Zasypané garáže, kusé koleje, energovod. Přestavba Václaváku míří k polovině, prošli jsme rozkopané centrum

Přestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Obří staveniště v centru města dráždí kolemjdoucí. Vedoucí projektu popsal, na čem se momentálně pracuje.

Přestavba horní části Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati a jejím napojením v trianglu nad Národním muzeem tvrdě dopadá na chod samotného centra Prahy. Stavba je celkem rozplánována na dlouhé tři roky, s koncem letošního roku bude ve své polovině. Hotovo má být na začátku léta 2027.

Nejnáročnější částí jsou různé přeložky sítí, které jsou přitom nejméně vidět,“ povzdechne si Jan Kostar, který je za dopravní podnik (DPP) vedoucím celého projektu a stavbou nás provází. Staveništěm budeme postupovat od Legerovy ulice až na Můstek.

Návrat tramvají na Václavské náměstí zahájen. Trať se chystala 19 let, primátor má však skepsi

DPP své práce koordinuje s jednotlivými správci sítí, další podstatná část projektu je pod vedením Technické správy komunikací.

Ta v rámci výstavby nové tramvajové trati u muzea pracuje třeba na demolici podchodu pod Legerovou ulicí. V současnosti tam už také proběhlo zasypání podzemních prostor pro nikdy nedokončené garáže Federálního shromáždění.

Současně se zrušil podchod pod magistrálou a je hotova betonáž jeho přestavby na zázemí pro zahradníky – se skladem, kuchyňkou i hygienickými prostory. Provoz na magistrále zůstal zachován ve dvou pruzích v každém směru, nad muzeem se doprava provizorně přesunula do bývalého kolejiště směrem ke Škrétově ulici.

Už na konci letošního roku se pak provoz vrátí do pruhů směrem k budově muzea. Vozovka dostane nový povrch a budou v ní už usazené nové koleje tramvajového trianglu. V příštím roce totéž obdobně nastane i v druhé polovině Legerovy ulice směrem k Vinohradské. „Rádi bychom oba pruhy převedli ještě do konce listopadu,“ říká Kostar.

Přestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýBudování tramvajové trati přes magistrálu nad Národním muzeem. Foto: TSKBudování tramvajové trati přes magistrálu nad Národním muzeem. Foto: TSKBudování tramvajové trati přes magistrálu nad Národním muzeem. Foto: TSKBudování tramvajové trati přes magistrálu nad Národním muzeem. Foto: TSKPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Triangl navazuje na Muzejní oázu, kde se koleje v předstihu instalovaly již před lety. Na samotné magistrále čeká nyní usazené koleje ještě zaasfaltování. V hluboké stavební jámě nyní probíhá také ražení propojek kanalizací, buduje se hlavice pro stožár trakčního vedení ve stejném designu jako na Václavském náměstí. Má silné základy, aby vydržel napínací síly v tramvajovém trianglu.

Kusé koleje směrem do Opletalovy

Postupujeme před budovu Národního muzea. Zde se sanovala stropní deska podchodu. Zesílily jí tisíce ocelových trnů, aby vydržela provoz tramvají. Tuny výztuže doplnily ochranné hydroizolační nátěry.

Pod muzeem jsou již také položeny koleje včetně rozvětvení směrem k hlavnímu nádraží, nyní navážou práce na povrchu vozovky. Provizorium magistrály je tu také stažené do dvou pruhů směrem k Václaváku, na konci roku se i zde vrátí do původní polohy.

Stavba tramvajové trati v horní části Václaváku pokročila, dělníci položili první výhybky u Muzea

Směrem z Vinohradské k hlavnímu nádraží se zatím vybudoval v předstihu pouze kolejový oblouk a několik dalších metrů před bývalým Federálním shromážděním. Pokračovat se bude až po schválení vedení tratě před nádražím v rámci projektu Nový Hlavák. Koleje ve Wilsonově ulici nebudou pojezdové, povedou těsně vedle magistrály, ale ne na její úkor. Ta bude mít tři pruhy stejně jako původně.

Přestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Před muzeem se tramvajová trať upíná do dřevěných pražců v betonovém loži, na magistrále pak bude v systému W-tram. Vše doplňuje vibroizolace. Práce před muzeem mají mírné zpoždění, podle Kostara vše zkomplikovaly přeložky středotlakých a vysokotlakých plynovodů, které nešly přerušit.

Zrušené výstupy z metra

Dostáváme se na samotné Václavské náměstí. Zde se přestavuje a rozšiřuje výstup z metra, který nově dostane i eskalátor. Otevře se letos na konci roku, bude širší a kapacitnější, protože nahradí dva zrušené výstupy po stranách sochy svatého Václava. Na jejich místě povede totiž tramvajová trať.

V prostoru nad sochou se buduje dešťová kanalizace, které povede prostřednictvím dvou stok až do střední části náměstí, kde bude plnit obří retenční nádrž. Bude sbírat vodu z nepojezdových ploch, ta pak bude sloužit k závlaze nového dvojitého stromořadí.

Koleje se zde budou pokládat až příští rok, běží tu práce na inženýrských sítích.

Přestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Uprostřed náměstí vzniká vedení energovodu se sítěmi pro různé akce, se kterými se zde do budoucna počítá. Na křižovatce s Opletalovou ulicí vznikl už dokonce do země zapuštěný stojan pro velký vánoční strom.

Ráj archeologů

Dostáváme se na konec současného staveniště – do centrální části náměstí. Pod námi je už dokončená a zasypaná zmíněná obří retenční nádrž na vodu. Bude mít 300 m3 účinného objemu a vznikla v 11metrové hloubce.

Obsluhovat ji bude strojovna, které vzniká v místech jednoho ze dvou zrušených výstupů z metra Můstek. Nahradí je jeden centrální, který bude ovšem bez eskalátoru.

S jeho stavbou brzy začneme,“ říká Kostar. Na závěr prohlídky dodává, že právě v těchto místech se nacházel ve výkopech nejzajímavější prostor pro archeology. Ti ostatně celou přestavbu Václavského náměstí bedlivě sledují. Stejně jako tisíce kolemjdoucích, kteří se již nemohou dočkat dokončení prací na jednom z nejexponovanějších míst metropole.

Přestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPřestavba Václavského náměstí spojená s návratem tramvajové trati (stav v září 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Tagy dpp praha spojení Vinohradské a Václavského náměstí tramvaje na Václavské náměstí Václavské náměstí
19 komentářů