Podcast: Sezonu na úzkokolejce chceme rozjet o Velikonocích. V celé délce obou tratí, říká Albert Fikáček

Největší škody vznikly v hlavách lidí, kteří si zvykli, že to nejezdí, míní nový majitel jindřichohradeckých úzkokolejek.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je čerstvý majitel jindřichohradeckých úzkokolejek Albert Fikáček. Před dvěma dny podepsal smlouvu s insolvenčním správcem zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) a teď chystá obnovení provozu. Na obou tratích (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/33 km a Jindřichův Hradec – Obrataň/46 km) chce začít jezdit v celé délce o Velikonocích příštího roku.
„Pravidelný provoz v rozsahu, jaký tam byl před třemi lety se už nikdy nevrátí. A to je potřeba si říct otevřeně. A ani by nebylo rozumné, aby se vracel. Některé vlaky v zimních měsících vykazovaly obsazenost 0,8 člověka na vlak. To není něco, co by si kraje mohly dovolit dotovat z veřejných prostředků,“ říká v podcastu Albert Fikáček.
Závazková doprava podle něj dává smysl především pro turisty. „V turistickém režimu by to mělo odpovídat podle metodologického pokynu SFDI v průměru dvěma párům vlaků za den, které budou kumulovány do sezony od Velikonoc po Dušičky o víkendech a svátcích. V létě by jezdily denně. Co se týká dojíždění do školy a do práce, je tam nějaká šance v budoucnu v úseku Včelnička – Kamenice – Jindřichův Hradec, ale jedním dechem dodávám, že to není věc dneška. Podobné úvahy můžeme vést, až něco předvedeme a až bude trať po létech práce v perfektním stavu,“ řekl Albert Fikáček.
Ten si za 83 milionů korun pořídil vozidla (provozních je aktuálně osm osobních vozů a dvě lokomotivy TU 47), na třicet budov, téměř 80 kilometrů tratí, ochranné známky, značku JHMD, funkční dílnu, dceřinou společnost Správa úzkorozchodných drah a také tiskárnu lepenkových jízdenek. V rozhovoru pak detailně popisuje, jak bude provoz na dráze řízen a vznikaly předpisy, podle nichž se zde začíná jezdit. Ty na objednávku insolvenčního správce zpracovala společnost CityRail.
Sci-fi není podle Alberta Fikáčka ovšem ani návrat nákladní dopravy. „Měl jsem už krátký rozhovor s bývalým zákazníkem JHMD z Kamenice a dohodli jsme se, že bychom udělali zkušebně první nákladní vlak,“ uvedl Fikáček. Stejně tak chce Albert Fikáček oslovit bývalého zákazníka z Kunžaku na trati do Nové Bystřice.
Součástí flotily JHMD jsou i unikátní motorové vozy s kulatými okny, kterým se přezdívá ponorka a nebo hašišbedna. I k jejich budoucímu osudu se Fikáček vyjadřuje a přibližuje plány na doplnění flotily.
Zůstane úzkokolejkám značka JMHD? Budo mít zdejší lokomotivy dnešní rozdílné nátěry, nebo má nový majitel jinou představu? Proč začne sám Albert Fikáček řídit Správu úzkorozchodných drah? Bude chtít zapojit do financování obnovy provozu také Crowdfunding? To všechno se doslechnete v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Pustit si ho můžete zde na stránce, odebírat ho můžete také na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témat podle času
7. minuta: Budoucnost ubytování na nádražích JHMD
9. minuta: Jak Albert Fikáček sháněl 83 milionů na úzkokolejky. Zákulisí insolvenčního řízení
14. minuta: Co všechno obsahuje majetek, který Albert Fikáček v insolvenčním řízení koupil
22. minuta: Budoucnost nákladní dopravy na úzkokolejce
26. minuta: Stav a budoucnost vozového parku
36 minuta: Jak vypadá tým Alberta Fikáčka, s nímž začne budovat pravidelný provoz
41. minuta: Gepard Expres, Hvozdnický Expres, Vlak fest a další projekty Alberta Fikáčka
51. minuta: Albert Fikáček odpovídá na otázky čtenářů Zdopravy.cz