dkv_obrazok

Nenáviděnou křižovatku na Pražském okruhu čeká rozšíření. ŘSD hledá firmu, která vyřeší každodenní kolony

Exit 1 z dálnice D5 ve směru od Berouna. Zdroj: Mapy.czExit 1 z dálnice D5 ve směru od Berouna. Zdroj: Mapy.cz

Přestavba umožní i následné rozšíření okruhu i dálnice D5.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav Pestrý

Ta nenáviděná křižovatka jestě v roce 1990 spolehlivě řesila kolony a dopravu. To je neùcta k betonování předků. Oproti tomu některé železnicní stavby jsou 120let ve stejném stavu a stále stíhají odbavit dopravu.

Dálnice

Ano, to bylo před čtvrt stoletím. Mezitím Schengen a volný pohyb osob i nákladu. Křižovatka patří do doby, kdy D5 končila za Berounem, na hranici byly dráty a na západ/ze západu jezdily denně desítky kamionů a ne tisíce jako dneska…

North

„Stavba se dotkne i mostů na dálnici D5 přes silnici II/605. Podle ŘSD nevyhovují budoucímu šířkovému uspořádání a budou vzhledem ke svému stáří a technickému stavu zdemolovány a znovu vystavěny.“

Tak to prr, ty mosty jsou skvělou ukázkou umu staveb dálničních mostů a musíme je za každou cenu dostat pod památkovou ochranu! Pak si můžeme třeba třicet let povídat, jak je opravit. 😀

Rezident

Jestli ony ty kolony nevznikaji spis kvuli tomu, ze to lidi objizdeji a napojuji se na D0 z Poncarovy a Orecha.

lojzik

jako že kolona vznikla tím že jí lidi objížděli??

Rezident

🙂 V zasade ano. Pokud se budou Poncarovou a Orechem valit auta smerem na dvouproudou D0 smer Slivenec, tak zadne zkapacitneni krizeni D5 s D0 nepomuze.

Jirka

Stačilo by zvednout počet pruhů v úseku D5 až sjezd, Barrandov

Lukáš Chalupa

Tam je intenzita provozu taková, že si myslím, že i těch 3+3 už bude taky málo…

Hasler

Jasně, nehotový obchvat Mnichova má stabilně 3 pruhy s občas přídavným 4 pruhem když je větší provoz, ale tady u nás 3+3 stačit nebudou.

Ano 3+3 budou ve špičce třeba na 100/80/80, ale určitě to bude stačit. Pokud chce vždy a všude jet 130 tak Vám ani 10+10 nepomůže…

PavelM

Nějak mi u těch přestaveb D5/D0 a D1/D2 chybí informace, že se začátkem přestavby dojde také k navýšení mýta pro balkánský tranzit, aby se alespoň trochu snížily intenzity umožňující přirozený tranzit přes ČR a vnitro dopravu. Ale my jsme přeci ten specifický trh 🙂 . Moc tomu nerozumím, když prostředky na rozvoj a údržbu sítě evidentně chybí.

Jméno

Jestli tahle přestavba vyřeší kolony, tak sním svoje boty.

Jestli je vyřeší aspoň následující etapy, tak taky sním svoje boty.

Jestli něco pomůže, tak možná severní část D0 (proud aut přijíždějící z D5 se pak rozdělí na 2 směry).

A rozšíření D5 na 3+3 to pak zaseká do stavu horšího než teď.

Lukáš Novák

Pomohlo by hlavně zdražení mýta na úroveň Rakouska, abychom přestali být za hlupáky, co natahujou veškerý kamionový tranzit.

M.D.

A klasický argument indukce od jména tu dlouho nebyl. Radši tedy nebudeme dělat nic.
Provoz se zvýší tak, jako tak. Bez ohledu na to, jestli se rozšíří dálnice nebo ne.

Jiří Urban

Ono by hlavně bylo dobré kdyby pochopil, že toto je (dokonce se ta stavba v dokumentacích i tak přímo jmenuje) NULTÁ (číselně 0.) etapa všech akcí, které popsal. Bez nich by se totiž proud z obou směrů D0 stejně cpal do jednoho připojovacího pruhu na D5 jako to je dnes.. Ale komu není rady…

Jméno

Však já neříkám, že to nemáme postavit. Ale říkám, že to nepomůže. Však si na mě za 5 let vzpomenete.

XXX

Na D0 by to chtělo hlavně 3 pruhy od Zličína do tunelů, pak by se vyřešiloa i ta D5.

Hasler

2027 Mlho. V článku je to i zmíněno. 🙂

Jiří Urban

Výkres s finálním uspořádáním (vzhledem k velikosti nutno kliknout pravým na obrázek a dát Otevřít obrázek na nové kartě)

https://imgur.com/i4YoLk0

Dusanh

Na tom obrázku, dole vlevo, kde se větev D5-D0 napojuje do hlavní trasy D0 – vychází tam potom úprava té větve při budoucím rozšíření úseku Třebonice Slivenec na 3+3? Díky.

