Shoda na dalších dálnicích, rozdílné názory na rychlovlaky. S čím jdou do voleb jednotlivé strany

Jednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan SůraJednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan Sůra

V programu řady stran se objevuje také síťová jízdenka na všechny druhy veřejné dopravy.

Mezi priority v dopravě patří podle zástupců stran a hnutí dokončení dálniční sítě, modernizace železnice a stavby obchvatů měst. Chtějí také zpřehlednit systém veřejné dopravy. Jednoznačná shoda mezi uskupeními nepanuje v názoru na potřebnost vysokorychlostních tratí (VRT).

Vyplývá to z ankety, kterou ČTK uspořádala mezi politickými subjekty, jež mají podle aktuálních průzkumů veřejného mínění šanci uspět v říjnových volbách do Poslanecké sněmovny.

Pokud jde o vysokorychlostní trati, názory stran a hnutí se výrazně liší. ANO, Piráti, SPOLU a STAN je považují za prioritu, a to jak kvůli rychlejší dopravě, tak uvolnění kapacity pro regionální a nákladní vlaky. Stačilo! je podporuje s podmínkou návaznosti na regionální dopravu. Doplňkem jsou pro SPD, která preferuje modernizaci stávajících tratí. Motoristé je pak odmítají jako příliš drahé s minimálním přínosem, dávají přednost konvenčním tratím s rychlostí do 250 km/h.

Strany a hnutí zdůrazňují také dostupnost veřejné dopravy. Pro přehlednost chtějí zavést celostátní dopravní systém s jednotnou jízdenkou, se kterou by bylo možné cestovat po celé republice.

(Pozn.: Odpovědi jsou redakčně kráceny. Pořadí stran je abecední. Autoři odpovědí: ANO – Martin Kolovratník, Piráti – Marek Lahoda, SPD – Jan Hrnčíř, SPOLU – Martin Kuka, Stačilo! – Jaroslav Komínek, STAN – Ondřej Lochman. Motoristé odpovědi nezaslali, informace proto vychází z jejich programu pro tyto volby zveřejněném na webu motoristesobe.cz.)

1) Co byste chtěli v dopravě změnit?

ANO: Tři věci. Dostupnost veřejné dopravy pro všechny občany. Vrátíme slevy 75 procent pro studenty a seniory, změníme regionální jízdní řády a prosadíme novou jednotnou jízdenku po vzoru Německa nebo Rakouska. Dále chceme rychleji stavět. Kromě dokončení základní dálniční sítě je pro nás prioritou rozvoj železnice. Máme v plánu zavést rychlost 200 km/h až na 70 kilometrů koridorů a konečně zahájíme stavbu přes 100 kilometrů vysokorychlostních tratí. Nezapomeneme ani na regionální tratě, které nechceme rušit, ale naopak rozvíjet.

Motoristé: Budou usilovat o technologicky neutrální přístup, který podpoří rozvoj všech řešení – od moderních spalovacích motorů, přes alternativní paliva až po efektivní železniční a autobusovou dopravu. Odmítají prosazování elektromobility na úkor klasických automobilů, které jsou podle Motoristů pro většinu lidí nejdostupnějším a nejpraktičtějším dopravním prostředkem. Usilují o snížení zdanění pohonných hmot a o zrušení ekologických poplatků. Motoristé chtějí zavést sdílené dálniční známky v jedné domácnosti nebo firmě. Dále chtějí, aby čistý zisk z provozu městských radarů musel být odveden do Státního fondu dopravní infrastruktury. Rychlostní limity na silnicích a dálnicích by se měly dle Motoristů změnit a odmítají plošné snižování rychlosti v obcích pod 50 km/h. Motoristé dále chtějí úpravy v bodovém systému, prodloužení intervalu u technické kontroly vozidel, zrušit povinnost vést knihu jízd.

Piráti: Přístup k plánování a řešení dopravy zejména ze strany ministerstva, které uvízlo v 70. letech minulého století. Chceme důsledně naplňovat strategické cíle Dopravní politiky ČR, zejména v udržitelné mobilitě a územní soudržnosti, tak aby doprava byla efektivní, rychlá, dostupná a zároveň bezpečná a šetrná k životnímu prostředí.

