dkv_obrazok

Šéf Ryanairu exkluzivně: Jsme jako supermarket, bojujeme o ceny a pak zlevňujeme. Vydělá na tom i Česko

Šéf Ryanairu Michael O´Leary u simulátoru Boeingu 737-8200. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠéf Ryanairu Michael O´Leary u simulátoru Boeingu 737-8200. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Aerolinka chce investovat tam, kde lidé bohatnou. Kdo dá pobídku, bude odměněn, říká šéf Ryanair Michael O'Leary.

Ryanair, který je největší evropskou leteckou společností, oznámil miliardové investice ve střední Evropě. Šéf aerolinky Michael O’Leary je zdůvodňuje vstřícným přístupem některých zdejších vlád i letišť. Zatímco jedny za jejich podporu chválí, jiné ostře kritizuje za zvyšování poplatků a daní.

Nejnovější investice Ryanairu míří do Polska, kde dopravce otevřel v Krakově výcvikové centrum za více než tři miliardy korun. Školit se v něm budou posádky z celé střední Evropy. Podle O’Learyho se ale příležitosti otevírají i v Česku. Část letadel sem může být přesunuta z trhů, které přijdou o provoz kvůli rostoucím nákladům, například z Německa.

„Naší prací je nabízet více nízkých cen více lidem. A to nemůžeme dělat, pokud budeme mlčet, když vlády zvyšují daně nebo letiště poplatky,“ říká šéf Ryanairu Michael O’Leary v exkluzivním rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.

Rozhodli jste se investovat miliardy do nového výcvikového centra v Polsku. Proč právě tam?

Miliardy investujeme v mnoha zemích střední Evropy. V Polsku máme 44 letadel, to znamená investici 4,4 miliardy dolarů. Ale investujeme i dál. Bratislava tuto zimu dostane další dvě letadla, tedy investici dalších 200 milionů dolarů. A to proto, že tyto země ruší své ekologické daně. Letiště snižují poplatky, aby stimulovala růst, zatímco třeba sousední Německo zvyšuje daně i poplatky a doprava odtud mizí do Polska, Česka a Slovenska. Pro tyto trhy je to velmi vzrušující doba. Mezitím si už i Lufthansa v Německu stěžuje na náklady a daně a mluví o zavírání linek z německých letišť.

Jsou dva důvody, proč investujeme v Polsku, na Slovensku nebo v Rumunsku. Za prvé, tyto země se snaží slevami a pobídkami podporovat růst a my chceme růst. Za druhé, tyto země zaznamenávají rychlý růst disponibilních příjmů. Lidé bohatnou a cestují častěji. Rodiny více cestují po Evropě, a to z těchto zemí dělá růstové trhy.

Tady nám jdou na ruku. Ryanair otevřel v Krakově výcvikové centrum za tři miliardy

Ryanair má dnes image aerolinky, která si neustále stěžuje na vysoké letištní a vládní poplatky. Nebojíte se, že bude veřejnost vnímat Ryanair hlavně jako aerolinku, která pořád na někoho nadává?

Myslím, že veřejnost nás vnímá hlavně jako aerolinku, která má nízké ceny. Naší prací je nabízet více nízkých cen více lidem. A to nemůžeme dělat, pokud budeme mlčet, když vlády zvyšují daně nebo letiště poplatky. Příjmy letišť by měly plynout z růstu provozu, ne z toho, že jako tlusté monopoly jen zvyšují ceny. Když roste provoz, letiště vydělává více na parkovištích, obchodech a restauracích. Všichni musíme spolupracovat na snížení nákladů na cestování.

Investujeme stovky milionů dolarů do nových letadel. Jen letos v zimě pořídíme 13 nových boeingů, jde o další investici za 3 miliardy dolarů. A to lze zaplatit jen díky růstu. Takže naší prací je neustále se ozývat proti vládám a letištím, které zvyšují daně a poplatky, zatímco rychle rosteme v Polsku, na Slovensku nebo v Itálii. V Itálii letos čtyři regiony zrušily místní daň kolem 8-9 eur na cestujícího. To je dobrá zpráva. Když k tomu přesvědčíme více vlád, přivedeme více návštěvníků a turistů = win-win pro všechny. Bojujeme za naše cestující, za nižší náklady a cestování bez daní. A neomlouváme se za to, že neustále kritizujeme země jako Německo nebo Francie, které opakovaně daně a poplatky zvyšují.

Teď jste v poplatkové válce ve Vídni. Konkurence se stahuje a přesouvá do Bratislavy, vy kopírujete některé jejich linky, a dokonce je spouštíte o pár dní dříve. Ale letiště v Bratislavě je malé. Není to risk? Nebude tam jen válka nízkonákladovek?

