Nové tramvaje Škoda 52T získaly homologaci. Do Prahy jich dorazilo už 13, začnou přejímky
Nové pražské tramvaje Škoda 52T již mají homologaci a typové schválení. Foto: DPP

Pravidelný provoz s prvními vozy se zahájí za cca tři týdny.
Vypadají hezky, těším se až se svezu.
Tramvaj moc pěkná, ale koukám na ten nový informační systém v interiéru.
Proč asi tak čtvrtinu obrazovky zabírá logo Dopravního podniku, které má nulovou informační hodnotu? Nemohlo by tam být něco informativního? Dejme tomu třeba mapa, kde se tramvaj pohybuje či nějaký jiný nápad?
V provozu tam to logo není, je tam číslo linky.
Tak šup a rychle připravovat nákup zbylých 160 kusů z opce. Vzhledem k rozšiřování tram. tratí je 40 tramvají opravdu málo.
Vzhledem k tomu, že to je opce se toho moc připravovat nemusí. Hlavně se musí zajistit financování. Stejně není od věci chvíli počkat než se první série rozjezdí a případně zjistit, co by mohlo být třeba upravit.
Obnova vozového parku je nutná, takže za mě palec nahoru 👍
Tohle je spíš pro nové tratě.
I když pominu ten součet „20 + 20 + 140 = 200“, tak je v článku chybka. Pokud je mi známo, 9503 není aktuálně v Praze, ale v Plzni kvůli vyhodnocení zkušebního provozu, údržbě a sjednocení se sériovými vozy a dosud se z této údržby nevrátila.
Tak hlavně žádné další klimatizované tramvaje do vozoven Pankrác, Strašnice, Vokovice. Ještě bychom si na ně zbytečně zvykli. Je třeba je poslat na 12, na Smíchově je klimatizovaných tramvají málo, občas se na lince 9 vyskytne dokonce i T3! Přitom cestující v linkách jako 2, 3, 6, 10, 14, 17, 18, 21, 22, 23, 24 platí cestovné v téže výši jako ti ze Smíchova a okolí, tak proč se dělá z klimatizace nadstandard, na nějž má nárok jen někdo. Byli jsme se synem o víkendu ve Zlíně. Za celou dobu jsme nepotkali jediné neklimatizované vozidlo MHD. Praha na to nemá?… Číst vice »
Praha na všechny plně klimatizované tramvaje skutečně nemá. Za doplnění do prvních 15T si Škodovka řekla o nehoráznou cenu a nahrazení všech starých T3 a pozdějších neklima řad bude trvat ještě pěkně dlouho (kvůli penězům).
A na co jsou tedy v Praze příjmy vynakládány? Podle ČSÚ za 2024 má město Praha příjem na hlavu CZK 103 897, Zlín CZK 35 207. Ještě markantnější rozdíl je ve výsledku hospodaření za loňský rok: Praha na hlavu CZK +16 915, Zlín CZK +2006.
Když chci koupit opici, musím mít na banány, jak známo. Logika věci by velela, že když nemám vozidla odpovídající kvalitou aktuálnímu letopočtu, nejprve se je snažím na tu odpovídající kvalitu a úroveň posunout, a teprve až budu s tím hotov, budu rozšiřovat kolejiště do polí u Slivence a na jiná místa.
