Zůstanou peníze na nové silnice? Původní návrh rozpočtu by nestačil ani na už zahájené stavby, říká šéf ŘSD
Betonáž na dálnici D49. Foto: ŘSD

Máme našlápnuto, abychom dohnali za pět až osm let v silniční infrastruktuře západní země, pokud nebude hůř, říká Mátl.
A pak už se bude flikovat a utírat prach
dotace od EU klesat budou a problémy s financováním tu zkrátka bude…. to je realita.
Jestli můžou mit problémy už vysoutěžené úseky dalnic, tak VRT možná dají jen další vizualici. Ty jsou černá díra na výstavbu i provoz.
domnívám se, že budem muset přehodnocovat investice, protože se staneme čistými plátci do EU. NEMÚŽEME STAVĚT VÍCE, NEŽ NA CO MÁME PENÍZE.
No, tak se zastaví stavba silnic, stavi se furt prioritně 70 let a nic se stejně nevyřešilo.
A aby mě nikdo nebral za slovo, nějaký ten obchvat se postavit může.
Jistě …zastavíme stavbu silnic,stavbu železnic,zrušíme školství,zdravotnictví ,doktory a sestřičky pošleme domu ,všechno zrušîme…pak si všichni sedneme před billboard s široce rozevřenou náručí slovenského estébáckého pánbíčka a budeme se modlit za to ,aby mu bylo líp…
Namíchat stavbu silnic se zdravotnictvím? Tady chce někdo nedostatek sester, které jsou na rozdíl od překotného rozvoje silnic nezbytné? A co třeba přehrady? Kolik se jich za 30 roků postavilo?
Jsou to snad jedny peníze,ne? Za 30 let po revoluci se postavilo tolik přehrad kolik jich bylo ke stavbě připraveno.Tedy jenom Slezska Harta ,dokončily se Nově Mlýny a Dlouhé Stráně.Za komunistů se také postavily jen přehrady ,které byly připraveny za 1.republiky a za Protektorátu.Že byly připraveny za 1.republiky další přehrady na Vltavě a splavnění Labe až do Josefova a pro nedostatek peněz k tomu za socîku nedošlo ,o tom se taktně pomlčelo.
Tedy jinak, za třicet let se nezačala stavět ani jedna přehrada.
Jinak bavím se o srovnání s rozvojem silnic ve stejném čase, nikoli o srovnání dob!!! Za posledních třicet let proběhlo několik zničujících povodní, navíc z krajiny mizí voda a tady jde beton do silnic. Při tom všem dochází kamenivo.
No jo, ale lít to jen do záplaty ve formě přehrad namísto péče o krajinu, to je jako lít to do stále kapacitnějších silnic namísto podpory místního hospodaření, například. O zlepšení alternativy ve formě železnic nemluvě.
Máte pravdu, v obou případech se řeší následek, nikoli příčina.
Co to je za logiku? Jak souvisí stavba silnic s provozem školství, zdravotnictví?
Co do toho taháte Babiše. Prostě kasa je prázdná.
Tihle političtí agitači, rádi motají nesouvisející témata dohromady. Bez ohledu na realitu…
A proč bychom měli rušit školství, zdravotnictví ,doktory a sestřičky?
Školství řeší vzdělávání lidí a podle mě řeší přiměřeně dobře, hlavní problém je, že množství informací co by se asi mělo učit se zvětšuje.
Zdravotnictví je financované ze zdravotní daně (maskované za pojištění), pokud tam chybí peníze, tak je třeba upravit výběr a výdej, popřípadě zavést nějakou spoluúčast jako při jiných pojistných událostech.
A železnice se v podstatě těch 70 let nestavěla, ale jen opravovala.
Spoluúčast ve zdravotnictví 🙂
Všiml sis jak to dopadlo, když se pokusili umožnit lidem aby si připlatili za lepší sádru?
Za pár let se tu sesype.
