Cestujících ve vlacích i autobusech dál ubývá, potvrzují další ministerská čísla. Desítkám miliard navzdory

K nárůstu došlo jen u přepravního výkonu, cestující tak využívají vlak více na delší cesty.
Desítky miliard korun investovaných do vylepšení tratí, nádraží a nových vlaků nepřinášejí nárůst cestujících. I letos pokračuje pokles osobní dopravy, jak ukazují čerstvě zveřejněné statistiky ministerstva dopravy.
Na nová data za první pololetí upozornila jako první Česká televize, dostupná jsou na stránkách ministerstva dopravy. Pokles vykazuje i veřejná autobusová doprava.
Vlaky za první pololetí přepravily podle statistik ministerstva dopravy 91,739 milionu cestujících, meziročně o zhruba procento méně. I když v prvním čtvrtletí došlo k mírnému nárůstu počtu cestujících, následně ve druhém čtvrtletí přišel pokles. Ten eliminoval i nárůst prvních tří měsíců.
Obří investice a nové vlaky nepomohly. Vlakem v Česku jelo loni méně lidí než před covidem
Došlo však k nárůstu přepravního výkonu, tedy počtu cestujících násobených ujetými kilometry. Meziročně o zhruba o 4,74 %. To ukazuje, že lidé sice vlakem cestují méně, ale pokud jedou, tak na delší vzdálenost.
K poklesu dochází i autobusové dopravě. Za první pololetí přepravily autobusy mimo MHD 175,942 milionů pasažérů, meziročně o 2 %. Pokles by byl ještě větší nebýt nárůstu u mezinárodních linek.
Veřejná doprava nezažívá dobré časy především kvůli často velmi nízké konkurenceschopnosti vůči individuální automobilové dopravy. Zatímco ceny jízdného za posledních pět let stouply ve většině relací o desítky procent, pohonné hmoty naopak v poslední době zlevnily. Průměrné ceny pohonných hmot jsou nyní o zhruba osm korun na litr nižší než před dvěma lety na konci září.
Deník Zdopravy.cz požádal o vyjádření k dalšímu poklesu veřejné dopravy ministerstvo dopravy, stanovisko zveřejníme v samostatném textu.