Dosavadní počet vozů s klimatizací 127, celkový počet vypravovaných vlaků pondělí až pátek přes 400. S tím prodlužováním tras se jedná o jednotky vozů navíc. A na rovinu, kolik dnů/ týdnů v roce tu klimatizaci opravdu nutně potřebujete, aby ve voze nelezla teplota ke 30 a víc….. Cena za dodatečnou montáž klimatizace do 15T víc než 3 miliony za kus. S novými vozy T3R.PLF se počítá i pro noční linky, tam celovozovou klimatizace nepotřebujete v podstatě vůbec. A to „pole“ u Slivence už rozhodně pole není, zástavba je už skoro u zastávky Holyně a před smyčkou je kaufland. Při dobrém… Číst vice »
Tak zrovna Vokovice vozy 15T s klimatizací mají. Z těch vypsaných linek rozhodně nemá klimu 2 v sólo voze a linku 23 obsluhují retro vozy, to je účel této linky. Na těch ostatních se 15T s klimatizací objevuje. T3R.P jezdí na lince 9 naprosto běžně, vypravuje Motol i Žižkov. Hlavně záleží na aktuálním vypravení, co která vozovna obsluhuje. U 52T se z počátku bude hlídat, aby měl řidič oprávnění. A i ten, který ho přijde střídat na přestávku. Takže nejdřív si dělají oprávnění řidiči z Hloubětína, pak řidiči z vozoven, které zajíšťují přestávky.
Jsou krásný..
Snad odeberou všech 200, Praha nové tramvaje potřebuje jako sůl :). Obzvlášť tristní je srovnání třeba s Ostravou, ale dneska už je na tom snad lépe i Brno nebo Plzeň…
Ostrava sází na střední kapacity hlavně
Neví nějaký insider, zda byly nějak vyřešeny ty dorazy sedaček u těch krabic, které jsou mezi nimi? Myslím nějaké elegantní řešení, ně kousek nějaké hnusné polyuretanové pěny.
ok, mínusy beru jakože se to nevyřešilo 🙂
Je to pěkný, a v barvách Prahy jako staré T3 by to vypadalo daleko lépe.
Žltá a červená ako na vlajke (a znaku) Prahy? A nekričalo by to príliš?
Na to mají odpověď v polovině polských měst
Na T3 byla žlutá utlumená do krémové. Vhodné řešení.
JJ, v době jejich vzniku jo. Dneska už dost retro, stejně jako celá T3.
Furt je to úctyhodnej a povedenej starej stroj, včetně toho laku, ale věk nezapře a nákupy nových jsou od DPP dost zoufalství.
Očekávám, kdy to první cestující znečistí, porvou se se spolucestujícími a tak dále.
Vy musíte žít v extrémně smutném mentálním světě 🙁
Proč? Však má naprostou pravdu. 😉 Pracuji jako řidič linky PID a ten bordel je bohužel dost často extrémní…..
Nevím, já teda v PID jezdím dost a nejhorší nepořádek je za mne pravidelně na linkách ČSAD Střední Čechy, kde si řidič prostě zabere čtvrt autobusu pro svoje krámy.
Taky jezdím s ČSAD Střední Čechy a tento nešvar se dost omezil.
JInak tedy žádnou extrémní zkázu vozidel nesleduju..
Závidím je Pražákům…😅to my si na nové kapacity tady v ove minimálně 2-3 roky počkáme 😅🤣
Alespoň tady jezdí T3 jen na pár kurzech.
PS: nakonec jen 1 souprava a 1 sólo, a v noci.
Jen nerozumím, jak mohlo projít, že jsou uprostřed jen jedny dveře. To bude úzké hrdlo a zpomalí to nástup a výstup z tramvaje.
To nikdy nemělo projít. Existuje přece nějaký standard pro dveře a počet metrů, které mají obsluhovat.
Že jsem tak smělý, kam byste ty další dveře umístil? Reálně se to bude podobné, jak u jiných tramvají.
Jaký standard pro dveře a počet metrů existuje?
Můžou být jen jedny, ale v tom případě mají být širší pro rychlejší výměnu cestujících.
Mě to tak hrozný nepřipadá. Širší dveře jsou zase výzva v tuhosti skříně a hmotnosti dveří.
Ono by ale bylo dobrá, aby byl dveřní prostor rozdělen zábradlím, aby se nastupující/vystupující museli držet na své polovině a fungoval tak paralelní tok cestujících ve dvou proudech. Tohle měly původní KT8.