MP22

Mě přijde, že se D0 přes MÚK s D5 jako třípruhové neplánuje.

Jiří Urban

Vidítě nevšiml jsem si, že je připojení na D5 na jiném výkresu. Tady jsou lepší skeny z obou.

https://imgur.com/a/IStYnJJ

MP22

Výborně, tady už je D0 na jih jako třípruhová, takže asi jsou to výkresy stavu i po rozšíření D0 ke Slivenci?! V tom případě fakt nerozumím tomu, proč jsou 3 pruhy až od nájezdu z Třebonické ulice a ne hned od nájezdu z D5. Tam vznikne naprosto nesmyslný špunt kdy to bude vše svedené do dvou pruhů a budou se tam tvořit dlouhé kolony jak na D5, tak D0.. Nechápu, proč ŘSD vždy musí nějaký takový špunt vyrobit

PetrN

ne toho bych se nebál, podle mě má být Exit 23A Chrášťany zrušen, protože je nadbytečný od doby co je připojení ulice Na Radosti.
Ten sdílený výkres mi přijde jako nějaká divná kombinace, rozhodně ŘSD neuvažuje zde zobrazenou variantu že by se stahovala doprava jen do dvou pruhů kvůli připojení Chrášťan…

MP22

Se zrušením toho nájezdu je to spekulace nebo fakt? Ono se bude nemálo stavět v okolí Třebonic a aby nebyla z Prahy žádost o jeho zachování především kvůli zátěži Řevnické ulice. Jinak i z mapek v informačních letácích to vypadá tak, že 3+3 bude až od nájezdu 23A a rozšíření křižovatky 0.etapa končí právě před mostem tohoto nájezdu. To hluché místo tam prostě je

Jiří Urban

Ano, teď se to bude sbíhat. Po rozšíření 515 na 3+3 bude mít MÚK Třebonice buď vlastní připojovák, nebo bude zrušena.

Jiří Urban

(tipl bych si, že dostane vlastní připojovák, protože pro její zrušení by bylo potřeba zbudovat jiné napojení Třebonic a Chrášťan na D5 což bude v koordinaci s magistrátem a samosprávami značně komplikované vyjednat)

PetrN

Proboha jaké napojení na D5?? Vždyť ten exit řeší jen jednosměrné napojení z/na D0 od jihu. Třebonice se velmi snadno napojí přes MUK Jinočany. Chybějící napojení oblasti na D5 se stavělo právě před cca 10 lety zde: https://mapy.com/s/hogedosofe pomocí kterého se napojí zbytek Chrášťan i na D0…

Jiří Urban

Jenže žijete v Česku a když zazoomojete mapu, tak zjistíte, že zcela záměrně není MÚK Jinočany připojena na Jinočany… Projděte si dokumentaci k této zakázce, pokud Vás téma zajímá.

https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003026/zakazka/597737

PetrN

Jak souvisí zatížení Řevnické ulice s tímto sjezdem?? Vždyť jde čistě jen o napojení Chrášťan a Třebonic ve směru na jižní D0 (je to jen jednosměrný sjezd/nájezd), to pojme exit Jinočany, případně pro Chrášťany nájezd v ulici Na Radosti…

MP22

Tak se raději podívejte na metropolitní plán, ať víte, o čem je řeč a jak to tam bude se zástavbou vypadat. Pak si položte otázku, zdali bude vhodné všechno z Třebonic tahat přes Řevnickou nebo Poncarovu

PetrN

Ještě bych doplnil že tato stavba je označena jako 0.etapa zkapacitnění, která hasí ty největší problémy. Současně se ale do budoucna připravuje i velká přestavba celé křižovatky. Ona například rampa od jihu z D0 na D5 je dost utažená, a pro tento extrémně vytížený směr je do budoucna potřeba mít rampy úplně o jiných parametrech…

Ddd

Toto je už několikáté hašení největších problémů na této křižovatce od zprovoznění úseků 512-514. Kolik peněz to už stálo. Nebylo by lepší rovnou upravovat rampy do finální podoby. Klidně po etapách. Ale to, co píšete zní tak, že plánujeme úpravu, o které už teď víme, že nebude dostatečná.

Podobně to bylo u křižovatky k letišti na d7. Kolikrát ta se za posledních 20 let upravovala. Zatímco „přechod přes dálnici“ (vím, značka je záměrně až za) se dodnes vyřešit nepodařilo.

MP22

Nic o další etapě se nikde nedá moc dohledat, takže to je výhled za X desítek let ne?