Inu, kdyby se 70 let NEstavělo, tak jsme dneska na úrovni ne východoevropské, ale (středo)asijské země…
Kdyby…
…to povídání o rybnících a rybách určitě znáte.
Většinou svoji poznámkou o zastavení silničních staveb narážím na to, že se 70 let nestavěli nové železnice.
Odhalte dalsi kartel firem kolem SZ a ceny praci jim spadnou natolik, ze bude penez jak na VRT tak na dalnice i v soucasnem rozpoctu
Zastavit stavby nebo je konzervovat by byla opět ta největší chyba co by jsme jako stát mohli udělat. Je vidět že jsme nepoučitelní když poslední stejné zastavení staveb nás pak stálo miliardy navíc.
A peníze na pokračování asfaltového šílenství vezmete kde? Zatím to vypadá, že stavitelé dálnic spoléhají na peníze, které se zničehonic zjeví ve vzduchoprázdnu. Plánovat projekty bez zajištěného stabilního financování můžou jen lidé naprosto mimo realitu.
Asfaltového šílenství 😀 Vy šotouši se umíte vždy tak odkopat …
Dobrá sranda je, že VRT bude taky částečné „asfaltové šílenství“, protože asfaltová vrstva je součástí, je na rozhraní svršku (štěrkového lože) a spodku. Samozřejmě pokud nebude betonová pevná jízdní dráha.
Planuje se s rocnim vyhledem rozpoctu
Betonové sny narazily na realitu.
Pořád lepší než lhaní si do kapsy že rozvoj železnice má smysl a vrt návratnost 😄
Alespoň ty železnice nevyvolávají rakovinu, nejezdí lidem po náměstích, nesráží děti před školami a babky na kole, atd. – když už neposkytují superzávratné zisky.
Kdyby to šlo, tak někteří s těmi vlaky i souložíte … Trochu nadhledu 🙂
Řekl bych, že nadhled chybí především lidem propadnuvším závislosti na autech a nevidícím toho důsledky, i když ani u ostatních se to nevylučuje. „Prostě to tak je a je to v pohodě a není potřeba na tom nic měnit.“ Než dospějeme ke kolapsu.
Možná by to chtělo porovnání kolik lidí souloží s těmi vlaky a kolik s těmi auty. A kolik lidí je ochotno pro to vyvrcholení udělat-obětovat.
Větší hloupost jsem asi dneska ještě nečetl.
Současná stavba železnice taky znamená lití betonu ve velkém. Při zastavěnosti krajiny je to většinou most – tunel – most atd. Smysl má příměstská osobní železnice, dálková nákladní, dálková osobní taky asi ok , VRT se zaplatí jedna trať v Japonsku. To ostatní musí dotovat nebo jinak subvencovat a zvýhodnvoat EU, no dobře chce to, má to mít. Jinak stejně by krajinu úplně zaplavila železniční překladiště, seřadiště, odstavná nádraží. Pokud by byla velká intenzita, tak by se muselo postavit spoustu dalších (lití betonu) přesmyků a podobných staveb. Původním prostředkem dopravy byl povoz, to nahrazuje nákladní automobil. Většina lidí automobily, chce… Číst vice »
Je potřeba zvýšit kapacitu železniční sítě. Jak jinak efektivně když ne pomocí VRT?
Alternativou by bylo budování klasických tratí, které by měly menší poloměry oblouků. Sice by to bylo taky spoustu staveb typu mosty a tunely, ale bylo by to o něco levnější.
Samozřejmě by pak nebyl benefitem rychlý přesun osob po ČR.
Již se tady mnohokrát diskutovalo, co má lepší poměr náklady/benefity. Věřím, že na to byly objektivní studie a rád bych je viděl.
Fakt je, že EU bude do jisté míry dotovat tu VRT železnici, takže to je tak bráno, že není diskuze a je rozhodnuto.
