Od Severního moře po Jadran. ČD Cargo v Nymburce pokřtilo jubilejní lokomotivu Traxx od Alstomu

Lokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.cz

Jde o dvacátý stroj z rámcové dodávky 60 lokomotiv. Dopravci má pomoci sbírat zahraniční zakázky.

Na Národním dni železnice v Nymburce zástupci ČD Cargo a výrobce Alstom slavnostně představili lokomotivu Traxx Universal 3MS s evidenčním číslem 388.020. Tento stroj je dvacátým kusem z rámcové dodávky 60 lokomotiv. Podle šéfa ČD Cargo Tomáše Tótha jsou tyto vícesystémové lokomotivy klíčové pro expanzi ČD Cargo na evropské trhy.

Právě tam totiž dceřiná firma Český drah upíná své naděje při hledání nového byznysu. Železničnímu cargo trhu se totiž v tuzemsku nedaří a společnost letos stáhl do výrazné ztráty.

ČD Cargo propustí 700 lidí a sešrotuje další vozy, připravuje se na další pokles přeprav po železnici

Podle Tótha kvůli úpadku těžby uhlí a těžkého průmyslu firmě nezbývá, než sbírat zakázky po zahraničí. “A v zahraničí nám pomáhají právě tyto interoperabilní lokomotivy,” dodal ředitel.

Lokomotivy Traxx Universal 3MS jsou stěžejní pro zahraniční expanzi společnosti. Dosud ujely více než 8 milionů kilometrů a například v Německu přepravily již miliony tun zboží pod licencí ČD Cargo,“ dodal Tomáš Tóth.

Pro sobotní křest byla 20. dodaná lokomotiva opatřena speciálním grafickým motivem. Dodávky lokomotiv Traxx Universal probíhají od roku 2021 a budou pokračovat v letech 2026–2027.

Letos výrobce oznámil schválení lokomotivy s aktualizovanou softwarovou verzí s evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS pro běžný provoz. Tato úprava je postupně realizována na všech strojích, včetně právě představené lokomotivy.

Alstom má po letech schválené nové ETCS. RegioJet a ČD Cargo mohou s Traxxy bez omezení do zahraničí

Podle Tótha je tak nyní Traxx Universal 3MS plnohodnotnou interoperabilní lokomotivou včetně aktivního systému ETCS.

Bezproblémový přeshraniční provoz je pro nákladní dopravce mimořádně důležitý. Díky lokomotivám od společnosti Alstom není pro české dopravce problém převážet zboží do celé Evropy, což posiluje jejich pozici v mezinárodní logistice,“ uvedl Dan Kurucz, generální ředitel Alstom Czech Republic.

Stroje Traxx Universal 3MS jsou multisystémové lokomotivy určené pro provoz v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku, přičemž část flotily má rozšířenou provozní způsobilost i pro Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko. To jim umožňuje zajíždět hlavně do slovinského přístavu Koper, který ČD Cargo pravidelně obsluhuje.

Díky tomu mohou být nasazeny až v devíti evropských zemích. Lokomotivy jsou navíc konstrukčně připraveny pro instalaci „last mile diesel“ modulu, který umožňuje provoz i v nezávislé trakci pro tzv. poslední míli. Konstruovány jsou na maximální rychlost až 160 km/h pro nákladní dopravu, předpokládaná provozní životnost je minimálně 30 let.

Lokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czNárodní den železnice 2025 v Nymburce. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Alstom Traxx Universal 3MS pro ČD Cargo. Foto: Zdopravy.cz
Tagy alstom Alstom Traxx Universal ČD Cargo Daniel Kurucz Tomáš Tóth TRAXX 3MS
1 komentář