Rok od konce provozu lanovky na Petřín: Pokládá se beton, ve Švýcarsku se svařují nové vozy
Kompletní rekonstrukce lanové dráhy na Petřín (stav srpen 2025). Foto: DPP

Petřínský svah se neustále pohybuje směrem k Malé Straně. Tomu mají zabránit stabilizační stěny.
Protože v té firmě ve Švýcarsku dělám tak vím, že se to nevaruje. Tak si napřed o tom něco zjistěte
Hlavně doufám, že nakonec dokážou dojednat bezbariérové úpravy stanic v rámci této rekonstrukce. Mít po tak obří přestavbě (celá trať i nové vozy) lanovku stále bariérovou by byla velká ostuda.
Překopat stanice na bezbariérové asi jen tak nepůjde. Kdo chce bezbariérově, bude to muset vzít naokolo autobusem.
Je nesmysl, aby to neslo, jsou to tri stanice, dve na zemi a jedna na nizkem moste. Prekazky budou spis v nechuti a slozitosti jednani nez technicke.
Ovšem jak to udělat, když jsou z povahy věci nástupiště tvořena schody?
Vždyť nemusí být bezbariérově přístupná celá lanovka, stačí jeden stupeň.
Zajímalo by mne jaký lanovka má ekonomický přínos? Jakou přepravní kapacitu, jak pomůže dopravě v Praze? Je na to nějaká ekonomická rozvaha? Nezasahuje do hnízdiště ptactva, či jiných chranenenych zvířat?
Vzhledem k frontám na lanovku bych se nedivil, kdyby to byla, čistě účetně vzato, nejlukrativnější část DPP. Dopravní význam má taky, pro spojení kolejí Strahov s centrem. A příroda? Lanovka tam je (s přestávkami) už 135 let, takže to už nemá smysl řešit, s krajinou už srostla. Jinak Petřín byl od středověku místem lidských aktivit, těžil se tam pískovec, uhlí.
Plus tam taky neplatí krátkodobé jízdenky, jen dražší – tam se vydělává.
Ale počínaje celodenní (podle momentálně platného tarifu stojí jako dvě jízdy lanovkou) můžete na lanovce jezdit bez omezení. A na lítačku zcela normálně.
Podobný systém mají třeba v Záhřebu, kde je lanovka za extra tarif, ale s celodenní jízdenkou se na ní dá jezdit (a dá docela práci tuhle informaci najít, mají to napsané nějak divně, takže jsem se na to ještě radši ptal přímo tam).
Pražák se nevozí z plezíru lanovkou. Většinu cestujících tvoří turisté.
To je možná podobné, jako snažit se vyčíslit ekonomický přínos Karlova mostu nebo Petřínské rozhledny… A to přeci jenom na tom Karlově mostu se na rozdíl od té lanovky ani neplatí vstupné…
Ne všechno se dá hodnotit penězi.
S DPP je teda ještě jedna lanovka a ta teda na návratnost tady tu Petřínskou porazí
A i kdyby neměla žádný ekonomický přínos, jaký problém s tím máš?
Zastavit pohyb toho svahu je velká výzva.
Jak dlouho to vydrží tentokrát, než ten svah zas ujede?
50-60 let
Úplně nechápu ty mínusy. Lanovku bylo kvůli tomu ve své historii už 2x odstavena, svah se pořád posouvá, tak se tahle otázka nabízí, ne?
Otázka se nabízí, ale nikdo na ni asi neodpoví. Svah ujíždí, to se ví a netřeba se ptát. Kdy ujede znovu myslím neví nikdo, a je proto zbytečné se ptát.
V brožuře vydané v roce 1985 k obnovení provozu se mj. píše: Stavbaři říkají, i kdyby
se celý Petřín sesunul, lanovka zůstane a bude jezdit.
… a bude vypadat jak skokanský můstek na Štrbském Plese 🙂
Při školeních CO na průmyslovce ještě ke konci tisíciletí nám říkali, že po vyhlášení poplachu nás do 15 minut čekají v metru, kdo to nestihne má smůlu. Tehdy jsme ještě spekulovali, proč tahle a ne druhá stanice, která je blíž (můstek versus náměstí republiky).
Metro mělo sloužit mj. jako kryt při zaplavení prahy, pokud by se protrhla vltavská kaskáda, tak by svatý Václav brodil. No a přišel rok 2002, povodeň byla daleko menší a metro totálně selhalo. Takže ono něco se plánuje a skutečnost je pak úplně jiná. Zvlášť při kvalitě tehdejší práce.
A taky se nabízí dočíst článek až do konce.