A VRT v navržených parametrech je velmi pravděpodobně proti vašemu návrhu kratší, žádné výrazné tunely a mosty nepotřebuje nutně (čímž nemyslím, že tam takovéhle objekky nebudou), příkladem by mohl být vjezd do Brna, kde tunely budou, ale poku by jste stavěl dvě koleje od Třebový, tak tam by ty tunely byly taky.
V té stávajících studiích na VRT by to mělo být: https://vrtky.cz/ke-stazeni zkuste se tím prohrabat.
Stejne jako realita nesmyslných cen na SZ po odhaleni kartelu. Jaka to nahoda, ze ceny jsou najednou o 40-50% nizsi nez predpokladane ceny pred odhalenim kartelu. Jen do nich bezte jeste vice, rezerv na snizeni cen maji dost, protoze stavby a novostavby jsou v minimalnim rozsahu, ale rozpocet na to nic temer nekonecny a vlastne stejny co ma RSD, ktera buduje a stavi!!!
Budeme-li muset škrtat, začneme D6. Rozestavěných 41km D6 dostavit, ale těch posledních 14km je zcela mimo obce a intenzity 9-10tis. nejsou nic, co by ostatní I. třídy neměly, a ty na rozdíl od I/6 vedou skrze obce. Nemluvě o úletu u hranic – postavíme v r. 2029 D6 pro 4350aut?! Němci jasně řekli, že na takové intenzity, ani výhledově, nic neplánují!
Naopak výstavba D52, D35 a D3 nesmí být ohrožena
D6 je ulitba aby se jednou ročně jelo pohodlně na festival, úseky za Vary bude první co se škrtne když se řekne na ministerstvu slovo šetřit.
Teď jde o to jestli jde o festival, nebo kraj je poměrně chudý a je to jakási podpora ekonomiky.
Devastace krajiny podporuje ekonomiku?
Pak by z Varů stačila dálnice do Chomutova a pokračovat po D5.
Pravděpodobně myslíte po D7.
Ano myšleno D7… ikdyž dálnice Chomutov/Vary/Plzeň by měla větší smysl a intenzity než D6.
Nojo, ale za Vary je to už roky postavené.
Řeši se přestavba
D6 se staví pro to aby pomohla regionu k rozvoji, nemůžete vše řešit jen dle intenzit.
Jak pomůže rozvoji, když současná silnice stačí s rezervou? Jako že jezdit po méně kapacitních silnicích je ee?
Tak jasně, ale regionu jako Jeseník nakašlat můžeme, protože… intenzity (a protože by to bylo obtížné=drahé). Silnice I/73 taky může být „jenom“ SPMV protože intenzity, a oblast okolo Jevíčka si samozřejmě pomoc nezaslouží…
Kritika většiny co tu diskutují proti D6 je zejména v tom že se staví jako „plnotučná“ 2+2 dálnice na 130kmh, zatímco mnohé jiné dostanou maximálně vystřídaný třípruh, i když mají stejné někdy i vyšší intenzity.
Správně vystiženo. Myslím, že s ostatními nemáme problém s podporou KV, byť na KV nemáme vazbu. Ale nejsou-li peníze na klíčové projekty ČR, proč platit nadstandardní dálnici pro 4-10tis., kde není předpoklad nárůstu – viz D5. Jinde v ČR se možná při 12tis. dočkají 2+1, proč by toto KV nestačilo? Miliardy navíc za „dálnici“ ušetří na 14km pouhou 1min času!
Není lepší pro 4-10tis. dát 2+1, když na zbytečné plýtvání zjevně nemáme?
Radek Mátl to trochu přehnal s optimismem. Za 5 až 8 let budou v ideálním případě rozestavené všechny ty takzvané dálniční priority. Celé D0, D3, D35, D52, D11, D55. Nevěřím, že bychom do té doby měli hotovou ani celou základní dálniční síť, jež byla z většiny definována už někdy v 80. letech minulého století. O nových dálnicích nemluvě, natož pak o přeložkách silnic prvních tříd.
