2 linky, 29 stanic, zprovoznění do 10 let. Krakov představil plány metra

Stanice a tunely metra budou navrženy tak, aby mohly sloužit jako úkryty v krizových situacích.
V polském Krakově vybudují metro. Trasa a plány byly ve středu představeny zástupci města na konferenci ICE Kraków. Počítá se se dvěma z části souběžně vedenými linkami o celkové délce téměř 29 kilometrů. Na trase vznikne 29 stanic, v jejichž dosahu 10minutové chůze bude asi 40 procent obyvatel města.
„Metro v Krakově bude investicí bez kompromisů,“ řekl náměstek primátora Krakova Stanisław Mazur. „Sázíme na nejmodernější technologie: autonomní soupravy, vysokou frekvenci spojů a maximální energetickou úspornost. Nekopírujeme Varšavu – budujeme systém na míru Krakovu. Krakovské metro bude pružnější a levnější na údržbu,“ dodal.
Stanice a tunely metra budou navrženy tak, aby mohly sloužit jako úkryty v krizových situacích. Celý podzemní systém se tak má stát krytem pro tisíce obyvatel.
Metro má vést z východu od průmyslové čtvrti Nowa Huta přes hlavní nádraží a historické centrum, následně překročí řeku Vislu a zamíří na jih města. Obě linky M1 a M2 se mají od sebe oddělit ve stanici Brożka – jedna větev povede jihozápadně přes univerzitní kampus a čtvrť Kliny až do Opatkowic, kde vznikne velký přestupní uzel Druhá linka zamíří do čtvrti Podgórze Duchackie.
„Metro je pro Krakov absolutní prioritou příští dekády. Ještě letos město zahájí tržní konzultace a přípravu výběru investičních poradců. V roce 2026 má být podepsána smlouva na technickou dokumentaci zahrnující studii proveditelnosti a posudek vlivu na životní prostředí, případně také projektovou dokumentaci. Nejpozději v roce 2030 má být vypsán tendr na stavbu, která potrvá přibližně 5 let,“ uvedla krakovská radnice s tím, že po první lince by se mohlo jezdit za 10 let.
S krakovským metrem už počítají i rozvojové plány Polska do roku 2035. Zařazeno je v nich jako jedna z klíčových infrastrukturních investic. Projektu se tak otevírá cesta k financování ze státních zdrojů, fondů EU i mezinárodních finančních institucí.
Studie, kterou odborníci představili, vychází z práce týmu expertů všech souvisejících oborů. Dokument vznikal několik měsíců v úzké koordinaci s přípravou nového územního plánu a strategií rozvoje města.
„Nejde jen o soubor map a analýz, ale především o vodítko pro další fáze přípravy. Studie ukazuje, kudy by mělo metro vést, jakou má mít funkci v dopravním systému a jaké prostorové i hospodářské změny může vyvolat. Právě na jejím základě se budou přijímat rozhodnutí o projektování, financování a realizaci celé investice,“ vysvětlilo město.
K možnosti výstavby metra proběhlo v Krakově před 11 lety referendum. Myšlenku podpořilo přes 55 procent hlasujících. Metro se stalo i předvolebním slibem současného vedení města. Ještě před čtyřmi lety přitom analýzy tehdejších úřadů ukázaly, že výstavba metra by nebyla rentabilní. Místo něj měla vyrůst síť tramvajových tunelů.