Vlaky z Číny do Evropy mají problém: uzavřené hranice do Polska. Do Varšavy už dorazil ministr

Vlak z Česka do Číny, zdroj: Železniční magazínVlak z Česka do Číny, zdroj: Železniční magazín

Trasa vlaků přes Turecko je pomalejší a méně spolehlivá.

Železničním přechodem Terespol – Brest ročně projede zboží v hodnotě 25 miliard dolarů. Už druhý týden ale po trati mezi Běloruskem a Polskem nejel jediný vlak. Polsko o půlnoci z 11. na 12. září uzavřelo kompletně přeshraniční dopravu mezi oběma zeměmi.

I když pro čínské výrobce není železniční doprava do Evropy hlavní přepravní cestou, problémy už začínají pociťovat. Většina vlaků z Číny do Evropy totiž míří právě přes Bělorusko, zejména pak Terespol/Brest a překladiště v okolí. O závažnosti problémů svědčí už i skutečnost, že tento týden přijel do Varšavy řešit situaci čínský ministr zahraničí Wang I.

„Hranice s Běloruskem se otevře, až bude oblast znovu bezpečná,“ řekl po návštěvě Marcin Kierwiński, polský ministr vnitra.

Poláci už dosáhli toho, že Čína v rámci vyjednávání znovu povolila před lety zakázaný dovoz polského kuřecího. Polsko může situace využít pro větší tlak na Čínu v její politice vůči Rusku. Na druhou stranu i Čína má své trumfy: může začít více využívat jiné trasy a dopravní prostředky, což důležitost Polska na trase do Evropy oslabí. V zemi se také mluví o některých čínských velkých investicích, které mohou skončit v jiných zemích EU. 

Objem zboží na železnici z Číny do Evropy roste, jen loni z Číny odjelo 19 tisíc nákladních vlaků. I když se otevírá i jižní cesta přes Turecko, ta zatím není tak vytížená a spolehlivá. Navíc je delší, vlaky po ní jedou 40 dnů. 

Z Číny do Evropy mimo Rusko za 40 dnů. Kazachstán otevřel novou trasu pro přepravu zboží

Cenově je železnice na této trase mezi letadlem a lodí, stejně tak časově. Meziročně objem nákladní železniční dopravy mezi Čínou a EU stoupl o více než desetinu Hodnota zboží stoupla oproti roku 2023 o 85 %. Trasu si oblíbily zejména čínské e-shopy. 

Polsko může využít Čínu k nátlaku na Moskvu. Oficiálně je Čína neutrální, na rozdíl od Evropy ale na ruský totalitní režim neuvalila tamější vláda žádné sankce. To samé platí i o Bělorusku, které nyní přichází o peníze z poplatků za průjezd.

Tagy Polsko trať Terespol - Brest železniční spojení Čína - Evropa
9 komentářů