SPD: Hnutí SPD prosazuje praktickou a dostupnou dopravu pro občany České republiky, nikoli megalomanské projekty bez reálného přínosu. Chceme zrychlit výstavbu a opravy silnic I. a II. třídy, které jsou páteří regionální mobility, zjednodušit legislativu a stavební řízení, aby se dopravní stavby nestavěly desetiletí, zajistit dostupnost dopravy i v menších obcích, kde stát často selhává.

SPOLU: Jasnou prioritou vlády je dokončit či modernizovat dopravní infrastrukturu včetně propojení s našimi sousedy. Soustředíme se především na dostavbu základní dálniční sítě do roku 2033. V minulém roce jsme do provozu uvedli rekordních 110 kilometrů dálnic a letos budeme ve vysokých číslech pokračovat – otevřeme 75 kilometrů nových dálnic. Dokončena bude například D1 a zprovozníme také přes 32 kilometrů dálnice D35, což výrazně usnadní severní propojení Čech a Moravy. Také musí pokračovat digitalizace dopravních agend. Chceme například zavést doručování prvních řidičáků či registračních značek do výdejních boxů, výdejen nebo na Balíkovny.

Stačilo!: Zachovat svobodu volby v dopravě – odmítáme vnucování elektromobility na úkor spalovacích motorů, a to jak v individuální dopravě (osobní auta), tak ve veřejné (zejména MHD). Elektromobily mohou být alternativou, ale stát nemůže nutit lidi či veřejnou dopravu přecházet jen na ni. Každý musí mít možnost se rozhodnout, jak chce jezdit. Více odpočívadel pro nákladní vozidla. Pro kamiony není dost míst, kde by mohly bezpečně stát a řidiči odpočívat, což jim ukládá zákon, protože ministerstvo dopravy se soustředí pouze na výstavbu dálnic bez nutné související infrastruktury. Zrychlení a zkapacitnění dopravy – jak výstavbou dálnic (dokončení základní dálniční sítě a příprava nových projektů), tak železnicích včetně meziměstských a lokálních tratí. Dále telegraficky: dostupná skutečně celostátní jízdenka; konec rušení lokálek; reforma přípravných procesů dopravních staveb za účelem zrychlení; zrušení EU ETS-2 – emisních povolenek (druhé spotřební daně) na benzin a naftu.

STAN: Chceme, aby jako páteř moderní dopravy byla vnímána železnice, aby byla bezpečná, efektivní a projekty zapadaly do dlouhodobé koncepce. Již v tomto volebním období jsme podpořili důležité kroky v přípravě budoucích vysokorychlostních tratí. Právě rozvoj vysokorychlostní železnice vnímáme jako jedno ze stěžejních témat blízké i vzdálenější budoucnosti. Není to jen o rychlejší a komfortnější dopravě, ale také o uvolnění našich přetížených koridorů, z čehož bude profitovat i nákladní doprava, jejíž podstatná část patří právě na železnice.

2) Které investiční projekty považujete za prioritní?

ANO: Například dostavbu D11 na hranice, dostavbu D6 do Karlových Varů, dostavbu D3 od středních Čech až na hranice, dostavbu D52 na hranice. Dále moravské úseky VRT a zcela nové železniční uzly Hradec Králové a Česká Třebová.

Motoristé: Nemluví v programu o konkrétních projektech, ale obecně chtějí zrychlit výstavbu a modernizaci dálnic, silnic a městských obchvatů. Zároveň chtějí zavést efektivnější financování dopravních staveb, včetně zapojení soukromého sektoru. Zdůrazňují nezbytnost údržby stávající infrastruktury. V programu slibují, že se zasadí o rychlejší opravy silnic s jasnými termíny dokončení a penalizací firem za jejich nedodržení. Preferují rozšíření kapacit železničních tratí na nejvytíženějších úsecích, například přidáním kolejí v relaci Praha – Kolín, a výstavbu nových tratí tam, kde to přinese významný dopravní efekt, jako například v relaci Praha – Brno.

Piráti: Projekty, které nás posunou dopředu, mají nejvyšší přidanou hodnotou pro společnost a nejlepší poměr nákladů a přínosů. Konkrétně pak chceme především: modernizovat stávající železniční sítě a zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí, opravit a modernizovat krajské silnice, na hlavních tazích ochránit občany před negativními vlivy dopravy pomocí obchvatů obcí, dokončit důležité dálniční úseky (např. D35, D52 do Vídně).

