Zůstanou peníze na nové silnice? Původní návrh rozpočtu by nestačil ani na už zahájené stavby, říká šéf ŘSD

Betonáž na dálnici D49. Foto: ŘSDBetonáž na dálnici D49. Foto: ŘSD

Máme našlápnuto, abychom dohnali za pět až osm let v silniční infrastruktuře západní země, pokud nebude hůř, říká Mátl.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrH

Betonové sny narazily na realitu.

Nemáme-li, pak D6 stop

Budeme-li muset škrtat, začneme D6. Rozestavěných 41km D6 dostavit, ale těch posledních 14km je zcela mimo obce a intenzity 9-10tis. nejsou nic, co by ostatní I. třídy neměly, a ty na rozdíl od I/6 vedou skrze obce. Nemluvě o úletu u hranic – postavíme v r. 2029 D6 pro 4350aut?! Němci jasně řekli, že na takové intenzity, ani výhledově, nic neplánují!
Naopak výstavba D52, D35 a D3 nesmí být ohrožena

Ddd

Radek Mátl to trochu přehnal s optimismem. Za 5 až 8 let budou v ideálním případě rozestavené všechny ty takzvané dálniční priority. Celé D0, D3, D35, D52, D11, D55. Nevěřím, že bychom do té doby měli hotovou ani celou základní dálniční síť, jež byla z většiny definována už někdy v 80. letech minulého století. O nových dálnicích nemluvě, natož pak o přeložkách silnic prvních tříd.

PetrH

Jaké nové dálnice? Doporučuji omezit drogy.

Ddd

https://zdopravy.cz/nove-ceske-dalnice-vyjdou-na-360-miliard-stat-ukazal-podrobnejsi-mapu-zacina-hledat-shodu-242991/

Na většině uvedených směrů by se kapacitní komunikace hodila už dnes.

mgr.pavel

„Původní návrh rozpočtu .. by nestačil ani na to, aby mohly pokračovat již zahájené stavby.“ – jak někdo může navrhnout něco takového vážně?

Chce Stanjura konzervovat již rozjeté stavby? Myslí svůj návrh vůbec vážně?

Padre

Nebojte se,on velkouzenář dalši prachy natiskne. Prostě přifoukne oběživo a ještě sklidí potlesk.

Kapka

No jo co taky čekat od elektrikáře, který nerozumí ekonomice a ještě lhal, že nebude lidi trestat za vlastnictví nemovitosti ve které bydlí nebo podnikají a pak jim to napálil skoro na dvojnásobek, aby to rozdal na důchodech a na populistických slevách na jízdné. Není to o nic lepší než ta obří hranolka.

Davidoff

Je načase si přiznat, že současná silniční síť nevydělává. Doteď jsme to dotovali z peněz EU, ale jak zmiňuje pan generální, tak ty penízky už došly. Základní princip kapitalismu je, ten že zisky z něčeho musí být vyšší než investice na vybudování a to asi na dopravě dosud nepochopili.

Taros

Tak to už železnici měli zaříznout za 1. Republiky

Davidoff

Železnice vozila za tržní ceny, tudíž se zaplatila. V19. stol to byla skvělá investiční příležitost, která koncesionářům generovala pěkné peníze. Dnes dálnice vozí 80% přeprava a stejně je silniční doprava v mínusu.

factory

Kde je silniční doprava v mínusu?

N.N.

S tímto „myšlenkovým“ postupem bychom mohli zrušit školství, neboť zisk není přímo vidět.

Karel Endler

Klid, nová vláda stejně nestihne připravit nový rozpočet a pojede se podle provizoria, tedy v podstatě podle loňského rozpočtu. No a nový pak doufejme oškube zbytečné výdaje na armádní zlaté kuchyně a přidá něco na stavby silnic.

Vladimír M.

Ona je otázka, kdy nová vláda vznikne, po volbách se můžou handrkovat klidně půl roku i víc.

factory

I kdyby se zrušil celý rozpočet obrany (to by se vám líbilo nejvice) tak nezmizí schodek rozpočtu, na dopravu by nic nezbylo a musela by se taky škrtat. Navíc všichni chápou že škrty o kterých mluví ano, SPD a komanči (ve všech stranách) jsou nereálné a po volbách se jic nezmění a další 4 roky to bude úplně stejné jako to bylo, tj. 3 roky se budou vymlouvat že s tím ještě nic nejde dělat že za to může minulá vláda a poslední rok budou říkat že už s tím nic dělat nejde…

Rei

Jak někteří čeští politici obecně vzato velmi málo myslí na budoucnost nás všech, musím říct, že si ŘSD ty peníze opravdu zaslouží. Přínos těchto staveb je nesrovnatelně vyšší než většina staveb SŽ a je fajn vidět, že se i eurofondy již tak moc nečerpají na blbosti typu rozhledna v údolí. Za mě velmi efektivně vynaložené peníze 👍

Davidoff

Jaký přínos? Rozšíření D1 u Brna stálo 1,1 mld a kolony tam jsou dál i bez stavebních prací? Kolikže peněz vydělá státu popojíždění třicetikilometrovou rychlostí, když tam je povoleno jet 130km/h?

