RegioJet chce po ČD a ÖBB přes miliardu za zakázané dohody. Mohli jsme být mnohem větší, vysvětluje Jančura

Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČDInteriér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

České dráhy zatím požadavek odmítly.

Deset let staré dohody Českých drah a rakouských státních drah ÖBB neprodat nepotřebné vozy RegioJetu může výrazně navýšit účet za to, kolik za svůj nezákonný postup oba dopravci zatím zaplatili.

Kromě pokuty v celkové výši přes 48 milionů eur se nyní přihlásila s požadavkem o náhradu škody v podobě ušlého zisku společnost RegioJet.

Vyplývá to z informací v pololetní zprávě Českých drah, kde České dráhy oznámily výzvu od RegioJetu k uzavření dohody o narovnání, kterou chce soukromý dopravce vyšetřit mimosoudně nárok na náhradu škody.

Neurčitý a nepodložený

“RegioJet na narovnání požadoval po ČD i ÖBB po každém 25 milionů eur (1,212 miliardy korun). Nárok byl posouzen jako zcela neurčitý a nepodložený a byl odmítnut. Tento nárok tak existuje zatím v čistě hypotetické rovině a není tvořena rezerva,” uvedly České dráhy v pololetní zprávě. Výzva přišla v květnu, od té doby není podle Českých drah v případu nic nového.

Velmi drahé e-maily. České dráhy musí platit 806 milionů za vyšachování RegioJetu z nákupu vagónů

Reakci ÖBB se do uzávěrky nepodařilo získat, podle majitele RegioJetu Radima Jančury ale s nimi jednání běží. “Samozřejmě, že škodu budeme vymáhat. Od chvíle kartelu ČD nakoupily téměř 200 vozů, které nám následující roky chyběly jak pro týdenní špičky, tak pro růst. Jde zejména nemožnost posilování od čtvrtku odpoledne do pondělí dopoledne, kdy jezdí 80% cestujících,” uvedl Jančura.

RegioJet začínal své působení na železnici s vozy po ÖBB. “Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané,“ sdělil v roce 2020 ČTK majitel firmy Jančura. Tvrdí, že kdyby vozy koupil, byl by už třikrát větší.

Podle rozhodnutí Evropské komise musely České dráhy za zakázané dohody zaplatit 31,94 milionu eur (806 milionů korun). ÖBB zaplatily 16,7 milionu eur, firma při vyšetřování spolupracovala.

Tagy České dráhy Evropská komise kartel RegioJet
30 komentářů