Jaké nové dálnice? Doporučuji omezit drogy.
https://zdopravy.cz/nove-ceske-dalnice-vyjdou-na-360-miliard-stat-ukazal-podrobnejsi-mapu-zacina-hledat-shodu-242991/
Na většině uvedených směrů by se kapacitní komunikace hodila už dnes.
U těch nových dálnic se mluví o roku 2050. Takže to vůbec nemá smysl plést mezi dálnice, co mají být dokončeny do roku 2033.
V textu se píše, že za 5-8 let máme dohnat západ a že pak už nebude potřeba tolik peněz na novostavby. Podle mě jsou obě tvrzení přehnaně optimistická i přesto, jaký kus práce ŘSD v posledních letech odvádí.
Po dostavbě dálnic, které jsou teď naplánované, budeme mít cca stejně km dálnic na milion obyvatel jako Německo, například. K tomu nám chybí jen asi 300 kilometrů (Němci mají 13 172 kilometrů dálnic).
Pak bude nutné za ně splácet dluhy, takže peníze nebudou a ano, ani nebudou potřeba.
To bylo myšleno evidentně jako vtip.
S tou malůvkou z dobrých 66% nesouhlasím a doufám že se ještě několikrát přehodnotí… když nebudou peníze, pravděpodobnost přehodnocení dost stoupá.
D52 není priorita jen vlhký sen pár lidí z Brna kteří nemohou přiznat že je to historická chyba (a D52 měla jet na Znojmo a na Vídeň se mělo jet po šestipruhu D2 + dálnici kolem Břeclavi). Zbytek jmenovaných věřím že bude hotov (krom D55 přes Bzeneckou doubravu tu nepustí ekologové i kdyby se celá zahrabala pod zem)
Kdyby místo D52 postavili rychlostní železnici přes Znojmo – která se stejně bude muset postavit, ušetří se X desítek miliard korun. Opravdu nechápu, proč máme mezi Brnem a Pohořelicemi dvě dálnice, když by se trasa na Vídeň mohla odpojit u Břeclavi. A třeba na D2 udělat šestipruh.
Kam přes Znojmo povede rychlostní železnice?
Samozřejmě akorát do… nikam, rakušáci v dohledné době vylepší trať do Břeclavi na 160-200kmh (200 poblíž hranic s ČR) a nějaké zrychlování trati na Hollabrun a Šatov je absolutně nezajímá, u toho směru se uvažuje jen o podpoření nákladky…
Která je druhá dálnice do Pohořelic? Jakože D1 od které je to 10km daleko, a mezi nimi křivé úzké okresky vymetající všechny obce co na trase jsou??
To už můžu stejně říct že 2 dálnice na Kladno jsou zbytečnost, anebo tři plánované dálnice na Kolín (11+12+2)…
Už tady na to přetrasování zapomeňte. Podívejte se na mapu, kde končí rakouská A5 – D52 už musí vést kolem Milukova. Doporučuju si vyzkoušet, jak “skvěle” se tam po jedničce mezi dálnicemi nyní jede.
Jděte k čertu, ať už si melete o „správné variantě“ cokoliv, bylo už rozhodnuto dosti dávno a tou vaší mrtvou smyčkou můžete dosáhnout maximálně toho že na české straně se budou auta hromadit před Reintalem, kdežto na Rakouské před Mikulovem, a obojí bude naprd…
Naštěstí to vypadá že okolo Mikulova už bude platné stavební povolení.
Žádné dálnice nejssou potřeba, maximálně obchaty v místech, kde silniční doprava škodí nejvíce.
A zavést daň ze silničního vozidla na všechna vozidla.
Aby se z toho stal nefungující systém jako na železnici kterou musíme z našich a „evropských“ peněz masivně dotovat? Bohužel vaše sny se snaží Evropa prosadit, PHM a nové elektra tak drahé že na ně krom pár vyvolených nebude nikdo mít.