Martin

Křižovatka mi přijde úplně v pohodě. Mnohem horší jsou sjezdy z Pražského okruhu do Jesenice a z D1 do Říčan díky kruhový objezdům které vytváří nekonečné kolony

PetrN

ne není v pohodě, je jedním z důvodů každodenních kolon na D0 a D5. To že se dvě jednopruhové rampy z obou směrů D0 na D5 ještě před připojením na D5 stahují do jednoho pruhu prostě v tomto provozu nemůže kapacitně vycházet, plus ta geometrie rampy od jihu je šílená, ale s tím se teď nic dělat nebude, až v budoucnu u celkové přestavby…

M1M2

No Vy jste tedy úplně ale úplně vedle. Myslíte třeba že tranzit D1-D5 je jednosměrný? Z D1 je na okruh rozplet 2 km dlouhý, tady je z D5 obyčejný odbočovací pruh. Ta Vaše pohoda v reálu vypadá tak, ze D5 téměř denně stojí od Lodenice, tedy 7-10 km, samozrejme další problém je okruh. Měl by jste si dát denní ježdění od Berouna, Vaše teorie od klávesnice jsou mimo real. . A klidně střídejte D5 a vlak, obojí je díky MD stejný bizard.

PetrN

2km dlouhý rozplet na D1 před D0 je silné slovo, uspořádání 2+1, kdy na posledních 150metrech přibude druhý odbočovák je naprosto nedostatečné. Drtivá většina co sjíždí na okruh je totiž už dávno nasáčkovaná v tom jednom pruhu. Po otevření stavby D0 511 to absolutně nemůže kapacitně stačit. Tam musí být režim 2+2 minimálně 500m před odbočením, lépe i více dle západního vzoru u takových důležitých křížení

MP22

Klid, Martin je prostě z Říčan a za kopcem už to není jeho svět a nezajímá ho nic.

Lukáš Chalupa

Zajímalo by mě, jestli D5tce pomůže, až se kompletně dostaví D6.
Ale myslím, že část tranzitu může převzít D6…

MP22

To málo co převezme D6 vznikne na D5 nárůstem počtu obyvatel a logistických a výrobních hal podél dálnice.. Určitě v dohledné době intenzity na D5 klesat nebudou.

Tom Matto

uff, tak urcite, krizovatka je tak skvela, ze kolikrat ve spicce sjizdi ve smeru na D0 vic aut v Lodenici, aby se na okruh probojovaly nekudy pres SČ kraj, nez pokracovaly po D5 do skoro nehybne kolony na hodinu.
Prestoze RSD posledni roky exceluje, tohle je naproste selhani, kde D0 meli od napojeni D5 aspon premalovat na 3 pruhy zabranim odstavneho nebo D0 pred pripojenim D5 stahnout do 1 pruhu a sjezd z D5 by sel rovnou do praveho. Uznavam, ze to jsou reseni zoufala, ale alespon nejaka.

Jiří Urban

Když ale většinou stojí i D0 ke Slivenci tak tím stejně nic nevyřešíte.. řešením je dostavba severní části D0, zkapacitnění 515.. výhledově jižní propojení D5 a D1 přes Tábor nebo obdobně (D19 nebo D20)

Ddd

Dílčím řešením by byl i kolektor, který by už za sjezdem na Rudnou rozdělil směry na okruh a do Prahy. Běžně se stává, že za křižovatkou směrem na Prahu už provoz ujde. Sjezd blokují osobní auta, která se snaží objet kamiony a pak se zařadit těsně před odbočením.

Lukáš Chalupa

Stejné řešení bych udělal i na severu D16 coby propojkou D6, D7, D8, 1/9, D10 a D35…

Jiří Urban

Asi tak, jako je to na vizi dálniční sítě 2050?
https://i.imgur.com/t0PXXVC.png

Lukáš Chalupa

Jak je to v té vizi, tak mi to přijde blbě.
Pořád kopírujeme ten tangenciální model a okruhy.

Lepší by bylo, kdyby to vedlo v současné stopě silnice 1/16 z Řevničova (D6) přes Slaný (D7), Novou Ves (D8), Mělník (1/9), Mladou Boleslav (D10) do Jičína (D35).

Tohle by mělo potenciál ten tranzit od Prahy odklonit.
Navíc ta propojka mezi D6 a D5…

PetrN

Na 3 pruhy bez odstavného to nejde přemalovat ze dvou důvodů. Tento úsek je ve starší kategorii D26,5 a zde šířka zpevnění neumožňuje, abyste mohli mít alespoň 3,50m pruhy. Novější jižní část D0 je na každé straně o 75cm širší (kat. D27,5), kde by to už možné bylo s pruhy 3x 3,50m.
Druhým důvodem jsou tři mezilehlé MÚK, kde fakt nemůžete mít připojení na STOPku.

Dusanh

Obě Vámi kritizované křižovatky budou výrazně odlehčené – ta modletická po dokončení D0-511 (odpadne minimálně to všechno, co bude moci jet na křižovatku D0 / I/2) a ta jesenická po dokončení D3-0301 (z kruháčů zmizí frekvence směr Psáry/Jílové/Týnec atd.)