Zůstanou peníze na nové silnice? Původní návrh rozpočtu by nestačil ani na už zahájené stavby, říká šéf ŘSD

Betonáž na dálnici D49. Foto: ŘSDBetonáž na dálnici D49. Foto: ŘSD

Máme našlápnuto, abychom dohnali za pět až osm let v silniční infrastruktuře západní země, pokud nebude hůř, říká Mátl.

Původní návrh rozpočtu ministerstva dopravy na příští rok, jak jej předložilo ministerstvo financí, by podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla nestačil ani na to, aby mohly pokračovat již zahájené stavby.

Mátl to řekl ČTK na Silniční konferenci v Brně. Podle něj i ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyňka Hořelici už je ale situace o něco lepší, než byl původní návrh ministerstva financí, oba jsou optimisté v tom, že se jej podaří výrazně změnit k lepšímu.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) počátkem září v pořadu Partie na CNN Prima News uvedl, že rozpočet ministerstva dopravy pro příští rok vláda v případě potřeby posílí. Výstavba dopravní infrastruktury tak podle něj bude pokračovat.

Ministerstvo dopravy by podle původního návrhu dostalo příští rok necelých 107 miliard korun, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) již dříve uvedl, že je potřeba o 60 miliard korun více. „Jsem přesvědčený, že se to posouvá, věřím, že se z velké části podaří, abychom dostali tolik peněz, kolik potřebujeme, i když to třeba nebude 100 procent,“ řekl dnes ČTK Mátl. Míní, že při nedostatku peněz by se mohl stát vrátit do doby, kdy byla řada velkých staveb zastavena a trvalo, než mohla výstavba plnohodnotně pokračovat.

Dopravní stavby jsou financované prostřednictvím rozpočtu SFDI, jehož podstatnou část tvoří právě peníze od ministerstva dopravy. Původní návrh počítal s tím, že by příští rok státní fond hospodařil s 87 miliardami, což je zhruba o 30 miliard méně než letos.

Podle Mátla lze některé stavby odložit, existuje i jejich rozdělení podle priorit, nicméně je vhodné plánovat dlouhodoběji, aby se některé stavby případně odložily včas. Tedy ve chvíli, kdy ještě nebude odklad stát peníze navíc. „Když už máme vykoupené pozemky, stavební povolení a třeba i zhotovitele a nezačne se, tak to stojí další peníze, když se k té stavbě později vrátíme,“ uvedl Mátl.

O 33 miliard méně než letos. Vláda řeší, kde vzít peníze na dopravní stavby

Řadu let se podle něj Česku daří držet vysoké tempo přípravy i samotných staveb dálnic a silnic, ročně stavbaři dokončují desítky kilometrů. „Je to vidět i na tom, že z aktuálního Operačního programu doprava, který končí v roce 2027 a lze z něj čerpat do roku 2030, využijeme poslední peníze již příští rok, tedy se čtyřletým předstihem. V předchozím období jsme stihli peníze využít tak akorát a v tom prvním jsme ke konci období hledali cokoliv, za co bychom peníze utratili,“ řekl šéf ŘSD.

V současném tempu by se mělo podle ministra Kupky stihnout dostavět základní dálniční síť v roce 2033. „Máme našlápnuto, abychom dohnali za pět až osm let v silniční infrastruktuře západní země, pokud nebude hůř. A věřím, že nebude. To jsou roky, kdy to ještě bude bolet. Pak už rozpočet ŘSD může klesat, investic už nebude tolik a můžeme se věnovat údržbě, zeefektivňování sítě a lepšímu řízení dopravy,“ dodal Mátl.

Tagy Ředitelství silnic a dálnic rozpočet ŘSD SFDI
35 komentářů