Nové tramvaje Škoda 52T získaly homologaci. Do Prahy jich dorazilo už 13, začnou přejímky

Pravidelný provoz s prvními vozy se zahájí za cca tři týdny.
Tramvaje Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu úspěšně prošly procesem typového schválení a homologace u Drážního úřadu. Informoval o tom pražský dopravní podnik s tím, že plně nízkopodlažní vozidla obstála ve všech technických zkouškách a najezdila potřebných 20 tisíc kilometrů bez cestujících a dalších 20 tisíc kilometrů s cestujícími.
Nyní tak začne předání dodávaných tramvají do majetku DPP a následné nasazení do pravidelného provozu.
Ve vozovně Hloubětín je nyní již 13 tramvají Škoda 52T, zbývajících sedm z první 20kusové dodávky je podle DPP v pokročilé fázi výroby. Škoda Group je podle smlouvy dodá nejpozději na začátku letošního prosince, tedy dva roky od podpisu smlouvy.
Co dostane Praha za 83 milionů: Podrobnosti o nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T
Tramvaje mají plně klimatizovaný interiér, nový informační systém a ergonomické sedačky. Vůbec poprvé jsou osazeny novou elektromechanickou brzdou, která podle výrobce zajišťuje tišší chod, nižší nároky na údržbu a vyšší přesnost brzdného účinku.
Kromě toho jsou vozy vybaveny antikolizním systémem s lidarem, energeticky úsporným osvětlením LED a pokročilou rekuperací brzdné energie, která umožňuje její navrácení zpět do sítě.
„Je to úctyhodná práce našeho týmu, když dokázal získat schválení vozidla pouhých 16 měsíců od zahájení výroby,“ uvedl k dokončení homologace generální ředitel Škoda Group Petr Novotný.
Provoz začne v listopadu
Technický ředitel DPP Jan Šurovský ocenil, že celý projekt běží podle harmonogramu, což je podle něj u dodávek nových vozidel v dnešní době ohromný úspěch.
„Než budeme moci nové tramvaje Škoda 52T nasadit do pravidelného provozu, musíme u každého nově dodaného vozu provést povinné zkušební jízdy, technicko–bezpečnostní zkoušky a výrobce následně odstranit případné nalezené nedostatky,“ dodal Šurovský.
Očekává, že pravidelný provoz s prvními vozy se zahájí za cca tři týdny.
Projekt odstartoval v prosinci 2023 podpisem rámcové smlouvy mezi Škoda Group a DPP. Následně si v lednu 2024 poprvé veřejnost mohla prohlédnout, jak bude nová tramvaj vypadat.
V červnu téhož roku se Škoda Group pustila do výroby, první vozy spatřily světlo světa na začátku roku 2025. Letos v dubnu začala homologace bez cestujících a v červnu pak i s pasažéry.
Podle rámcové smlouvy může Škodovka dodat až 200 kusů tramvají. K letošním dvaceti přibude v příštím roce dalších 20 a na zbývajících 160 kusů může dopravní podnik využít opci.