Novou plavební komoru na Baťově kanálu si za dva víkendy vyzkoušelo téměř 200 lodí

Rohatec-Sudoměřice je čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby Baťova kanálu ve druhé polovině 30. let.
Nově otevřenou plavební komoru Rohatec, která propojila Baťův kanál s řekou Moravou a městem Hodonín, si za dva provozní víkendy vyzkoušelo 182 plavidel s 882 osobami na palubě. Ředitelství vodních cest (ŘVC) nově dokončenou komoru pustilo do zkušebního provozu na poslední dva zářijové víkendy, naplno začne sloužit s příchodem nové plavební sezony příští rok v květnu.
„Výsledky prvních dnů zkušebního provozu jasně ukazují, že nová plavební komora Rohatec–Sudoměřice je důležitým krokem v rozvoji Baťova kanálu. Potvrzuje se, že investice do infrastruktury mají přímý dopad na atraktivitu celé vodní cesty a posilují její roli v cestovním ruchu i regionálním rozvoji,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.
Nová plavební komora se na Baťově kanálu otevřela po téměř 90 letech. Vznikla na Sudoměřickém jezu u slovenského přístavu Skalica. Vedle výstavby nové komory a rekonstrukce starého jezu zahrnul projekt za 340 milionů i splavnění hraniční říčky Radějovky pod jezem (cca 800 metrů). Říčka spojuje Sudoměřický jez s řekou Moravou, takže nově mohou lodě z Baťova kanálu plout až do Hodonína. Komora překonává rozdíl hladin zhruba 2,7 metru.
Vodní cesta, která kombinuje umělý kanál a řeku Moravu, se díky tomu prodloužila o sedm kilometrů na 60 kilometrů. Rohatec-Sudoměřice je čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let.