Rei

Nezlobte se na mě, ale vybrat si cancourek pod Brnem jako obětního beránka pro všechny stavební akce ŘSD nedává žádný smysl, notabene, když ty kolony souvisí s navazujícími úseky okolo Brna. Já tedy vidím přínos v tom, že se velmi svižně rozjela projektová příprava, výkupy a realizace klíčových projektů jako je D35, D1, D6, D55 apod. Uvědomte si, že kopnout do země (což je nejviditelnější) je třešnička na dortu, nejdéle trvá právě samotný projekt a jeho příprava se všemi atributy – toto obyčejní lidé nevidí a za Mátla se udělal velký kus práce právě nejen v této oblasti.

Caprad

A co VRT? Budou, nebo se příprava v tichosti zahybernuje, protože na to prostě nebudou prachy? Ono holt dávat až 5 % HDP na obranu (tj. každá dvacátá státní koruna jde armádě) je šílený ranec peněz, jakkoli je to potřeba a nutné.

Zrzek

Jen z těch peněz na obranu jde použít na výstavbu infrastruktury. Dopravní infrastruktura je součást obrany.

Caprad

To se obávám neprojde. Síť v Česku je kapacitní dost, a v případě války by vojenská doprava měla absolutní přednost a civilní by byla buď zredukována na minimum nebo zcela zastavena. A VRT je pro vojenskou dopravu zcela na nic.

Joe

Pořád to jsou koleje s klasickým rozchodem, v klíčových uzlech zaústěné do běžné sítě, ne? Tak v případě potřeby se prostě zastaví provoz a bude úplně fuk jestli tam pojede s nákladem Vectron 160 nebo starej Hektor na 80 km/h max.

Caprad

Do 40 promile stoupání? To toho ani ten Vectron moc neuveze.

Nose Peak

Jediná normální trať (= elektrifikovaná dvoukolejka) ze severu na jih ve východní Evropě vede přes nás. Nejkratší trať z Německa směrem na.Balkán, která nevede přes takzvaně neutrální vych*ánky, vede přes nás…

Caprad

Osobně Rakousko a Švýcarsko považuji za černé pasažéry. Nevěřím totiž tomu, že kdyby Putin poslal rakety na Vídeň nebo Curych tak by nad tím NATO mávlo rukou, že tohle není náš problém.

David

K čemu by russakum byli VRTky nekde v satelitu?

N.N.

Názor nepřítele je v tomto ohledu zcela ireleventní. Ať se třeba … uchlastají.

55p

Však to akorát vyjde, v roce 33 hotové dálnice a plynule přejdeme na stavbu VRT.

Frantisek

A co po ty železnici chcete přepravovat? 30 tanků, které ani nemáme? Takový kolony si na dálnici ani nevšimnete.

factory

Spojenci přes nás pojedou, nebo si myslíte že se Němci a Francouzi před našimi hranicemi začnou teleportovat aby přes nás nejeli?

N.N.

Kohokoliv, kdo je potřeba v zázemí, ať už do práce, do služby nebo zpátky. Koneckonců na autovozy lze naložit i lehkou techniku. A loko s deseti plošiňáky uveze i tu těžší techniku, klidně v kontejnerech.

Tom

K obraně. 1) Poměr výdajů vlády k HDP je asi 0,43. Tedy 5 % HDP je asi 11,62 % rozpočtu. 2) Ten závazek zahrnuje 3,5 % “tvrdých” výdajů (zbraně, munice, vojáci apod.) a 1,5 % “měkkých” výdajů (strategická infrastruktura včetně dálnic a železnic, výzkum). 3) Těch 5 % je do roku 2035. Je asi jasné, že do té doby (intenzivní) válka na Ukrajině tím či oním způsobem skončí. Stejně do roku 2029 (snad) skončí druhý důvod výdajů (nenaštvat Trumpa). Tedy jsem si jistý, že pokud do roku 2035 bude klid a mír (což si nemyslím), každý politik ten cíl rád… Číst vice »

ABCD

Ad …dnes hlavně čipy a AI, drony… Podpora start-upů, lepší kapitálový trh, zaměstnanecké akcie a opční programy a hlavně osekání regulace a byrokracie. Jinak se z toho nevyhrabeme a budeme zaostávat za USA a Čínou. Dobrý příklad je podpora startupů ve Švédsku, alespoň tak.
Blbý je, že v ČR a v Evropě se lidi boji, že by tím mohl někdo zbohatnout…