Definitivní tečka za spory o zvlněnou D1 u Ostravy. Soud vyhověl žalobě ŘSD

Oprava D1 (D47) u Ostravy. Pramen: ŘSDOprava D1 (D47) u Ostravy. Pramen: ŘSD

Dálnice bude finálně opravená, a to z rozhodnutí soudu na náklady zhotovitele.

Kauza nekvalitně postavené dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy se chýlí ke konci. Rozhodčí soud rozhodnul poslední žalobu na vady v úseku mezi kilometry 146 a 153 a dálnice tak bude v příštím roce finálně opravena. Na platformě X to uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„Rozhodčí soud vyhověl žalobě vůči zhotoviteli ve většině žalovaných bodů a zhotovitel tak musí opravit vozovku, mosty, opěrné zdi, PHS a kanalizaci na své náklady,“ napsal Mátl.

Žalovanými byly firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International. Vady musí podle rozhodnutí soudu odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu. Nyní se bude jednat o způsobu odstranění jednotlivých vad.

„Opravy posledního zvlněného úseku dálnice D1 budou nejkomplikovanější. Zasáhnou nejen samotnou vozovku, ale i mostní objekty, opravu kanalizace, opěrné a protihlukové stěny,“ nastínil Mátl.

,,Po prostudování dokumentu je zásadní informací to, že hlavní požadavek ŘSD na výměnu materiálu tzv. studeného odvalu v celé délce dálnice, soud zamítl. Nařizuje nám pouze dílčí opravy, které jsme uznali již před 13 lety a dříve jsme je chtěli realizovat, což nám nebylo umožněno. Tyto samozřejmě na své náklady provedeme, jakmile se s ŘSD domluvíme na technickém řešení a harmonogramu oprav. Ze souhrnu všech rozhodnutí rozhodčího soudu v problematice D47 dle našeho názoru vyplývá, že převážné části nároků ŘSD soud nevyhověl. A nám ukládá jen dílčí nápravu na částech dálnice,” řekla deníku Zdopravy.cz za zhotovitele mluvčí Iveta Štočková.

Spory o opravu několika úseků zvlněné dálnice se táhly roky. Úsek mezi km 159,600 – 163,800 opravil zhotovitel v roce 2022. Práce na opravě úseku mezi km 155,140-159,600 skončily letos v červnu.

„U stavby úseku mezi km 153,054 – 155,140, rozhodnutí soudu prvního stupně neposkytlo jasnou odpověď na otázku, kdo je za odstranění vad odpovědný. Bez závazného a pravomocného rozhodnutí by tak soudní spor mohl pokračovat ještě řadu let, proto se obě strany sporu dohodly na mimosoudním jednání a práce na opravě dálnice byly dokončeny v říjnu 2024,“ dodalo ŘSD v tiskové zprávě.

Problémy s dálnicí mezi křižovatkou s Rudnou ulicí a Bohumínem se vyskytly jen půl roku po jejím dokončení v roce 2007. Na dotčených úsecích byla omezena rychlost, silničáři tam často prováděli opravy. Podle dřívějších vyjádření ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Zhotovitel od počátku tvrdil, že na stavbu použil pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

Tagy D1 D47 eurovia Eurovia CZ ostrava PKP Cargo International Ředitelství silnic a dálnic ŘSD zvlněná dálnice
9 komentářů