dkv_obrazok

Ostuda pro CAF. Nejrychlejší vlaky v Norsku musí po čtyřech letech na opravu do Španělska

Jednotka CAF Oaris pro Flytoget. Foto: CAFJednotka CAF Oaris pro Flytoget. Foto: CAF

Do Španělska se na kompletní opravu postupně vrátí všech osm jednotek.

Španělský výrobce kolejové techniky CAF musí řešit značný reputační problém s kvalitou svých vlaků. Norská společnost Norske Tog posílá do Španělska postupně zpět osm nejnovějších vlaků, které od roku 2021 jezdí na trase z letiště Gardemoen na hlavní nádraží Oslo Sentral.

Důvodem jsou rozsáhlé opravy jednotek CAF Oaris, se kterými má dopravce dlouhodobě problémy. O dohodě informovala norská média, například Aftenposten. „Kvůli několika systematickým poruchám se společnosti CAF a Norske Tog dohodly, že všech osm vozidel podstoupí ve Španělsku kompletní opravu,“ řekl listu Aftenposten Thomas Berntsen, technický ředitel pro Flytoget ve společnosti Norske Tog.

Problémy začaly krátce po převzetí jednotek, kdy se objevily praskliny v podvozcích. Už po 19 dnech provozu je musel dopravce odstavit, závada byla odstraněna až v roce 2023. Objevily se ale další. Podle Norske Tog jsou aktuálně největším problémem dveře, které netěsní. Potíže má dopravce také s těsněním oken. Závady jsou tak závažné, že výrobce si musí jednotky odvézt zpět do svého závodu ve Španělsku.

Oprava osmi jednotek má probíhat postupně celý rok tak, aby nadále byl k dispozici dostačující vozidel k pokrytí provozu.

Jednotky zvládají rychlost až 245 km/h, trať na letiště má maximální rychlost 210 km/h. Mají mají celkem 236 míst, jsou 102 metrů dlouhé. Jde o nejrychlejší jednotky na norských kolejích. Nahradily starší vlaky od AdTranz, které začaly na trati na letiště jezdit v roce 1998.

Jednotky mají i českou stopu: v roce 2018 probíhalo jejich testování na železničním zkušebním okruhu ve Velimi.

V Norsku vyjely nejrychlejší vlaky v zemi, španělské jednotky se testovaly v Česku

Tagy CAF CAF Oaris Flytoget Norske Tog Norsko
3 komentáře