SPD: Na prvním místě jsou projekty, které slouží občanům a ekonomice, nikoli politickým zájmům nebo zahraničním korporacím: dostavba dálniční sítě – zejména D35, D3, D11 a obchvaty měst, modernizace regionálních železničních tratí, které jsou často zanedbané, podpora bezpečnosti dopravy – kruhové objezdy, přechody, osvětlení.

SPOLU: Aktuálně je ve výstavbě 201 kilometrů nových dálnic. Jde například o úsek D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, což znamená, že D11 bude letos rozestavěná v celé své délce. Dokončíme také D6 ve středních Čechách a navážeme úseky v Karlovarském kraji. Důraz klademe i na obchvaty měst a obcí, které zlepší životní podmínky obyvatel, a zároveň zrychlí dopravu. U Litomyšle, Přeštic či Náchoda už se obchvaty staví a práce začaly i na důležité silnici I/12 Běchovice – Úvaly, který bude napojený na rozestavěný úsek Pražského okruhu Běchovice – D1. Pozornost tedy musíme i nadále věnovat zejména dokončení páteřní silniční i železniční sítě či pokročit v budování rychlých spojení na železnici. Konkrétně: dokončení spojení na hranice, dokončení hlavních tahů napříč republikou, obchvaty měst a obcí, budou pokračovat stavby dálnic D1, D3, D6, D7, D11, D35, D48 nebo D49, zlepšení železničního spojení s Německem a modernizace železničních uzlů, jako je Praha, Brno, Pardubice, Česká Třebová, spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla, pokračování budování vlakového zabezpečovače ETCS a pokračování výstavby první části rychlých spojení na 200 km/h z Brna do Přerova, pokračovat musí i intenzivní příprava vysokorychlostních tratí i projekty prosté elektrizace tratí.

Stačilo!: Na železnici vysokorychlostní tratě. U silnic dokončení základní dálniční sítě, prioritně pak dálnice plánované přes hranice (D6, D11, D52), D35 a konečně D0.

STAN: V současné době je zásadní srovnat dluh na základní dopravní infrastruktuře, která je klíčová pro efektivní fungování celého systému. Je proto nutné udržet dostatečné zdroje pro dokončení dálniční sítě do roku 2033. Stejně důležité je také stavět obchvaty měst a obcí, kde doprava má zásadní negativní vliv na život lidí. Prioritu mají ale i klíčové železniční stavby včetně přípravy vysokorychlostních tratí a neméně důležité je také průběžně investovat do posílení atraktivity veřejné dopravy (např. formou nákupu nových vozů).

3) Jak chcete zajistit vyvážený rozvoj silniční, železniční a veřejné dopravy?

ANO: Správným plánováním. Dopravní investice i objednávky veřejné dopravy budeme dramaticky více a lépe domlouvat a koordinovat s jednotlivými kraji a obcemi.

Motoristé: Podporují modernizaci stávající železniční infrastruktury a odstranění největších úzkých míst na vytížených tratích. Klíčová je podle nich údržba regionálních tratí, které zajišťují dopravní obslužnost menších měst a obcí a bez kterých by mnoho oblastí bylo odříznuto od běžného života.

Piráti: V posledních desetiletích většina investic směřovala primárně do výstavby silnic a dálnic. Je pravděpodobné, že začátkem 30. let bude dálniční síť hotová z více než 80 procent. U vysokorychlostních železnic však není postaven ani kilometr, je nutné konečně začít! ČR má také velký infrastrukturní dluh v modernizaci silniční a železniční sítě, který chceme napravit. Zároveň je nezbytné zlepšit obslužnost veřejnou dopravou zejména na venkově a v odlehlých oblastech, mj. i zaváděním tzv. poptávkové dopravy. Vyvážený rozvoj tedy zajistíme investicemi do VRT, modernizací stávající silniční a železniční sítě a podporou veřejné dopravy v hůře dostupných oblastech. Zároveň nebudeme zapomínat ani na aktivní mobilitu obyvatel, tj. zajistíme investice a lepší legislativu i pro pěší a cyklistickou dopravu.