A ona ta dálnice funguje? Připomenu hodinová zdržení mezi Prahou a Brnem každý den. V praze každý den v 8hod ráno celkové zdržení 26hodin. Po tolika letech výstavby silnic bych očekávál, že se autem na služební cestě z Brna do Prahy v pohodě dopravím kam potřebuji, ale i ta nefunkční železnice je spolehlivější a pohodlnější než gumokol. Buď jste demagog, nebo mimo realitu. A připomenu, že první mobily taky stály 20tisíc a cena elektromobilu za posledních 10let klesla o 80% možná více.
Elektroauta neprosazuji.
Proč nefungující? Nikdy za celý život jsem neměl problém někam dojet kam potřebuji.
Kde píši že elektro nefunguje? Jako třetí auto k baráku je super.
„Původní návrh rozpočtu .. by nestačil ani na to, aby mohly pokračovat již zahájené stavby.“ – jak někdo může navrhnout něco takového vážně?
Chce Stanjura konzervovat již rozjeté stavby? Myslí svůj návrh vůbec vážně?
Nebojte se,on velkouzenář dalši prachy natiskne. Prostě přifoukne oběživo a ještě sklidí potlesk.
No jo co taky čekat od elektrikáře, který nerozumí ekonomice a ještě lhal, že nebude lidi trestat za vlastnictví nemovitosti ve které bydlí nebo podnikají a pak jim to napálil skoro na dvojnásobek, aby to rozdal na důchodech a na populistických slevách na jízdné. Není to o nic lepší než ta obří hranolka.
Nevim jestli elektrikáři rozumějí ekonomice,ale brněnská tetka hranolka ze sekty slovenského velkouzenáře nerozumí vůbec ničemu.
Ona ta daň i po zvýšení je strašně malá…
Klidně si sněte si svůj komoušský kremelský sen a okradení (zdanění) těch schopných, když si na nemovitost neumíte vydělat. Ale dnes není rok 1948, takže Konečná Stačilo…přúpadně jsou země, které mají na rudé kremelské svině lepší recepty…
Jako třeba USA, kde mají z majetkových daní podstatnou část daňového výnosu? 🙂
Jak víte, že to rozdal na důchodech, když třeba „investice“ do betonu stouply o dost víc? A valorizace důchodů se omezovaly, dokonce to skončilo u Ústavního soudu.
Mimochodem, když už se srovnáváte se západem ohledně dálniční sítě, tak si taky najděte, ve které zemi jsou daně z nemovitostí takhle nízko nebo kde mají rovnou daň. Budete ale hledat dlouho, takové nejsou.
To jakou mají daň na západě je irelevantní, tady jsme v Čechách a v Čechách elektrikář Staňura sliboval, že daň z nemovitosti nezvýší. Je to prolhaný lhář a zloděj, to je prostě fakt.
Já jenom, že se s tím západem pořád porovnáváte, ale platit daně se vám nechce. Až ten stát zkrachuje, tak vám něco (snad) dojde, zbavíme se tak mnoha zbytečných lidí a ten zbytek se probere do reality. Do té doby jsem rád, že nemusíme žádné dálnice blokovat a mohu se tady velmi dobře bavit.
A bude to jenom dobře, až stát padne na hubu jako v Argentině. Už se na to těším a mám vychlazenou lahev sektu.
Tak si tu lahev sektu radši nechte na horší časy.Za rok na ni třeba už nebudete mit.Stát padne na hubu pod vedením nixmochrů jako jsou Havliček,Schillerova a Kolovratnik ;slovenskej estébák vám jenom zamává ,pak se pomodli k jezulátku a odjede do Francie na svůj zámeček.
Ulevilo se vám? Můžete se jít modlit za nižší daň z nemovitosti před ty billboardy ,na kterých doširoka rozevîra svou náruč Vaš prolhanej estebáckej panbîček…
Co elektrikář rozdal na důchodech? Komu? O jakých slevách na jízdné mluvíte? Nelžete.
