Podcast: Chceme, aby si cestující mohli objednat menu už při zakoupení jízdenky, říká šéf JLV Bohumír Bárta

Připravujeme 80 tisíc jídel a výrobků měsíčně, říká doyen stravování na kolejích Bohumír Bárta.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je dlouholetý šéf společnosti JLV Bohumír Bárta. Ta vznikla pod názvem Jídelní a lůžkové vozy na konci roku 1959, aby následně poskytovala jídelní a lůžkový servis vlakům ČSD. A když přišla sametová revoluce, stala se předmětem kuponové privatizace.
„Lidé byli opatrní, díky tomu byla tehdy cena akcie nízká. Nevěřili, že jídelní a lůžkové vozy budou schopné samostatně přežít kapitalismus,“ vzpomíná Bohumír Bárta. Dnes už je jasné, že takový předpoklad byl mylný. Přežít pomohla JLV strategie, na jejímž základě přestala být firma závislá na servisu ve vlacích a rozjela byznys i mimo palubu vlaků.
Tento týden definitivně dojezdily klasické jídelní vozy do Německa, přesunou se na jiné linky. České dráhy tak vypravují na trasu směrem k Berlínu už jen moderní ComfortJety.
„Zázemí tam o tolik menší není, ale systém je jiný. Jsou tam stejné kontejnery, jako se používají v letadlech, a i způsob práce je tu jiný než s klasickým sporákem. Nahrazuje ho konvektomat a další stroje, které mohou regenerovat připravené polotovary. Klasický restaurační vůz má 30 míst k sezení a dalších deset lidí se vejde na barovou část. Zde se to rapidně snižuje jen na 18 míst,“ popisuje rozdíly mezi ComfortJety a velkými „jídeláky“ Bárta.
Kompletní zázemí má JLV na pražském Odstavném nádraží Jih (depo ČD v Michli), kde připravuje také všechna jídla, sendviče nebo catering. Celá skupina má roční obrat kolem 1,5 miliardy korun, přičemž většinu z toho už netvoří služby na palubách vlaků, ale především prodej na nádražích a fastfoodech.
„Chtěli jsme obklíčit zákazníka za všech stran, aby nám neutekl. To byl hlavní záměr. Ponty a další služby na nádražích se dělaly jako doplněk ke službám na palubě. Ale důvodem bylo i zásobování. Tehdy jsme předběhli dobu a začali jsme s minibary. Ty bylo potřeba zásobovat. I z toho důvodu se stavěly Ponty. Dnes jsou obratově největší z celé skupiny, mají skoro deset milionů zákazníků ročně,“ říká v podcastu Bárta. A také doplňuje příběh, jak ho napadlo začít na nádražích prodávat Fornetti.
Čtvrt roku podle něj trvá vymýšlení a příprava nového menu do vlaků. Velmi dlouho se testuje. Třeba i z pohledu trvanlivosti. „Musíte při vymýšlení receptury pamatovat, že to předpřipravujete a pak chladíte. Máte třeba různé typy zelenin, které v takovém jídle dělají problém, a je potřeba je nahradit něčím jiným. To je ta alchymie,“ poodhaluje zákulisí přípravy nových jídel pro vlaková menu Bohumír Bárta.
Diskutujeme také o budoucnosti ubytovacích vozů v Evropě, o tom, jak se mění požadavky zákazníků na spaní i jídlo ve vlaku, jak fungují franšízanti, kteří jezdí pod značkou JLV na palubě některých jídelních vozů, jak se hlídá kvalita, aby jídlo ve vlaku chutnalo vždy stejně, z čeho mají hospodští ve vlaku největší marže, anebo jak se dostala do portfolia JLV restaurace Vikárka na Pražském hradě. To všechno se dozvíte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Pustit si ho můžete zde na stránce, odebírat ho můžete také na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
7. minuta: Jaké značky dnes patří do skupiny JLV a které tvoří největší obrat
11. minuta: Servis JLV v ubytovacích vozech a budoucnost ubytovacích vozů v Evropě
22. minuta: Bistra versus klasické velké jídelní vozy a novinky v ComfortJetech
36. minuta: Logistika a hlídání kvality pokrmů v jídelních vozech
44. minuta: Expanze JLV do zahraničí
51. minuta: Bohumír Bárta odpovídá na dotazy čtenářů
58. minuta: Historický jídelní vůz Ringhoffer z roku 1906