Daň za nesoutěžení. Libereckému kraji vzrostou náklady na vlaky o dvě třetiny

Kraj původně soutěž plánoval, nakonec se rozhodl pro přímé zadání.
Libereckému kraji v roce 2027 výrazně stoupnou náklady na zajištění drážní dopravní obslužnosti. V prosinci 2026 začne platit nová smlouva s Českými drahami na provozní soubor takzvané Jizerskohorské železnice II.
Zatímco u první smlouvy byl kraj průkopníkem ve veřejném zadávání výkonů v osobní železniční dopravě a kontrakt vysoutěžil v otevřené soutěži, nová dohoda se státním dopravcem vznikla bez porovnání s konkurenčními nabídkami. Výsledkem je výrazně vyšší cena se stejnými vozidly, jaké nyní na tratích jezdí. Příklady z jiných krajů ukazují, že soutěž cenu výrazně stlačila.
„Dochází ke skokovému navýšení kompenzace oproti stávající smlouvě. Pro rok 2027 se očekává navýšení požadavků na rozpočet až o cca 300 milionů korun,“ uvedla na jednání výboru dopravy podle zveřejněného zápisu vedoucí odboru dopravní obslužnosti Monika Šulcová. Veřejná doprava spadá pod Jana Svitáka. Ten z vedení kraje brzy odejde, stal se poslancem za STAN.
+ 63 % během pár dnů
V rozpočtu kraje na letošní rok je na zajištění drážní dopravy 481 milionů korun. Navýšení o 300 milionů korun znamená skok o 63 %. Jakým způsobem chce toto navýšení nákladů řešit není jasné, odpovědi slíbil příští týden.
Kraj smlouvu s Českými drahami uzavřel v roce 2023. Původně přitom sliboval soutěž, nakonec se rozhodl pro přímé zadání. Pokrývá provoz na páteřní železnici z Liberce do Harrachova a Frýdlantu a na dalších navazujících tratích.
Kraj bude platit v průměru 234,77 korun za každý kilometr, což je bezkonkurenčně nejvyšší cena za kilometr provozu motorových vozů Stadler RS1 v Česku. Celkem by měl kraj při plánovaném rozsahu 1,971 milionu kilometrů ročně zaplatit 3,239 miliardy korun. Kontrakt je na sedm let, na delší dobu s ohledem na evropskou legislativu smlouvu podepsat kraj nemohl. Naváže na stávající smlouvu, která prošla otevřenou soutěží. Smlouva je v režimu brutto, kdy jde riziko tržeb kompletně za krajem.
Nejdražší v porovnání s jinými kraji
Patnáct vozidel řady 840 má projít humanizací, přibude k nim ještě devět dalších ojetých z Německa. Díky tomu z tratí do Josefova Dolu, Černous a Jindřichovic pod Smrkem zmizí regionovy.
Současná vozidla, která byla pro Liberecký kraj vyrobena a upravena na zakázku právě pro účely ozubnicové trati, dodal výrobce v roce 2011. Nyní jsou přibližně v polovině své životnosti. Dnes je těchto vozidel patnáct a obsluhují také oblast Frýdlantska. Nově budou všechny přesunuty na Tanvaldsko a nasazovány přednostně na ozubnicovou trať. Současně dojde k návratu Českých drah na spojení mezi Tanvaldem a Železným Brodem. Smlouva umožní i rozšíření provozu do Mladé Boleslavi nebo německého Görlitzu.
Kraj dosáhl značně nevýhodné ceny v porovnání s jinými regiony. Motorové vozy Stadler RS1 provozují České dráhy v souboru Středohorská železnice v Ústeckém a částečně Libereckém kraji za cenu 166 korun za kilometr. V Plzeňském kraji jezdí GW Train Regio se stejnými vozidly za cenu 155,94 Kč za kilometr. S většími jednotkami Stadler GTW, navíc s vybavením ETCS, začne příští rok jezdit Arriva v Plzeňském kraji za 289 korun za kilometr. U všech výše zmíněných příkladů proběhl výběr dopravce porovnáním nabídek od více firem. V Libereckém kraji se rozhodli pro pohodlnější cestu bez soutěže.