Zase přes to zábradlí neprojedete kočárkem nebo invalidním vozíkem. A KT8 se svou vysokopodlažností, vrzajícími klouby a cuknutí při každém zastavení mi fakt nechybí.
Tak u dveří s plošinou pro kočárky by zábradlí nebylo. U těch ostatních by být ale mělo.
Aby tam nešlo pohodlně vést malé dítě za ruku nebo vtáhnout kufr, vnést větší tašku, atd.?
Ony tam ale nejsou schody, tak naco zábradlí?
Když půjdou lidi uvnitř ke dveřím z obou stran a budou vystupovat a zároveň budou polovinou dveří další nastupovat a rozcházet se do obou stran, tak se mi poperou v uličkách…. Nejdřív se vystupuje, pak se nastupuje. To zábradlí za dveřmi na schodech mělo funkci pro osoby, které se potřebovaly něčeho přidržet nejlépe z obou stran, ale zas nebyly schopné dosáhnout na tyče vedle dveří. O převrácených kočárcích nad tím zábradlím by byla celá esej. Kočárek má sice vyhrazené místo, ale umístit se dá kočárek i jinam. Takže příklad z 15T: na plošině kola a paní s kočárkem jsem požádal,… Číst vice »
Se zábradlím souhlas, ale že by měli cyklisté s bicykly přednost před kočárkem, kam bychom se to dostali.
přesně se jednalo o rodiče s dvěma dětmi a koly. kolo mezi sedačky nezaparkujete, kočárek ano. S koly tam byli dřív….. a rozhodovat při nástupu, že vemete jednoho rodiče s jedním dítětem a druhý rodič s dítětem si musí počkat čtvrt hodiny na další spoj, no …. asi by mi bylo dost trapně, když bylo ve voze dost místa. Navíc v zastávce těch čekajících s koly bývá víc.
Takže tam nebude žádné protože bezbariérové jsou u nových tramvají všechny dveře.
Mě KT8 také nechybí, protože tu pořád jezdí. 😀
Já jsem rád, že jste tu tramvaj nenavrhoval
To je jedno, to nesmyslné zábradlí se dá odendat celkem snadno. 😀
V žentourech (KT8) dělicí madla bývala a stejně lidé vedle sebe nechodili. Nikdy. Nikdy nezapomínejte na to, že fyzický kontakt je po zápachu druhým nejodpudivějším jevem veřejné dopravy a většina lidí se mu (zpravidla podvědomě) vyhne, kdykoli je to možné.
2. a 4. článek je více sedačkový nad podvozky, tam se moc lidí nenacpe. Všechny dveře jsou o trochu širší, dělat jedny širší ještě víc by byla jen komplikace s náhradními díly. Běžná realita v centru dav se tlačí v prvním článku, případně dobíhá skupinka odzadu.
Ja porad nemuzu pochopit tu absenci prednich dveri a zbytecne velkeho prostoru pro ridice, navic u prostredku, ktery by asi mohl byt autonomni/rizeny na dalku.
Je pořád ještě řeč o 52T?
52T má menší kabinu než 15T, o 2+2 sedačky. Absence dveří v tomto místě je jasná, do podvozku nízkopodlažní nástup prostě neuděláte, do dveří do kabiny šplhá řidič jak do lokomotivy. Autonomní provoz bez řidiče je v podmínkách pěších zón nereálný, protože kdokoliv pod vlivem nebo jen pro svou radost by mohl zastavit provoz tím, že se před tu tramvaj postaví. Ta velká kabina není jen volný prostor pro řidiče, ale taky jak sklad potřebné výbavy jako třeba hasící přístroje, nářadí na čištění výhybek, bedna s jističi, ruční stahování pantografu, atd. A v případě dálkového řízení můžete možná tak řídit… Číst vice »
Uvidíte, že i přes ty nevýhody bude autonomní provoz zaveden.
Jasne ze bude. A az se ukaze jak spatne to funguje, tak se ridici zase vrati. Autonomni provoz proste zablokuji blbci na ulicich, neni to problem technickeho vyvoje.