Je načase si přiznat, že současná silniční síť nevydělává. Doteď jsme to dotovali z peněz EU, ale jak zmiňuje pan generální, tak ty penízky už došly. Základní princip kapitalismu je, ten že zisky z něčeho musí být vyšší než investice na vybudování a to asi na dopravě dosud nepochopili.
Tak to už železnici měli zaříznout za 1. Republiky
Železnice vozila za tržní ceny, tudíž se zaplatila. V19. stol to byla skvělá investiční příležitost, která koncesionářům generovala pěkné peníze. Dnes dálnice vozí 80% přeprava a stejně je silniční doprava v mínusu.
Kde je silniční doprava v mínusu?
MD má díky ziskům ze silniční kamionové dopravy 60mld na nové komunikace?
Ano, má. Jen mýto je přes 17 mld, známky 7 mld a to jsme jen za dálnice 24 mld. Dále daň z PHM 94 mld … Jak je na tom kovošrot na železnici?
Vlaky neplatí daň z PHM? Těch 94mld je jen od autíček?
94 mld? Na to jste přišel kde? Nečerpáte z doby, kdy spotřební daň na naftu byla jaksi vyšší?
Za rok 2019. Za rok 2024cca 80mld. Výdaje ŘSD celkem 2025 110mld.
Jj, děkuji, našel jsem to pak, jen jsem čekal, jestli nám pan Otakar něco nenapíše.
Ono je to bohužel na wikipedii i s neaktuálním údajem, kolik % je to z daňových příjmů, takže odtamtud všichni čerpají. Už jsem si říkal, že to tam nějak přepíšu.
Na mytném a dálničních „známkách“ se vybere 20 miliard. + 80 miliard na daních vybraných z PHM Pořád to je aspoň plus do rozpočtu ze silniční dopravy, narozdil od vlakové dopravy kterou stát čistě dotuje ročně 35 miliardama na dotované spoje… dále stojí 10-15 miliard ročně „slevy“ na jízdném pro studenty a seniory… + tedy roční investice do budování a údržby železniční sítě za 50 miliard když už se bavíme o investicích do výstavby… a samozřejmě je tady drobný detail že bez železnice by se dalo fungovat dál a v podstatě nikdo by si toho nevšiml… což se o silniční… Číst vice »
Máte pravdu, v 19. stol před vynálezem auta se nerodili děti, lidi umírali hlady, žízní, neměli domy, bydleli v jeskyních, bez pojmu o čase, nebyly školy, vědci, nic. Teď jsem přišel ze záchodu a divím se, že to bez použití auta vůbec dobře dopadlo.
Ani ta silniční doprava nedělá plus do rozpočtu, spočítejte si jenom, kolik na všechny silnice jde.
Bez železnice budou silnice asi úplně neprůjezdné. Což v podstatě vidíme s přesunem dopravy zboží i osob ze železnice na silnice, který nastal po skončení socialimu. Přestože se postavilo mnoho kilometrů dálnic a silnic pro umožnění tohoto přesunu, stále vám to nestačí. A to ještě na železnici nějaká nákladní plus osobní doprava zůstává.
Já to počítal. Silnice si vydělají na údržbu a provoz, „dotuji“ se velké stavby.
Železnice nevydělá ani na svůj provoz natož údržbu a investice do ní nemají návratnost.
Co dál?
Počítal jste jen příjmy, ne výdaje.
Jo, 10-20% z daní za PHM vyprodukují dieselové lokomotivy. A prosím, ČEZ za trakční elektřinu od dopravců nedostává peníze, nebo jak je to přesně z tou elektřinou? Tu mají vlaky v drátech zadarmo?
Inu, tak so zkontrolujte vlastní počty, železnice má modální split nějakých 20%, ale většina hlavních tratí je elektrifikovaných (ty platí DPH z elektřiny na úplně jiné úrovni (výšce) než je spotřební daň z nafty a benzínu!) takže podíl železnice na spotřební dani z PHM je MAXIMÁLNĚ těch 10%… Spotřební daň z elektřiny není a DPH se neplatí do SFDI.
