Předseda antimonopolního úřadu potvrdil zákaz bourání Libeňského mostu

Zakázku zadala TSK na základě tendru firmě Metrostav TBR začátkem roku 2022.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna se ztotožnil se závěry prvoinstančního rozhodnutí a pravomocně zakázal Technické správě komunikací (TSK), aby pokračovala v plnění smlouvy na rekonstrukci Libeňského soumostí v Praze.
Rozhodnutí se týká rozsahu úprav nad rámec vysoutěženého řešení, tedy zjednodušeně řečeno výstavby tvarové repliky samotného mostu přes Vltavu a obloukového mostu X656.
Loni dělníci zbourali most přes Voctářovu ulici směrem k Palmovce a letos v květnu začala stavba nového. Zástupci TSK dříve uvedli, že na demolici a vytvoření repliky mostu přes Vltavu plánují vypsat nový tendr.
Zakázku zadala TSK na základě tendru firmě Metrostav TBR začátkem roku 2022, v září téhož roku začaly první práce. Dnešním rozhodnutím ÚOHS zamítl rozklad podaný zadavatelem i dodavatelem stavby, kterým je právě Metrostav TBR.
Nová zakázka
S ohledem na rozsáhlé změny podle ÚOHS městská firma fakticky zadala novou zakázku, aniž vypsala nové zadávací řízení. Úřad se už případem z popudu firmy Eurovia v minulosti dvakrát zabýval a rozhodl ve prospěch TSK, následně vždy rozhodnutí vrátil šéf úřadu Petr Mlsna. Na konci letošního června však vyhověl návrhu a uložil nepravomocně zákaz plnění smlouvy.
„Zhotovitel stavby měl podle původně uzavřené smlouvy stavbu realizovat mimo jiné podle parametrů dopravně-architektonické studie Libeňského soumostí, která počítala se zachováním mostních oblouků a celkovou citlivou rekonstrukcí. Zadavatel nicméně schválil v letech 2022 a 2023 další dvě aktualizace uvedené studie a podle poslední z nich nyní při plnění veřejné zakázky postupuje,“ uvedl v tiskové zprávě ÚOHS.
Demolice a replika
Podle závěrů úřadu v důsledku změn provedených v návaznosti na tyto aktualizace došlo k podstatné změně závazků ze smlouvy, a to bez provedení zadávacího řízení. Podstatné části mostů (mostní objekty X-656 a V009), které měly být podle původních záměrů rekonstruovány, mají být podle aktualizovaného znění studie zdemolovány a nahrazeny tvarovou replikou.
„Z citlivé rekonstrukce se po změnách stává drtivá demolice stěžejních objektů a nahrazení původních objektů objekty nově postavenými, a to bez provedení nového zadávacího řízení (…)“ uvedl v rozhodnutí předseda Mlsna.
Dodal, že zadavatel ostatně podle původního plánu reálně už ani nepostupuje, ani postupovat nemůže, když jeden z mostů je již zdemolován a u druhého se demolice chystá.
Předseda úřadu dále poukázal na skutečnost, že pokud by byla zakázka zadána na plnění ve formě rozsáhlé demolice a novostavby, mohl se jí zúčastnit širší okruh soutěžitelů, a to jak v části design, tak v části build. Rovněž připomněl podobný případ stavby Trojského mostu, v němž rovněž došlo k zásadním změnám původního projektu.
Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty. Vzniklo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928 a nikdy nebylo opravováno. Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčové v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale v minulém volebním období rozhodli o opravě.
O vytvoření repliky na původních pilířích pak bylo rozhodnuto koncem roku 2023, roli podle tehdejších vyjádření TSK hrálo i zpřísnění evropské legislativy v souvislosti s pádem mostu v italském Janově.