SPD: SPD prosazuje rovnováhu mezi dopravními formami, nikoli ideologické upřednostňování jedné z nich: silniční doprava je klíčová pro ekonomiku, zásobování i běžné občany – musí být funkční a bezpečná, železnice má smysl tam, kde je efektivní – zejména pro nákladní dopravu a dojíždění, veřejná doprava musí být dostupná, spolehlivá a cenově přijatelná, ne luxusní experiment.

SPOLU: Musí pokračovat započaté projekty a běžet či se rozběhnout projekty nové. Musíme maximálně využívat dostupné finanční nástroje včetně operačních programů EU a PPP projektů. Na silnicích zlepšit základní dopravní obslužnost, železnici dělat konkurenceschopnou a v městské hromadné dopravě přispět k její moderní, flexibilní a provázané podobě.

Stačilo!: Dlouhodobým strategickým plánem, který bude sestaven odborníky, nebude podléhat zájmům a lobbingu politiků a neziskovek, vyřeší letité problémy výstavby dopravní infrastruktury a umožní zahájit reálnou přípravu budoucích investic (např. tangenciální dálnice spojující krajská města). Jeho nedílnou součástí bude také změna přístupu odpovědných státních organizací k veřejnosti a místním a krajským samosprávám, aby nedocházelo ke zbytečnému nepřátelství, obstrukcím a vynucování rozvoje silou.

STAN: Zcela zásadní je koncepční přístup ke všem oblastem. Doprava musí v aktuální situaci zůstat jednou z priorit, čemuž musí odpovídat alokované zdroje.

4) Jaký je váš postoj k vysokorychlostním tratím – jsou prioritou, nebo spíše doplňkem?

ANO: Je to pro nás jednoznačná investiční priorita, což je vepsáno v našem programu. V nadcházejícím období chceme rozjet stavbu moravských úseků a posunout dopředu projektování hlavní trasy RS1. Zároveň již teď mapujeme nové možnosti financí z EU, aby byly peníze i na úseky RS5.

Motoristé: Projekt vysokorychlostních tratí (VRT) nepovažují za smysluplnou prioritu pro Českou republiku. Označují jej za extrémně nákladný projekt, jehož přínos by byl ve srovnání s vynaloženými vyššími stovkami miliard korun zcela marginální (úspory jednotek minut i na delších tratích). Podporují rozvoj rychlých spojení, tedy modernizaci konvenčních tratí umožňujících rychlosti až 250 km/hod, které podle Motoristů přinesou reálné zrychlení dopravy mezi velkými městy bez potřeby astronomických investic a masivního zadlužení státu.

Piráti: Vysokorychlostní tratě jsou pro nás jednou z hlavních priorit a to z několika důvodů: Nabídnou rychlé a komfortní cestování nejen mezi krajskými městy s dobrou návazností na regionální železniční spoje, ale i do zahraničních metropolí. Odlehčí přetíženým silnicím a dálnicím díky přesunu části cest na rychlejší a pohodlnější železnici. Uvolní kapacitu na stávajících železničních tratí, zejména pro příměstskou, regionální a nákladní dopravu.

SPD: Vysokorychlostní tratě jsou spíše doplňkem, protože: jsou extrémně nákladné, s nejistým přínosem pro běžné občany, slouží spíše mezinárodnímu tranzitu než českým regionům, SPD je pro modernizaci stávajících tratí, která je levnější a přínosnější.

SPOLU: Jednoznačně jsou potřeba. Zkracují vzdálenosti pro cestování v ČR, uvolňují místo na konvenčních tratích a přináší šetrnou konkurenci do cestování za hranice republiky. Během tří let začnou stavební práce na prvním úseku mezi Přerovem a Ostravou. Připravíme stavbu prvních úseků mezi Prahou a Ústím nad Labem i mezi Prahou a Brnem. Česko se tak pevně napojí na evropskou síť a zkrátí se cestovní časy mezi jednotlivými krajskými městy i cesta do Berlína, Vídně i Bratislavy.

Stačilo!: Jsou důležité pro zabezpečení rychlejší dopravy mezi většími městy a také uleví regionálním tratím. Důležité ale bude dobře zpracovat návaznosti na rychlé regionální tratě.

