Jančura nabídl státu elektrifikaci tratí pro nové vlaky. Kvůli levnějšímu provozu rychlíků

Jednotka Škoda 27Ev pro RegioJet. Foto: Škoda GroupJednotka Škoda 27Ev pro RegioJet. Foto: Škoda Group

Stát slibuje, že termíny elektrizace dodrží.

Je to na první pohled jednoduché: čím dříve stát elektrifikuje některé tratě na severovýchodě Čech, tím dříve bude provoz nových vlaků na těchto tratích úspornější než když s sebou budou muset vozit ještě baterie a dieselový powerpack. A také rychlejší a bezemisní.

Elektrizace tratí je téma, které začalo poslední měsíce zajímat mimořádně i Radima Jančuru, majitele RegioJetu. Na rychlosti státu s drátováním některých tratí bude záležet i to, jaké zisky bude mít od roku 2029 s provozem státem objednávaných rychlíků v souborech na severovýchodě země.

A proto teď chce ještě více tlačit na stát, aby tratě elektrifikoval co nejdříve. Jde například o trať z Pardubic do Liberce v úseku Jaroměř – Liberec nebo Liberec – Děčín. Vzdálenosti od úseků s trolejemi jsou takové, že nejde nasadit ani bateriové (akutrolejové) jednotky a musí si pro dojetí do cíle pomoci ještě naftou.

Jančurova snaha došla tak daleko, že Správě železnic nabídl, že elektrifikaci provede RegioJet. „Odmítli to,“ potvrdil Jančura. Současně uvedl, že nabídka RegioJetu počítá s plnými patnácti lety provozu s výpomocí dieselového pohonu.

Dráty v Liberci v roce 2034

Stát v roce 2023 schválil Koncepci rozvoje elektrické trakce, podle které ní má dojít k elektrizaci trati Jaroměř – Liberec do roku 2034, do Děčína do roku 2035. Pokud by se tak stalo, RegioJet by mohl dvě třetiny kontraktu jezdit jen v elektrické trakci. Jednotky od Škody budou na takovou proměnu připraveny.

34 nových jednotek BEDMU. Jak budou vypadat nové vlaky od Škody pro RegioJet

Termíny v dokumentu ale nejsou právně vymahatelné. „Koncepce je pro rezort dopravy závazná a pokud by se termíny v ní měly, z objektivních důvodů měnit, stane se tak koordinovaně a transparentně po dohodě se všemi zainteresovanými subjekty,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Veškeré instituce a organizace v rámci resortu dopravy každopádně vyvíjí maximální úsilí, aby termíny uvedené v Koncepci rozvoje elektrické trakce byly dodrženy,“ dodal.

Ministerstvo už letos zkusilo u Správy železnic zjistit, zda s termíny nejde pohnout i tak. Chtělo docílit provozu už od roku 2029 částečně pod trolejemi. Část by řešily dobíjecí body. Nemusely by se tak vyvíjet vlaky zahrnující i naftový pohon. V praxi jde o poněkud schizofrenní situaci, kdy jedna část úřadu tlačí na rychlejší modernizaci tratí a druhá ji rozhodně neurychluje.

Ministerstvo v březnu zadalo Správě železnic vypracovat rychle studii, která by zhodnotila reálnost částečné elektrizace a stavby dobíjecích bodů. Správa železnic materiál dokončila včas. Podle informací deníku Zdopravy.cz byly odhadované náklady na nutné úpravy kolem 5,5 miliardy korun. Ministerstvo nakonec tyto peníze odmítlo poskytnout.

Sever bez drátů a dobíječek. Kritika dopravců nezabrala, do soutěže na rychlíky BEMU neprojdou

„Na zkvalitnění dopravy se musí podílet investicemi ministerstvo dopravy a Správa železnic. Do řady tratí se tu neinvestovaly peníze desítky let. Je potřeba jejich zkapacitnění, zvýšení rychlosti a v neposlední řadě jejich elektrifikace,“ řekl šéf strategie RegioJetu Jiří Schmidt.

Tagy elektrizace tratí R14 RegioJet Správa železnic
20 komentářů