Místo tří hodin 41 minut. Rakousko ukázalo, jak nový tunel zkrátí jízdní doby

Školení strojvedoucích na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Mario WrannŠkolení strojvedoucích na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Mario Wrann

V Rakousku nový tunel umožní rozšířit počet dálkových spojů o 30 %.

Otevření Koralmského tunelu v prosinci letošního roku zcela zásadně změní jízdní doby na jihu Rakouska.

Zatímco dosud trvá cesta vlakem ze štýrského hlavního města Graz do hlavního města Korutan Klagenfurtu v nejkratším případě 2 hodiny a 53 minut, od prosince zvládne nejrychlejší vlak cestu za 41 minut. Vyplývá to ze zveřejněného jízdního řádu.

Zásadní zrychlení umožní zprovoznění celé Koralmbahn. Nejrychlejšími soupravami budou na trati od prosince ComfortJety Českých drah, které zvládají rychlost 230 km/h. Na jaře příštího roku prvenství převezmou jednotky Stadler SMILE pro dopravce Westbahn. Zvládnou maximální rychlost Koralmbahn 250 km/h. Klíčovou částí Koralmbahn je 33 kilometrů dlouhý tunel.

ServiceJet a drony v tunelu. Rakušané cvičí nasazení záchranářů na Koralmbahn

„Změnou jízdního řádu v prosinci 2025 začíná nová éra železniční dopravy. Nikdy předtím nebylo tolik spojení s Korutany a Štýrskem. Koralmbahn sbližuje regiony a spojuje Graz a Klagenfurt za pouhých 41 minut. Díky tomu je železnice nejrychlejším a nejšetrnějším dopravním prostředkem na jihu a zásadně přispívá k přechodu na mobilitu tím, že nabízí více lidem atraktivní, pohodlnou a udržitelnou alternativu,“ řekl Peter Hanke, spolkový ministr pro inovace, mobilitu a infrastrukturu.

Nový zákazník pro nejrychlejší vlak Stadleru. WESTbahn s ním zamíří do nejdelšího rakouského tunelu

Vlak byl mezi oběma městy dlouhodobě nekonkurenceschopný silnici, musí se přestupovat zatím v Bruck an der Mur. Trasa je výrazně delší než po silnici. ÖBB dokonce mezi obě města posílají autobusy, ty jedou dvě hodiny.

Zkrácení jízdních dob umožní v kombinaci s novými soupravami výrazně rozšířit nabídku dálkových spojů. Meziročně má jít o skok o 30 % v celé síti rakouských drah ÖBB. “Zvyšujeme počet spojů mezi Vídní a Klagenfurtem z deseti na 26 denně a mezi Vídní a Grazem nabízíme našim cestujícím prakticky každou půlhodinu,” dodal šéf ÖBB Andreas Matthä.

Z Vídně do Terstu pod 7 hodin

Mezi Vídní a Grazem pojedou spoje každou půlhodinu (33 za den), dalších 29 pojede  z Grazu do Klagenfurtu (dosud 8 přímých autobusových spojů). Z Vídně do Klagenfurtu pojede 26 spojů (místo dosavadních 10). Častěji pojedou také vlaky do Itálie. Jde o railjety do Benátek a nově také do Terstu. Dosud jezdí přímý vlak Vídeň – Terst přes Slovinsko. Doba jízdy z Vídně do Terstu bude díky nové trase po Koralmbahn 6 hodin a 38 minut namísto současných více než devíti hodin.

Z Prahy až do Villachu a s využitím rychlosti 230 km/h. Nový rakouský tunel prodlouží spoje ČD

Změny se dotknou i dalších dálkových linek. ÖBB spustí síť linek Interregio, tedy rychlé vlaky napříč Alpami. Budou jezdit každou hodinu nebo dvě mezi Grazem a Lincem, Grazem a Innsbruckem a Grazem a Mariborem. Na většině nových tratí nasadí dopravce nové jednotky. Každou hodinu pak budou jezdit vlaky mezi Salzburgem a Villachem. Má jít o jednotky Siemens Desiro ML. Detailně koncept popisuje na svých stránkách ÖBB.

Rakousko promění síť dálkových vlaků přes Alpy, přibude spojů díky novému tunelu

Tagy Koralmbahn ÖBB Rakousko
37 komentářů