STAN: Vysokorychlostní tratě vnímáme jako prioritu. Jejich potenciál není jen v samotné rychlosti a komfortu pro cestující, ale pomohou také uvolnit kapacity na hlavních koridorech, což pomůže i nákladní dopravě.

5) Co chcete změnit v systému veřejné dopravy?

ANO: Nelíbí se nám, jak je ČR defragmentovaná. Chceme zahájit úzkou spolupráci se všemi kraji a směřovat k integraci tarifů a využití jedné jednotné jízdenky. Stávající pilotní produkt OneTicket chceme evolučně změnit na jednotnou jízdenku po celé ČR CzechTicket. Zároveň paralelně zprovozníme po vzoru Švýcarska férovou automatickou aplikaci pro výpočet nejlevnější cesty z jednoho tarifního bodu do druhého. Zkvalitníme soutěže ministerstva dopravy. Není možné dělat namátková poptávková řízení, nemít jasné parametry a následně nekontrolovat např. soukromé dopravce, jestli plní zadané podmínky. Za co stát platí, to musí být kvalitní a velmi dobře kontrolovatelné.

Motoristé: V programu se systémem veřejné dopravy nezabývají. Zmiňují pouze lepší provázání železnice s ostatní dopravou, včetně výstavby záchytných parkovišť P+R u nádraží, aby byla železnice dostupnou volbou.

Piráti: Zavést jednotnou jízdenku na veškerou hromadnou dopravu – s jedním lístkem se stejně jako v Německu a Rakousku dostanete čímkoliv, kamkoliv, kdykoliv a levně. Zvýšíme kvalitu cestování veřejnou dopravou. Budeme pokračovat v rozvoji bezpečných a pohodlných cest pro široké vrstvy uživatelů – od kočárků, koloběžek a kol po seniorská vozítka a vozíky pro lidi s hendikepem. Nabídneme nové formy veřejné dopravy, např. poptávkou dopravu (na zavolání) v kombinaci s adekvátní nabídkou služeb sdílené mobility (sdílená auta, kola a elektrická vozidla). Zajistíme provázanost jednotlivých druhů dopravy, např. výstavbou P+R parkovišť včetně cyklostojanů a koláren na nádražích a přestupních uzlech MHD.

SPD: Zachování spojů v menších obcích, kde hrozí dopravní vyloučení. Zjednodušení tarifních systémů – aby se lidé nemuseli prokousávat složitými aplikacemi. Podpora českých dopravců, nikoli zahraničních firem s dotacemi.

SPOLU: Veřejná doprava, kterou objednávají dílem stát, kraje nebo obce, musí být jednotnější a lépe reagovat na měnící se potřeby lidí. Prakticky tomu pomůže: jedna jízdenka pro Česko: zavedeme jednotný systém – jedna aplikace, jeden tarif, všechny dopravní prostředky. Cestující si jednoduše koupí jízdenku z Aše do Ostravy s přestupy bez složitého hledání. Posílení příměstské dopravy: ve spolupráci s kraji navýšíme kapacitu vlaků a autobusů v okolí velkých měst, aby lidé nemuseli stát v kolonách a měli pohodlnou alternativu. Připravíme výstavbu dalších příměstských úseků – například mezi Prahou a Brandýsem nad Labem.

Stačilo!: Chceme zavést celostátní celoroční jednotnou jízdenku, uznávanou ve vlacích všech dopravců, autobusech v objednávce krajů i provozech MHD zapojených do integrovaných systémů. Také je třeba přehodnotit povinné nakupování bezemisních vozidel, kvůli kterému dochází k navyšování ceny MHD. Dotčeným obcím a sousedním krajům dáme právo veta při rušení vlakových spojů. Zastavíme praxi tzv. konzervace lokálek či jejich úplného rušení ze strany SŽ (Správy železnic).

STAN: Chceme vytvořit celostátní integrovaný dopravní systém s jednotnou jízdenkou platnou na veškerou veřejnou dopravu. Podpoříme novou formu veřejné dopravy, tzv. poptávkovou dopravu, jako řešení pro méně zalidněné oblasti. Posílíme podporu státu krajům v zajišťování objednávek dopravy a v rozvoji městské a příměstské dopravy.

Tagy Volby 2025
56 komentářů