Nejrychlejší Vectron už sbírá kilometry na Slováckých expresech. 230 km/h vyzkouší na Koralmbahn

Lokomotiva ujede během denního oběhu skoro 1 000 kilometrů.
České dráhy ve středu zahájily ostrý zkušební provoz prvních lokomotiv Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h. První lokomotiva vyrazila v čele vlaku R 885 Slovácký expres v 7:01 z pražského hlavního nádraží. Premiérovou jízdu musela zahájit odklonem přes Nymburk, jelikož koridorová trať je od brzkých hodin ochromena kvůli přepálení troleje v Českém Brodě.
Ve zkušebním provozu se vystřídá celkem 8 lokomotiv.
„Zkušební provoz bude probíhat na lince R18 mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště a nasazená lokomotiva ujede během denního oběhu skoro 1 000 kilometrů. Následně od nového jízdního řádu v polovině prosince a po získání všech nutných povolení a razítek začnou nové Vectrony jezdit v čele vlaků do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska,“ uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Na podzim čekají nejrychlejší Vectrony testovací jízdy například i v Rakousku, na nové trati Koralmbahn, kde bude lokomotiva moci využít svou maximální rychlost 230 km/h.
Aktuálně je v Česku osm vysokorychlostních lokomotiv Siemens Vectron. Do konce letošního roku jich do flotily Českých drah přibyde celkem dvacítka, od ledna 2026 pak budou z výrobní linky závodu v Mnichově-Allachu sjíždět čtyři lokomotivy měsíčně.
Smlouvu o dodání 50 vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron MS pro maximální rychlost 230 km/h uzavřely České dráhy se Siemens Mobility v roce 2022. Součástí smlouvy je i zajištění kompletního servisu nových lokomotiv během následujících 15 let.
České dráhy se pochlubily nejrychlejším vectronem na světě. Oko znalce pozná drobné rozdíly
Nové lokomotivy ponesou číselné označení 384. Šéf Siemens Mobility v Česku Roman Kokšal pro Zdopravy.cz na úvodní prezentaci ukázal rozdíly vysokorychlostních vectronů od těch běžných.
Jde například o dělený pluh v čele lokomotivy, který souvisí s aerodynamikou. Vzduch totiž nesmí ohrožovat lidi na nástupišti. „Ve vyšších rychlostech ho fyzika hází na stranu, což nechceme. Dělený pluh ho tedy žene nahoru a dolů,“ popsal Kokšal.
Speciální je také trakční sběrač, jinak jsou tvarované náběhy, upraveno je pružení a nápravy. Převodovka má jeden stálý převod. Výkon lokomotivy se přitom nezvyšoval, vyšší rychlost je dána pouze zpřevodováním a úpravou softwaru.