dkv_obrazok

Podlaha se třese, hukot sílí. Škoda testuje model vlaku pro Arrivu v aerodynamickém tunelu

Testování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Testy ověří stabilitu jednotek Škoda 26Ev při rychlostech až 200 km/h.

Dva měsíce po podpisu smlouvy na výrobu 22 jednotek s označením 26 Ev pro dopravce Arriva začala Škoda Group s testováním jejich modelu v aerodynamickém tunelu v pražských Letňanech.

Model čelního vozu nové jednotky je umístěn na speciální natáčecí desce simulující násep kolejového tělesa. Testuje se při rychlosti proudění vzduchu až 75 m/s (270 km/h). Celkem se uskuteční třicet různých zkoušek, jejichž výsledky bude výrobce následně vyhodnocovat a použije je pro certifikační procesy.

Tunel je součástí rozsáhlého areálu výzkumné společnosti VZLU Aerospace z 30. let 20. století.

Jde o laboratoř nízkých rychlostí, je to naše druhá nejstarší budova v Letňanech,“ říká výzkumník Jan Červinka. VZLU provozuje celkem čtyři aerodynamické tunely, tento je však největší. Jeho rozměry jsou tři krát tři metry a umožňuje simulovat rychlost až 90 metrů za sekundu.

Model nové soupravy je vyroben v měřítku 1:25. Střechu a spodní část má z hliníku, zbytek tvoří plast a dřevo. Uvnitř je dutý a skrývá v sobě měřicí aparaturu.

Měří se vlastnosti hlavového vozu a účinky při obtékání vozidla poryvem vzduchu. Ověřujeme geometrii a tvar vozidla a vhodnost jejich navržení,“ dodává Emanuel Mergl z Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV).

Atmosférické podmínky mají nemalý vliv na stabilitu či spotřebu vlaku, v tunelu se zkoumá třeba i vliv bočního větru.

Vítr duje

Přesouváme se do velína tunelu, kde Jan Červinka zapíná testovací turbínu na rychlost 75 metrů za sekundu. Podlaha se začíná otřásat, rychlost narůstá. Zatímco hluk z tunelu za sklem není nijak velký, vibrace jsou citelné. Obsluha pozorně sleduje naměřené hodnoty.

Testovací hala v areálu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE v Letňanech. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTestování modelu nové jednotky Škoda 26Ev v aerodynamickém tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýVelín aerodynamického tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýVelín aerodynamického tunelu výzkumné společnosti VZLU AEROSPACE. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Jednotky by měly vyjet na linky Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda od prosince 2028. Vystřídají tam stávající soupravy Českých drah, kontrakt se státem je na 15 let.

Dvousystémové jednotky 26 Ev budou třívozové a čtyřvozové. Kontrakt počítá s 16 třívozovými (224 míst k sezení) pro R16 a 6 čtyřvozovými (315 míst k sezení) pro Ex6. Až tři jednotky půjde najednou spojit, vznikne tak vlak s kapacitou až 900 sedících cestujících. Arriva za ně zaplatí přibližně 7,2 miliardy korun.

Celým procesem výroby procházíme i jako zákazník. Chceme, aby vozidlo bylo ekonomické i ekologické. Proto je jeho aerodynamika nejen v těchto ohledech velmi důležitou částí projektu jeho vzniku,“ uvedl při testování generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Dodal, že kontrolní dny jsou každých čtrnáct dní. „Jsme v úzkém kontaktu s výrobcem, abychom si byli jistí, že v prosinci 2028 vozidla skutečně vyjedou,“ doplnil Adamka.

Hliník je na cestě

V aerodynamickém tunelu se testuje sice jen model, Škoda však už rozjela přípravy pro stavbu vlaků. „Už objednáváme hliník,“ uvedl hlavní inženýr projektu ze Škoda Group Richard Škvaridlo.

Nyní podle něj probíhá tzv. projekce vozidla, což znamená, že se vytváří 3D modely a zafixování designů z pohledu subdodavatelů velkých komponent, jako je klimatizace, brzdy či dveře.

Počátkem příštího roku už bychom chtěli začít konstrukční fázi. To z našeho pohledu znamená, že už se začnou dělat papírové výkresy, které následně půjdou do výroby,“ dodává hlavní inženýr.

V polovině příštího roku by se měly začít svařovat první hrubé stavby a konečná montáž by měla probíhat na konci roku 2026. Na začátku roku 2027 vyrazí jednotka na zkušební kolej v Plzni a v polovině roku zamíří na testovací okruh do VUZ ve Velimi.

Nová jednotka 26 Ev pro Arrivu. Foto: Škoda GroupNová jednotka 26 Ev pro Arrivu. Foto: Škoda GroupNová jednotka 26 Ev pro Arrivu. Foto: Škoda Group
Tagy 26 Ev Arriva Škoda Group vzlu
10 komentářů