Ve Zlíně porušili zákon při nákupu trolejbusů. Soud nastavil určitá pravidla, reagoval dopravce

Soud zrušil soutěž kvůli přísným pravidlům.
Krajský soud v Brně minulý týden definitivně zrušil soutěž na nákup trolejbusů pro Dopravní společnost Zlín-Otrokovice. Další verdikt potvrzující porušování zákona o zadávání veřejných zakázek vnímá firma jako “nastavení určitých pravidel”.
DSZO to uvedl na svých stránkách v prohlášení. „Nyní víme, že veřejné zakázky mohou být napadány dodavateli, kteří se nemohou o tyto veřejné zakázky ani ucházet. Krajský soud v Brně nastavil určitá pravidla pro tento typ veřejných zakázek, která dosud chyběla,“ konstatoval ředitel DSZO Josef Kocháň v první reakci na zveřejnění rozsudku. Dodal, že nyní si dopravní společnost počká na jeho písemné vyhotovení a zaujme k němu další stanovisko, i s ohledem na další tendry.
Pravidla dlouhodobě stanovuje zákon o zadávání veřejných zakázek, na jeho porušení v případě soutěže na nákup až 25 trolejbusů upozornil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ve Zlíně se ale rozhodli svým porušováním zákona zaměstnat ještě soudy.
Porušení zákona potvrzeno už potřetí
Tendr u úřadu napadla turecká společnost Bozankaya. ÚOHS tendr zrušil kvůli požadavkům na technickou kvalifikaci uchazečů. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice požadovala, aby uchazeč předložil seznam minimálně čtyř významných dodávek krátkých i dlouhých trolejbusů za poslední tři roky před zahájením zadávacího řízení. Podle ÚOHS tím vytvořila bezdůvodnou překážku hospodářské soutěži.
„Jde o velmi přísné kritérium. Pátrali jsme po tom, jak zadavatel toto kritérium odůvodnil, ale žádné objektivní ospravedlnitelné důvody jsme nenalezli,“ uvedl v odůvodnění předseda senátu David Raus.
ÚOHS zahájil letos v červnu správní řízení s DSZO i ohledně další miliardové smlouvy na nákup nových trolejbusů, kterou firma uzavřela bez soutěže se Škodou Electric. Návrh podala také společnost Bozankaya.
Dopravní společnost trolejbusy opakovaně zkouší vybrat ve veřejné soutěži, kvůli chybám v zadávacích podmínkách je ale musela zrušit. Do poslední se nakonec nikdo nepřihlásil, což pro DSZO bylo argumentem pro uzavření smlouvy v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBU). Rámcová smlouva až na 60 trolejbusů má hodnotu 1,081 miliardy korun.
Deník Zdopravy.cz požádal o stanovisko i člena dozorčí rady DSZO Tomáše Goláně, zda má k vedení firmy nadále po prohraném soudu důvěru. „Určitě mám k nim větší důvěru, než k Vám, neboť Vaše touha někoho pošpinit nebo někoho dostat Vám zaslepila rozum, takže používáte při své argumentaci polopravdy nebo argumentační fauly, abyste dosáhl svého. Takto normální člověk by fungovat neměl a už vůbec někdo, kdo se prohlašuje za novináře,” uvedl Goláň, který je senátorem za ODS.