Bez škrtů bychom byli na černé nule, říká šéf ČD Cargo. Firmě díky zahraničí rostou tržby

ČD Cargo prochází zmenšováním, hlásí nové zakázky hlavně v Německu.
Ještě loni přispělo v první polovině roku ČD Cargo k zisku celé skupiny České dráhy ziskem 240 milionů korun. Letos za první pololetí prodělalo 931 milionů korun. Podle předsedy představenstva Tomáše Tótha záporný výsledek způsobila hlavně restrukturalizace firmy a její zmenšování na nižší objemy přeprav.
Na první pohled velmi špatný výsledek způsobila hlavně účetní opatření. “V rámci účetní závěrky došlo k vytvoření příslušných rezerv na odchod našich zaměstnanců, opravných položek a zaúčtování jednorázového snížení hodnoty vybraných aktiv, která společnosti vlivem nižších přepravních výkonů nebudou dále generovat odpovídající příjmy,” uvedl Tóth.
Krátkozraké nezapočítat náklady restrukturalizace
Podle něj by firma bez těchto vlivů byla na tzv. černé nule, tedy v nepatrném zisku. “Bylo by to však velmi krátkozraké. Ve vztahu k našemu akcionáři, věřitelům a financujícím institucím by se navíc jednalo o zkreslování informací o výsledcích firmy,” dodal Tóth. Firma snížila například hodnotu řad vozů, které nevyužije.
Firma se potýká stejně jako většina jiných dopravců se zásadním propadem přeprav. Na tuzemském trhu přepravily vlaky ČD Cargo 26,4 milionu tun zboží, což představuje meziroční nárůst v absolutním objemu, avšak při poklesu přepravních výkonů. Ten meziročně poklesl o 3,2 %.
Celkově výkony všech železničních nákladních dopravců v České republice poklesly za toto období o 5,3 %. “Meziroční nárůst přepravních objemů je dán jednorázovým výkyvem. Během letošní zimy byla vysoká poptávka po hnědém uhlí, elektrárny i teplárny měly prázdné skládky, což se promítlo do čísel za první pololetí. Tento efekt se už nebude opakovat, což potvrzují i objednávky z posledních měsíců,” upozornila firma v tiskové zprávě.
Jak padá železniční nákladní doprava. Za čtyři roky zmizela sedmina objemu přeprav
Za dva roky spadla přeprava hnědého uhlí o třetinu, u železné rudy a hutních výrobků o pětinu.
Kromě již dříve oznámeného propopouštění začala firma ve velkém šrotovat vozy a lokomotivy.
Redukci kapacit považuje za nezbytnou pro budoucí fungování společnosti. Mizí přepravy kdysi tradičních komodit, které dopravci pomohly rozpouštět fixní náklady. Aktuálně firma vyřadila 1 442 vozů z celkových 21 tisíc.
Růst tržeb díky novým zakázkám v Německu
Firma i přes redukci ale zaznamenala meziročně růst tržeb, meziročně o 3,3 %. “Rostou přepravy kontejnerů a automotive, kde délka souprav dosahuje až 700 metrů. Zároveň se prodlužuje přepravní vzdálenost. Od ledna 2025 jsme získali nové přepravy kontejnerů v Německu, čímž došlo k výraznému prodloužení přepravní vzdálenosti,” vysvětlil Tóth.
Podobně podle něj v Německu firma získala zakázky na přepravu pohonných hmot. “Nárůst tržeb je rovněž výsledkem restrukturalizačních opatření, kdy jsme museli otevřít jednání s našimi zákazníky o narovnání cen, které se v důsledku růstu nákladů a pádu přepravních objemů, staly neprofitabilními. Těchto dohod si osobně velice vážím. Nerodí se lehce a velmi napomáhají k naplnění naší transformace,” dodal Tóth