Bratislavské letiště teď rychle roste. Jsme tam už asi 12 let. Máme v Bratislavě tři letadla, tuto zimu to bude pět. Odebíráme tři letadla z Vídně, kde vláda zvedá daně a letiště poplatky. V Rakousku chtějí zvýšit daň z letenky z 10 na 12 eur za pasažéra a provoz klesá. Vedle toho na Slovensku daň není a dokonce snížili poplatky za řízení letového provozu o 50 %. Takže není překvapení, že růst a provoz se přesouvá z Vídně do Bratislavy. Tohle je soutěž, donutí neefektivní vlády a letiště, jako jsou Rakousko a Vídeň, snižovat náklady, abychom mohli lidem nabízet levnější letenky.

Těžké chvíle pro vídeňské letiště. Po Wizz Airu redukuje svou základnu i Ryanair

Podobná situace už tu jednou byla, tehdy jste vytlačili SkyEurope z Bratislavy, jestli si vzpomínáte.

Ne, my jsme nikdy nikoho z žádného letiště nevytlačili. Chceme jen zlevnit cestování pro miliony občanů Slovenska, Česka i pro turisty. Jsme jako velký supermarket, bojujeme s dodavateli o nižší ceny a ty pak promítneme do nižších cen letenek.

V Bratislavě jste nedávno oznámili expanzi, chválíte přístup slovenské vlády. Kdyby Vídeň neustoupila vašim podmínkám, mohla by se Bratislava stát takovým rakouským Stanstedem?

To ne. Tuto zimu sice budeme mít v Bratislavě pět letadel, ale ve Vídni i po omezení stále 16. Vídeň zůstane Vídní, lidé tam chtějí létat, i když poplatky porostou. Bratislava ale získá veškerý růst. Vidíme, že lidé, kteří už byli ve Vídni třeba na vánočních trzích, hledají nové destinace. Bratislava je jednou z nejrychleji rostoucích destinací v Evropě, díky růstu Ryanairu a našim nízkým cenám. Tuto zimu budeme létat z Bratislavy asi 14 linek. Vlády jako je ta slovenská, které snižují poplatky a podporují růst, za to budou odměněny. Německo naopak selhává, slibovalo snížit daně, ale místo toho je zvýšilo. Německo je na 83 % předcovidového provozu, Slovensko už na 130 %. Růst půjde tam, kde o něj stojí.

Bitva o Bratislavu. Ryanair reaguje na obří expanzi Wizz Airu, spustí 7 totožných linek

Často kritizujete vedení EU. Jak velkým problémem je jeho současný přístup pro váš byznys?

Naším hlavním problémem je, že Ursula von der Leyen je už pět let předsedkyní Evropské komise a s řízením letového provozu neudělala nic. Analýza z roku 2024 jasně řekla, že neefektivita ATC stojí cestující šest miliard eur ročně. Ona slíbila reformu, a ani po roce se nic nestalo. Je k ničemu.

Největší problém jsou francouzské stávky. Když stávkují francouzští dispečeři, zruší všechny přeletové lety, takže lidem z Česka do Španělska, ze Slovenska do Portugalska, z Irska do Itálie se ruší lety. Ale vnitrostátní lety ve Francii létají dál. To je nespravedlivé a v rozporu s jednotným trhem. EU se pořád ohání, že jednotný trh je posvátný, ale když ho Francouzi zavírají, Komise nic nedělá. Měla by umožnit přeletové lety i během stávek.

Který trh ve střední a východní Evropě podle vás v příštích pěti letech nejvíce poroste?

Těžko říct. V příštích pěti letech převezmeme 150 nových letadel od Boeingu. Provoz nám vzroste ze 200 na 250 milionů cestujících. To je navíc 50 milionů ročně. Většina růstu bude v Polsku, Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku.

A co Ukrajina, až se otevře tamní nebe?

Už jsme ukrajinské vládě navrhli, že v prvním roce přivedeme 5 milionů cestujících a do tří let 10 milionů. Jsme jediná aerolinka, která to dokáže, protože máme základny na 25 letištích po Evropě a letadla, která můžeme přesunout do Kyjeva a Lvova. Evropská letiště se nemusí bát, že přijdou o provoz, každý rok dostáváme nové stroje. Takže růst na Ukrajině přijde z nových letadel. Doufáme, že válka skončí a že Putin a Rusové budou poraženi.

V minulosti jste mluvil o místech na stání. Jeden český železniční dopravce vlaky s takovými místy objednal. Jak daleko je Ryanair s tímto nápadem?

Ne, to se nestane. Byl to skvělý a levný reklamní trik, který způsobil velký rozruch. Regulátoři to nepovolí, i když si myslím, že by měli. Ale respektujeme to. Když lidé mohou stát v autobusech a vlacích, proč ne v letadlech? Ale letenka by musela stát jedno euro.

Šéf Ryanairu Michael O´Leary v rozhovoru pro deník Zdopravy.czFoto: Ryanair

Šéf Ryanairu Michael O´Leary v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz
Foto: Ryanair

Tagy FR Michael O'Leary Ryanair
4 komentáře