Další přestavba široké pražské ulice bez cyklostezky. IPR vysvětluje, proč musí někdy stačit cyklopruhy

Po výstavbě tramvajové trati zůstanou vyhrazené cyklopruhy mezi pruhem pro auta a parkovacími stáními.
Dopravní podnik hledá od srpna v soutěži zhotovitele tramvajové trati z Libuše na Nové Dvory. Stavba má už pravomocné stavební povolení, 1,8 kilometru dlouhý úsek naváže na předloni otevřenou trať z Modřan do Libuše.
Součástí přestavby budou rozsáhlé přeložky vodovodů, ale i přestavba Novodvorské ulice. S tou jsou spojeny i změny pro cyklodopravu, nicméně nová oddělená cyklostezka nevznikne.
Pouhé zachování současných cyklopruhů přitom cyklisté kritizují jako nedostatečné.
„Další kompletní přestavba ulice bez oddělené cyklostezky. Osiřelá cyklostezka z Libuše, jejíž pokračování mělo vést podél celé ulice, se ani po 17 letech pokračování nedočká. Na jejím konci v nově zrekonstruované ulici zůstane cedule ‘Cyklisto, sesedni z kola’,” zní kritika provedení z webu Městem na kole.
Po výstavbě tramvajové trati zůstanou vyhrazené cyklopruhy po obou stranách komunikace. Budou mít šířku 1,75 metru a vést mezi pruhem pro auta a parkovacími stáními. V křižovatkách se promění na ochranné cyklopruhy.
Územní studie přitom podle webu Městem na kole v minulosti zmiňovala i možnost vzniku oddělené cyklistické infrastruktury, ale v samotném tramvajovém projektu se zatím objevuje pouze klasické řešení v podobě vyhrazených pruhů.
„Jakkoliv by nové cyklostezky byly prospěšné, projekt TT Nové Dvory byl zadán jako projekt novostavby tramvajové trati, tudíž pracoval s uličním prostorem přibližně mezi obrubami a cyklistická infrastruktura v přidruženém prostoru součástí nebyla,“ vysvětlil pro Zdopravy.cz absenci cyklostezky vedoucí kanceláře dopravní infrastruktury Václav Novotný z pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR).
Dodal, že pokud se řeší nějaký projekt opravdu komplexně, znamená to opravdu velmi dlouhé projektování a mnoho kompromisů kvůli mnoha zúčastněným subjektům.
“Ale zde bylo potřeba rychle postavit tramvajovou trať, aby napojila vznikající metro D. Navíc jsou zde komplikované přeložky inženýrských sítí, které projekt citelně prodražují, tudíž nebyla vůle dále projekt zesložiťovat a dále prodražovat zásahem do širšího území,” vysvětlil Novotný.
I cyklopruh udělá dobrou práci
Dostatečně široká samostatná cyklostezka, kde mohou jet bezpečně a komfortně různé skupiny cyklistů, by podle něj byla samozřejmě optimální.
„Ale dobře naprojektovaný široký a kontinuální cyklopruh, nebo tzv. dánský pás včetně bezpečně řešených křižovatek dokáže udělat také občas velmi dobou práci. I když pro všechny druhy cyklistů ideální rozhodně není,“ pokračuje Novotný z IPR.
Výsledkem je podle něj vždy nějaký kompromis, který ne všechny strany potěší. „My se snažíme v našich doporučeních vždy postupovat dle strategie a standardů aktivní mobility, kde jsou různé možnosti řešení cyklistické dopravy uvedeny,“ uzavřel s tím, že o výsledné podobě infrastruktury rozhoduje především samospráva a státní správa.