Velké zmenšování ČD Cargo. Vyřadí 4000 vozů, zmizí celé řady lokomotiv, i když další kupuje

ČD Cargo, posthkové lokomotivy 230, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákČD Cargo, posthkové lokomotivy 230, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Zmenšování souvisí s velkým poklesem přeprav.

Nákladní železniční dopravce ČD Cargo pokračuje ve velké proměně své flotily. K velkému vyřazování dochází jak u nákladních vozů, tak samotných lokomotiv.

Redukce souvisí s celým poklesem trhu a mizejícími typy přeprav, zejména pak uhlí. Z celkových 21 tisíc vozů za poslední rok dopravce vyřadil 1442 vozů. Vyplývá to z dat, které deníku Zdopravy.cz poskytl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

V rámci redukce nadbytečných kapacit aktuálně vidíme dalších přibližně 4 000 vozů a nyní vybíráme vozy, které nabídneme v aukci ještě v letošním roce. Výběr vozů zohledňuje samozřejmě jejich hodnotu, technický stav a také možnosti využití. Primárně se tedy jedná o vozy na uhlí apod.,“ řekl Tóth.

V cílovém stavu firma počítá se zhruba 15 tisíci vozy, ani to nemusí být konečné číslo. „Pokud se nezastaví propad přeprav v důsledku poklesu průmyslové výroby v Evropě,“ dodává Tóth.

Podobná redukce nastává i u hnacích vozidel, kde kromě vyřazování celých řad dochází ještě k nákupu nových interoperabilních lokomotiv. Za posledné rok a půl firma vyřadila 83 lokomotiv, postupně má zmizet dalších 60.

ČD Cargo propustí 700 lidí a sešrotuje další vozy, připravuje se na další pokles přeprav po železnici

Lokomotivy pro provoz po celé Evropě

„Potřebujeme interoperabilní lokomotivy schopné odvézt zboží téměř po celé Evropě. Jedná se především o lokomotivy řad 383 a 388, které s našimi vlaky jezdí po Německu, Rakousku nebo také v Nizozemsku či Belgii. I přes pokles přeprav v ČR se nám totiž dlouhodobě daří v zahraničí, protože jsme schopni zákazníkům zajistit dopravu napříč evropským kontinentem,“ vysvětlil Tóth.

Na seznamu lokomotivních řad, které končí úplně, jsou hlavně „žehličky řady 111 a „staročešky“ řad 122 a 123. „Jde o lokomotivy s rokem výroby 1967–1971, které již nebudeme v budoucnu moci využít. Nebudou totiž vybavovány povinným evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a v souvislosti s připravovanou konverzí trakčních soustav pro ně již nebude využití,“ vysvětlil Tóth.

Týká se to i střídavých „laminátek“ řady 230, které byly nákupem a modernizací nahrazeny „plecháči“ řady 242. Hromadně také mizí dieselové lokomotivy řad 742 a 731 a posunovací lokomotivy 708. „Jejich potřeba klesá se snižováním výkonů v segmentu nerentabilních jednotlivých vozových zásilek,“ odůvodňuje Tóth. V rámci snižování kapacit řeší převod některých strojů do jiných poboček v zahraničí, například na Slovensko.

Bez škrtů bychom byli na černé nule, říká šéf ČD Cargo. Firmě díky zahraničí rostou tržby

Tagy ČD Cargo
11 komentářů