Největší zakázku na elektrizaci železnic v Evropě získaly španělské firmy

Zadání kompletní elektrizace jednomu sdružení má snížit náklady.
Sdružení španělských firem Cobelec Rail Baltica složené ze společností Cobra a Elecnor získalo zatím největší zakázku v historii evropské železnice na elektrizaci tratí.
Za 1,77 miliard eur (42.94 miliard korun) provede kompletní elektrizaci nové železniční trati Rail Baltica, která propojí Polsko, Litvu, Lotyšsko a Estonsko.
Ke slavnostnímu podpisu smlouvy došlo minulý týden. Zakázka se týká kompletní elektrizace 870 kilometrů nové trati, celkem bude pokryto 2403 km kolejí. První etapa má hodnotu 949 milionů, hotovo má být v roce 2030.
Soutěž běžela od roku 2022, přilákala celkem čtyři sdružení. “Výběrem jediného dodavatele pro projekt i samotnou realizaci dosáhneme větší efektivity a kontroly nad náklady,” řekla Aiga Benfelde z investorské společnosti RB Rail.
Nová trať bude napájena střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. Vznikne celkem deset trakčních napájecích stanic. Má být průkopníkem pro technologii statických frekvenčních měničů (SFC) na železnici.
Práce na nové trati aktuálně probíhají ve všech třech pobaltských zemích. V Estonsku probíhá výstavba více než 100 km trati. Lotyšsko pracuje nyní hlavně poblíž Iecavy na jihu země. Běží významné projekty v terminálech centrálního uzlu v Rize a na letišti.
V Litvě pokračuje výstavba úseku Kaunas–Panevėžys, kde se v současné době staví 77 km trati.