ně jsou přeplněná a je jich málo. Elektrokolo je větší než koloběžka. Mám pocit že město bude zase pozadu a bude na to reagovat dost pozdě
Kolo skonci pohozene nekde kde bude skvele prekazet a bude to opet problem obcanu kteri si na tom zprerazeji nohy, ne politiku kteri jedou autem.
Sdílená městská kola, ať už s motorem, nebo bez, bývají zamčená ve stojanech a aby uživatel nepřišel o kauci, musí kolo vrátit do stojanu. Takže odpadá problém s odstavením, kde ho napadne. Ano, stojany je potřeba vybudovat a vyhradit na to místo. Ale toho je dost, stačí zrušit pár parkovacích míst pro auta. Na místo jednoho auta se vejde minimálně 6 kol, nejspíš ještě víc. Městskému provozu to jen pomůže.
no jo, tak jako když s nima není rozumná domluva a negativní publicita koloběžek začne ohrožovat politickou kariéru lidí, který nad tím asi i měli motivaci zavírat oči, ale i pro ně už negativa převýšila přínosy.
vážené půjčovny, mohly jste použít geofencing, omezit rychlosti v některých místech, i dynamicky v čase, mohly jste znemožnit odložení koloběžky kdekoliv, ale radši jste ignorovaly rozumné požadavky, tak máte holt smolíka. vlastně je to smutný konec jistě v jádru dobrého nápadu řešení městské mikromobility, která se nakonec zvrhla na atrakci pro posilněné a často i bezohledné turisty.
Hlavně v jinych městech se to tak nějak naučili… navíc i třeba nějaký odhad, jestli je jezdec nality a nebo ne, ti noční opilý jezdci ty tržby nemůžou vytrhnout
Elektrokoloběžky v Praze jsou produkt zaměřený na turisty, místní na nich jezdí minimálně. Proto pak turisti jezdí po chodníku (neví, že se to nesmí, nebo z pohodlnosti), alkoturisti pak nalití. Zrovna ti alkoturisti budou nezanedbatelnou části tržeb.
Paradoxně to omezení rychlosti v Praze bylo na některých místech zavedeno. Akorát že když tu koloběžku používáte tak, jak máte, tedy jedete po silnici mezi auty, tak rychlost 15-20 km/h je žalostná.
Na kole frčíte po rovině a do kopce nějak výrazně rychleji? Kombinace elektromotoru jako hlavního a jediného pohonu s vratkostí prostředku může být právě ve vyšších rychlostech dost vražedná.
Protože peníze – víte, že to jsou náklady navíc a že snižují zisk? Mohlo to být tak, jak píšete, ale peníze opět zvítězily, takže nemáme nic.
Odstavování koloběžek „kde a jak mě napadne“ je jen jedna strana mince. Ano, tady jsou skutečně vinni sami provozovatelé, kteří svým uživatelům nechtějí stanovit a vymáhat jasná pravidla.
Ale pak je tu ještě to porušování pravidel silničního provozu uživateli. A tady jsou jednoznačně na vině politici, že nejsou schopni nebo ochotni dát policii jasný příkaz, to kontrolovat a postihovat.
(Městská) Policie má zákony i „příkaz“, ale absolutně na to nemá kapacity. To by v centru musel stát strážník v každé druhé ulici prakticky nonstop.
Takže když si koloběžkářská firma zajistí odstavy na soukromém pozemku, tak to bude OK? Měl by být celkový zákaz provozu a případně trestáni i samotní uživatelé.
Takhle ten byznys nadnárodních firem nefunguje. Ten je závislý na půjčování přímo z ulice.
To v praxi těžko může fungovat.
Tak samozřejmě, že za porušování pravidel silničního provozu, tedy např. jízdu po chodníku nebo pod vlivem alkoholu, mají být trestáni samotní uživatelé!
Ano, ale reálně nezajistí. Používání elektrokoloběžek na chodnících je zakázané už teď, tam tedy žádný nový zákaz není třeba.
By úplně stačilo ta pravidla vymáhat a pokutovat do bezvědomí. Ale když to nechceme dělat, tak to zakažme. Taky řešení
Nebylo by jednodušší ta pravá šla dodržovat? Ale asi to kplobezkari neumí.
Koloběžky asi kvituji, kdy se začnou odstraňovat špatně parkující auta?
Kvitujete jak? S povděkem, nebo naopak smutkem?
na to není politická motivace tlaku od voličů, ani v Praze
Proč to v Berlíně jde a v Praze ne? Zabýval se tím někdo?
Vybombardované město nemá úzké středověké uličky, kde jsou ty koloběžky fakt na zabití?
😀 středověké uličky… v Praze jen pár ulic, zbytek máme široký dost. jen všude parkujeme auta a nechceme rozšiřovat ani cyklo ani pěší infra.
Ovšem zajímavé je, kolik si do těch úzkých středověkých uliček vpouštíme aut.
I do starých ulic se vejdou tři pruhy aut: dva na parkování a třetí pro jízdu. Teď u nás probíhá čištění ulice a najednou je vidět že to není ten běžně vídaný úzký proužek, ale že je to docela prostorná ulice, i ty chodníky jsou najednou širší a prostorné.
Protože v Praze by pro oddělenou cykloinfa (kterou by používaly i koloběžky) bylo potřeba dat pár parkovacích míst a jednotky procent provozní dotace MHD.
Tak zaprvé tam musí mít každá „koloběžka“ registrační značku.
Za druhé v Praze chybí cyklo-infrastruktura.
Za třetí, nenasytnost provozovatelů koncentrovala byznys do turistického centra, kde sloužil jako atrakce. Pražanům jako last-mile dopravní prostředek v oblastech hůře dostupných MHD sloužili málokdy, nebo vůbec.
No to je dobrý nápad – povolit provoz, ale jen když bude možné jezdit po celé Praze a všude budou odstavné plochy. Potom se samoregulací tento problém vyřeší.
Samoregulací se to nevyřeší. Bude potřeba zajistit minimální počet dostupných koloběžek v každé stanici po určitou část dne.
Když už jsem totiž nějakou koloběžku odvezl do „potřebných míst“, celkem rychle ji odvezli pryč, protože tam holt tolik nevydělává jako na Václaváku, kde se na ni za den vystřídá 5 ožralých turistů.