Znefunkčnit vlakovou cestu, třeba přestavění výhybky, dokáže i nevhodně zapadlý vajgl….. natož deštěm spláchnutý písek, nebo nějaký odpadek. Nemluvě o sněhové břečce, kterou do výhybek zatlačí auta. Při autonomním provozu možná nebude potřeba řidič, ale s každým vozem bude jezdit uklízeč. A samozřejmě bude potřebovat ten svůj kamrlík.
Už částečně zprovoznili antikolizní systém na dvou 15T. Hlídá si to průjezdní profil, jakmile do něj někdo vjede nebo vejde příliš blízko před jedoucí tramvají, tak to nehodě rozhodně nezabrání. Spíš to bude fungovat vzájemně mezi tramvajemi nebo při souběhu s auty ve společném pruhu aby do sebe nenajely, ale ani to není jisté, protože třeba vlivem špatného počasí může dojít ke ztrátě adheze a prodloužení brzdné dráhy. Řidič má oproti tomu šírší pohled a může reagovat už na to, že se nějaké auto nebo chodec jen přibližuje k průjezdnímu profilu a taky, jestli chodec nebo řidič nějak reaguje na… Číst vice »
52T: patery široké dveře a široké průchody
14T: čtvery široké dveře (+jedny úzké pro srandu), totálně neprostupný interiér
15T: šestery široké dveře, avšak úzké průchody a příčky u dveří.
Tohle nebude žádné zhoršení, počet dveří se hrozně přeceňuje.
Ty úzké u 14T jsou spíš pro dobíhající.
Jediný standard jsou Standardy kvality. Tam původně bylo šestero dveří, jenže po zapracování technických požadavků DPP (a samozřejmě + požadavek na počet sedaček), to výrobci nedokázali splnit. Takže takto.
Jediná možnost jak umístit 6 plnohodnotných širokých dveří do tramvaje délky cca 30 m je koncept ve stylu 15T.
No a nebo může být 5 širokých a dvoje úzké na začátku a na konci, poměrně běžné řešení, včetně Škody Forcity Smart. To by pro lepší výměnu cestujících stačilo.
Dveře uprostřed vozu? Spousta cestujících zná asi jen ty první. Když je při nástupu invalidy posílám do druhých, tak koukají jako kdybych je posílal do vyhnanství.
Jak dopadlo stanoviště řidiče? Upravilo se to nakonec nějak?
Z první fotografie se zdá, že výhled řidiče dostal přednost před šotoušským „vkusem”.
Tihle jsem jí viděl na křižovatce v Kobylisích a hlukový vjem při průjezdu byl příznivý, tak snad to vydrží 🙂
„Podle rámcové smlouvy může Škodovka dodat až 200 kusů tramvají. K letošním dvaceti přibude v příštím roce dalších 20 a na zbývajících 140 kusů může dopravní podnik využít opci.“
Pochopil jsem něco špatně? Mě součet dává 180.
Těch zbývajících 20 musí zaplatit, ale nedostane 🙂
Opce je na 160.
Na jakých linkách je budeme moct pravděpodobně potkat?
Na linkách zajišťovaných vozovnou Hloubětín.
Podle AI Google by to měla být hlavně linka 12.
Stará data jako u AI běžně.
Zatím prý nejvíce linka 12 a možná něco 8.
Tipoval bych, že zatím není tolik seznámených řidičů, aby to mohlo jezdit všude (na všech hloubětínských linkách (kromě l. 17) kvůli střídaným přestávkám a velkému množství řidičů, kteří se na tramvaj mohou dostat. To se ale bude rychle měnit (přidávat), stejně jako množství vypravených vozů.
Podle toho co aktuálně vypravuje Hloubětín, tak jsou to linky 5, 6/14, 7, 8, 12, 31.
Taky ještě uhlídat, aby i přestávkový řidič měl oprávnění
Gratulujem, krásne 🙂