Nenáviděnou křižovatku na Pražském okruhu čeká rozšíření. ŘSD hledá firmu, která vyřeší každodenní kolony

Přestavba umožní i následné rozšíření okruhu i dálnice D5.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo výběrové řízení na firmu, která pro něj přestaví a zkapacitní jednu z nejvytíženějších křižovatek na Pražském okruhu (D0). MÚK Třebonice napojuje na okruh dálnici D5 a Rozvadovskou spojku a zejména ve směru od Berouna trpí každodenními zácpami.
Její nová verze také umožní rozšíření samotného okruhu ve směru na Barrandov na šestipruhové uspořádání. Stejně tak už bude připravena i na přestavbu dálnice D5, kde se zkapacitnění o další dva pruhy rovněž dlouhodobě plánuje.
Předpokládaná hodnota zakázky je podle ŘSD 643 milionu korun bez DPH. Soutěžním kritérii je i doba výstavby, stavět by se mělo začít příští rok.
Nejstarší úsek okruhu
MÚK leží na nejstarším úseku Pražského okruhu, který byl zprovozněn již v roce 1983. V současnosti je jedním z nejzatíženějších úseků Pražského okruhu, kromě tranzitní dopravy ve směru D1 – D5 je značně využívána i ve směru z centra od Jižní spojky přes ulici K Barrandovu ve směru k dálnicím D5, D6 a D7.
Po zprovoznění jižní části Pražského okruhu zde došlo k výraznému nárůstu dopravy. Intenzita provozu dosahuje hodnot 70 -75 tisíc vozidel za den. Ve výhledu zde má projíždět dokonce 100 tisíc vozidel za den.
Jakákoliv nehoda či jiný problém tak má za následek tvorbu kolon. K přetížení přispívá i neustálé rozšiřování průmyslové zóny na Zličíně a průmyslové zóny na severu od obce Chrášťany.
Stavba se dotkne i mostů na dálnici D5 přes silnici II/605. Podle ŘSD nevyhovují budoucímu šířkovému uspořádání a budou vzhledem ke svému stáří a technickému stavu zdemolovány a znovu vystavěny.
Ve směru z D0 na D5 dojde k rozšíření odbočovací větve na dva pruhy. „Než se větev B napojí na dálnici D5, připojí se k ní zleva větev D o jednom pruhu. Od tohoto místa bude větev třípruhová,“ uvádí se v letáku ŘSD.
Na dálnici D5 bude v rámci stavby upraven přibližně 200metrový úsek. Celková délka delšího odbočovacího pruhu z dálnice D5 na větev A bude 345 metrů. Jednopruhová větev A se rozšíří na dvoupruhovou.
Změna uspořádání už funguje
Křižovatka prošla menší úpravou už letos na jaře. Změna dopravního uspořádání alespoň částečně zvýšila kapacitu křižovatky na sjezdu z D5 na Pražský okruh ve směru od Berouna.
Exit měl totiž pouze jeden pruh, změna umožnila usměrnění dopravních proudů v prostoru tak, aby byl umožněn nájezd na polopřímou větev ve směru od dálnice D5 k dálnici D7 bez nutnosti užití zmíněného přetíženého odbočovacího jízdního pruhu.
Na sjezdu se tak z dosud jediného pruhu „odfiltrovala“ do druhého pruhu doprava mířící na okruh ve směru k D7 a k letišti. Pravý sjezdový pruh zůstal pro dopravu na D0 směrem na Brno.
Tranzitní dopravu v místě křižovatky komplikuje i fakt, že navazující okruh je mezi Třebonicemi a Modleticemi pouze čtyřpruhový, a doprava je tak velmi hustá.
Navazující rozšíření Pražského okruhu mezi Slivencem a Chrášťany na šest pruhů plánuje ŘSD začít stavět v roce 2027 (více v letáku ŘSD). Rozšíření D5 v úseku Třebonice – Loděnice by mělo přijít na řadu v roce 2029, stavba však čelí silnému odporu okolních obcí.