Miliardový obchvat tří obcí. Plzeňský kraj už žádá o územní rozhodnutí

Stavba je projektována v parametrech silnice I. třídy, i když je investorem kraj.
Bude součástí patnáctikilometrového tzv. východního obchvatu Plzně za miliardy korun, který by měl výhledově vést až k Třemošné na severu Plzeňska. První část, tedy obchvat Kyšic, Dýšiny a Chrástu, povede od Dolanského mostu v Chrástu ke kyšickému sjezdu z přivaděče k dálnici D5. Půjde tak objíždět Plzeň i na východní straně, řekl ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).
Stavba by podle něj mohla začít do dvou tří let. Napojí na ni novými silnicemi také plzeňské části Červený Hrádek, Újezd a průmyslovou zónu IPPE v Dýšině. „Připravuje se v parametrech silnice první třídy, i když to bude krajská silnice druhé třídy. Aby měla dostatečnou šířku a kapacitu. Je to složitý projekt. Míjí všechny inženýrské sítě, tedy hlavně elektrárenskou infrastrukturu, ale na několika místech i ropovod,“ uvedl Čížek. Podle něj by mělo být územní rozhodnutí vydáno do čtvrt až půl roku. Souběžně začnou práce na projektech ke stavebnímu povolení, řekl. Pozemky chce kraj podle náměstka dořešit ve spolupráci s obcemi co nejdříve.
Podle vedoucího krajského odboru dopravy Dušana Pakandla to měla být silnice první třídy, kterou mělo postavit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které ji ale stavět nechce. „Argumentuje, že připravuje průtahovou komunikaci I/20 ze Slovan okolo Baumaxu na Bílou Horu, tedy východní okruh městem Plzní. Takže náš náměstek před dvěma lety řekl, že to začneme realizovat, a hned se začala projektovat první část,“ uvedl.
Další etapy směrem k Třemošné
Výhledově jsou v plánu další etapy za Dolanským mostem směrem k Třemošné s vyústěním na silnici I/27 z Plzně na Most, celkem by tak celá silnice měla mít přes 15 kilometrů. „Půjde o vysoké náklady v miliardách korun,“ řekl Pakandl. Nejprve bude kraj shánět peníze na první etapu Kyšice – Dýšina. U dotací EU se zatím neví, jaké stavby v novém programovém období podpoří. „Budeme muset shánět peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokud je nedostaneme, tak to nebude,“ uvedl Pakandl. Detailně je stavba Kyšice – Dýšina popsána v dokumentaci EIA z roku 2009
Starosta Dýšiny Jaroslav Egrmajer (Život pro obec), jenž za obchvat bojuje 11 let, řekl, že se tím Kyšice, Dýšina a Chrást zbaví tranzitní nákladní i osobní dopravy. „Projedou tam tisíce aut denně. Obce budou spolupracovat s krajem,“ uvedl. Podle něj má mít přeložka II/180 zhruba šest kilometrů a stejně dlouhé jsou navazujících komunikace. V územním řízení o obchvatu, který je v územních plánech kraje i obcí, podali podle starosty vlastníci pozemků řadu námitek.