Hrubý dluh Českých drah vzrostl o pětinu, atakuje stomiliardovou hranici

Křest ComfortJetu ve Vídni. Pramen: ÖBBKřest ComfortJetu ve Vídni. Pramen: ÖBB

Podle dopravce je zadluženost firmy v bezpečném pásmu.

Rozsáhlá modernizace vozidel Českých drah výrazně zvyšuje i jejich zadluženost. Ukazují to poslední data z pololetní zprávy o hospodaření. Dopravce stávající úroveň zadluženosti považuje za bezpečnou.

Celkový hrubý dluh za 1. pololetí stoupl o 19,2 % na hodnotu 98,78 miliard korun. Po odečtení peněz na účtech pak o 17 % na 81,75 miliard korun. Z toho pramení i rostoucí náklady na splácení úroků z dluhů. Na úrocích dopravce za první polovinu roku zaplatil 1,896 miliardy korun. V celé skupině jdou úroky hlavně za osobní dopravou, ČD za úroky v tomto segmentu zaplatily 1,4 miliardy korun.

I když mají nové vlaky generovat větší zájem cestujících a tím pádem i tržby, na výnosech z prodeje jízdenek to zatím není tak vidět. Tržby z osobní přepravy stouply v prvním pololetí o 2,7 % na 5,815 miliardy korun.

Pro ČD jsou aktuálně hlavním zdrojem financování dluhopisy. Firma letos na konci května vydala novou emisi o objemu 500 milionů eur s pevnou úrokovou sazbou 3,75 % a splatností 5 let.

Financování Českých drah. Foto: Pololetní zpráva ČD

 

Dluhopisy na splácení starých dluhů

Podle mluvčího Českých drah Filipa Medelského souvisí růst zadlužení s vydáním nových dluhopisů. “Peníze z nich používáme dvěma způsoby. Jednak na nákup nových vozidel, které potřebujeme pro smlouvy s objednateli dopravy, a jednak na refinancování starších dluhopisů z roku 2019, které budou splatné v roce 2026,” dodal Medelský. Objem této emise je rovněž půl miliardy eur.

Firma podle něj nemá žádný pevně daný strop, kam může dluh růst.  „Rozhodující je to, jak se dluh vyvíjí ve vztahu k našim hospodářským výsledkům. Sledujeme ukazatel dluh k provoznímu zisku před odpisy a úroky (EBITDA). Ten hodnotí ho naše ratingové agentury a je důležitý pro investory. Díky tomu, že nové investice zvyšují naši schopnost vydělávat, roste i náš provozní zisk, a tedy zůstáváme v naprosto bezpečných mezích,” uvedl Medelský. Ukazatel EBITDA meziročně stoupl o 14 %.

Podle něj ratingová agentura posunula v rámci svého posledního výroku hranici nutnou pro zachování ratingového hodnocení ze šestinásobku na sedminásobek. “Strop výše se tedy spíše odvíjí od výše EBITDA. Ale my sami se držíme přísnějšího limitu, abychom měli rezervu. Sledujeme i další poměrový ukazatel (dluh/vlastní kapitál), který také zajímá banky a investory, a i v něm se pohybujeme bezpečně,” upřesnil Medelský.

Tagy České dráhy
29 komentářů