Rok od konce provozu lanovky na Petřín: Pokládá se beton, ve Švýcarsku se svařují nové vozy

Kompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav srpen 2025). Foto: DPPKompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav srpen 2025). Foto: DPP

Petřínský svah se neustále pohybuje směrem k Malé Straně. Tomu mají zabránit stabilizační stěny.

Včera to byl přesně rok, kdy se kvůli nepřízni počasí zastavil provoz lanové dráhy na Petřín. Následně došlo vlivem extrémního množství srážek k poškození tratě pádem stromu.

Vzhledem k tomu, že dopravní podnik (DPP) dlouhodobě plánoval kompletní rekonstrukci lanovky na březen 2025, rozhodlo se v září rovnou o ukončení provozu, aby se nemusely dělat nákladné dílčí opravy na pár měsíců.

Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík pro Zdopravy.cz popsal, jaké práce nyní na Petříně probíhají. „Aktuálně na staveništi probíhá modelování podloží a následná betonáž podkladních betonů. K dnešnímu dni je dokončeno zhruba 40 % rozsahu podkladních betonů,“ popsal Šabík.

Kompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav září 2025). Foto: DPPKompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav srpen 2025). Foto: DPPKompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav září 2025). Foto: DPPKompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav srpen 2025). Foto: DPPKompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav srpen 2025). Foto: DPPKompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav srpen 2025). Foto: DPP

Na vyzrálé podkladní betonové vrstvy se budují jednotlivé finální nosné železobetonové desky, které jsou od sebe odděleny dilatační spárou. Dokončeno je zhruba 20 % těchto nosných železobetonových desek, což je 100 délkových metrů finální nosné železobetonové desky z celkových cca 500 metrů délky dráhy lanovky.

Postupuje se z obou stran od dolní i horní stanice lanovky směrem k mezistanici Nebozízek.

V průběhu podzimu proběhne návoz části kolejnic a následně v těch částech dráhy, kde je již vybudována nosná deska, montáž samotných kolejnic. Kolejnice budou ukotveny systémem metro přímo do nosných železobetonových desek.

Kompletace vozů

V závodech společností Doppelmayr/Garaventa ve Švýcarsku paralelně probíhá výroba komponentů pro nové vozy lanovky. Ve druhé polovině září začne jejich postupná kompletace.

Ke konci roku předpokládáme lakování prvního ze dvou nových vozů LD Petřín. Příští rok v průběhu jara očekáváme návoz vyrobených vozů a jejich upevnění na vybudovanou novou dráhu,“ uvedl Šabík.

Následovat budou zkušební jízdy bez cestujících v rámci homologace vozů. „Předpokládáme, že první cestující se novými vozy LD Petřín svezou příští rok v létě v rámci zkušebního provozu s cestujícími,“ uzavřel Šabík.

Letos v létě se z celého úseku tratě odstranily lana, vodící kladky, celý kolejový svršek, původní betonové desky, odvodnění, žleby a obslužní schody.

Vyvrtány a zabetonovány byly všechny velkoprofilové piloty na prvních čtyřech pozicích rozmístěných po budoucí trati od dolní stanice směrem k horní stanici, a také mikropiloty na poslední páté pozici nedaleko horní stanice lanovky.

Petřínský svah se totiž neustále pohybuje směrem k Malé Straně. Tomu mají v místě dráhy zabránit stabilizační stěny. Piloty jsou vyvrtány a založeny do hloubky 18 metrů, mikropiloty do hloubky 11 metrů.

Tagy Doppelmayr dpp lanová dráha na Petřín Lanovka Petřín
3 komentáře