Po třech letech agonie svítá naděje pro úzkokolejky. Začínají bez starých dluhů a s novým majitelem

Nový majitel Albert Fikáček bude hostem podcastu Cesty Zdopravy.cz. Do večera se ho můžete ptát zde v diskusi.
Jindřichohradecké úzkokolejky začínají dneškem novou éru. Na dopoledne je naplánován podpis kupní smlouvy mezi insolvenčním správcem Davidem Jánošíkem a nastávajícím majitelem Albertem Fikáčkem. Deníku Zdopravy.cz to potvrdily obě strany.
Nabídka Fikáčkovy společnosti Gepard Express zvítězila v konkursní licitaci a navzdory opožděné platbě byla po zásahu soudu přijata na druhý pokus věřiteli. Fikáček za úzkokolejky zaplatil 83 milionů korun.
Ke změně majitele dojde téměř na den přesně tři roky od ukončení pravidelného provozu na úzkokolejkách (2. října 2022) a následného krachu. Úpadek Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) byl soudem prohlášen 6. října 2022. Fikáček nyní přichází s cílem obnovení provozu, o objednávce chce jednat s kraji Jihočeským a Vysočinou.
V první řadě má jít o sezonní turistické vlaky, nevylučuje nicméně ani pravidelnou dopravní obslužnost, která přichází v úvahu například v úseku Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Podporu přitom má u obcí podél tratí, především u Jindřichova Hradce, který na nákup úzkokolejek Fikáčkovi půjčil 20 milionů. Půjčka byla prezentována jako překlenovací úvěr do konce roku, než podnikatel zpeněží některé vagony.
Gepard Express kupuje především dvě úzkorozchodné tratě (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/33 km a Jindřichův Hradec – Obrataň/46 km), na nichž leží 15 nádraží (a nádražních budov). Sedm nádražních budov je uzpůsobeno k turistickému ubytování. Gepard Express získá i kolejová vozidla včetně dvou parních lokomotiv.
Na nabyvatele ze zákona nepřejdou žádné dluhy nebo pasiva. Výtěžek transakce zamíří k věřitelům, drtivá většina z nich nicméně přijde zkrátka. Částka uspokojí pouze pět zajištěných věřitelů, především společnost Findigo consulting, která převzala pohledávky Raiffeisenbank. Na dalších zhruba 70 věřitelů se nedostane. Dluh JHMD byl kolem 350 milionů korun.
Cílem Fikáčka pro příští měsíce je zprovoznit obě tratě v celé délce. Zatím vlaky mohou dle rozhodnutí Drážního úřadu na úseky Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou a Nová Bystřice – Hůrky. „Smazat ten technický deficit a dát oběma tratím, co si zaslouží, potrvá léta,“ sdělil Fikáček koncem srpna jindřichohradeckým zastupitelům.
JHMD získaly úzkokolejky na základě jednokorunové privatizace v roce 1998. Ve firmě se tehdy sešly dvě skupiny akcionářů, železničářská kolem Jana Šatavy a podnikatelská kolem Borise Čajánka. Do roku 2012 vedl firmu Šatava, následně po akcionářském rozkolu převzal vedení většinový majitel Čajánek.
Loučení v Jindřichově Hradci. Zaměstnanci JHMD výzdobou zesměšňovali šéfa Čajánka
Dneškem přebírá veškerý majetek Gepard Express podnikatele Alberta Fikáčka. Pod jakou značkou budou úzkokolejky nadále fungovat, není zatím jasné. Zvažuje se více variant včetně zachování značky JHMD.
Fikáček bude hostem u mikrofonu Ondřeje Kubaly v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, který přineseme v pátek kolem poledne. Dotazy na něho mohou čtenáři klást zde v diskusi do středečního večera.
Tříletý seriál o vývoji v JHMD lze nalézt pod tagem insolvence JHMD. Šlo o příběh plný zvratů, který z velké části vyplnila snaha o reorganizaci narýsovanou podnikatelem Janem Kyselou. Na jejím konci měl být převod úzkokolejek na svazek obcí. Plán ale začátkem letošního roku neprošel přes věřitele a Kysela jej stáhl. Následoval konkurs a prodej vyšší ze dvou nabídek.
Znalecký posudek vyčíslil hodnotu majetku JHMD při prodeji jednou smlouvou na 143 milionů korun. Insolvenční správce David Jánošík se už loni v květnu u soudu podělil o vlastní zkušenost, podle které se firmy jako celek v konkurzu prodávají za polovinu až dvě třetiny odhadu. Tomu odpovídá i aktuální transakce s Fikáčkem.