10% tedy 9,4mld vydělá provoz dieselových lokomotiv. Což není málo.
Tedy přinejlepším 8. Buďte konzistentní.
To je hloupost. Pokud sečtete silniční a spotřební daně, mýto a kompletní DPH za pořízení a provoz silniční dopravy i paliv, tak jste ve výrazném přebytku. Chybí pouze zdanit elektromobily, ze kterých stát kromě pořizovací DPH u soukromých osob nic nemá.
Sčítal jste to?
Navíc je nesmysl počítat i DPH z aut. Z čeho se pak má financovat třeba školství? Z DPH za nákup učebnic? Ze spotřební daně na alkohol také nestavíme likérky, ta je na kompenzaci negativních externalit.
A železnice vozí těch 20% a ve ztrátě je TAKY!
železnice je ve ztrátě, protože velkou část vozby převzaly kamiony, které jsou i tak ve ztrátě. V roce 2023 bylo ČDC v zisku.
S tímto „myšlenkovým“ postupem bychom mohli zrušit školství, neboť zisk není přímo vidět.
Velmi trapné. Co dál zrušíte? Zdravotnictví? Plození dětí, protože není ziskové? Doprava materiálu je regulérní byznys, který není nutné dotovat, což asi nejste schopen poznat.
To se v podstatě povedlo, školství je v ČR tragédie a Češi jsou národem do montoven.
Jo, rozhodně jde do autíček více peněz než do kuchařek, školníků, učitelů a vzdělávání obecně.
To jste vybral zajímavé pořadí u té podpory školství 🙂 🙂
Bohužel se blíží realitě.
I dráhy, protože si také na sebe nevydělají.
Bohužel nedovedeme pracovat s nepřímým ziskem, napr. z rozvoje regionu.
Klid, nová vláda stejně nestihne připravit nový rozpočet a pojede se podle provizoria, tedy v podstatě podle loňského rozpočtu. No a nový pak doufejme oškube zbytečné výdaje na armádní zlaté kuchyně a přidá něco na stavby silnic.
Ona je otázka, kdy nová vláda vznikne, po volbách se můžou handrkovat klidně půl roku i víc.
A pojede se podle provizoria.
I kdyby se zrušil celý rozpočet obrany (to by se vám líbilo nejvice) tak nezmizí schodek rozpočtu, na dopravu by nic nezbylo a musela by se taky škrtat. Navíc všichni chápou že škrty o kterých mluví ano, SPD a komanči (ve všech stranách) jsou nereálné a po volbách se jic nezmění a další 4 roky to bude úplně stejné jako to bylo, tj. 3 roky se budou vymlouvat že s tím ještě nic nejde dělat že za to může minulá vláda a poslední rok budou říkat že už s tím nic dělat nejde…
200 km od Ostravy padaji Rusacky drony a nejaky jelito chce sekat obranny rozpocet. Vasi byli za valky udavaci a jste na to hrdy, ze v tom kolaborantsvi pokracujete?
Jak někteří čeští politici obecně vzato velmi málo myslí na budoucnost nás všech, musím říct, že si ŘSD ty peníze opravdu zaslouží. Přínos těchto staveb je nesrovnatelně vyšší než většina staveb SŽ a je fajn vidět, že se i eurofondy již tak moc nečerpají na blbosti typu rozhledna v údolí. Za mě velmi efektivně vynaložené peníze 👍
Jaký přínos? Rozšíření D1 u Brna stálo 1,1 mld a kolony tam jsou dál i bez stavebních prací? Kolikže peněz vydělá státu popojíždění třicetikilometrovou rychlostí, když tam je povoleno jet 130km/h?
Nezlobte se na mě, ale vybrat si cancourek pod Brnem jako obětního beránka pro všechny stavební akce ŘSD nedává žádný smysl, notabene, když ty kolony souvisí s navazujícími úseky okolo Brna. Já tedy vidím přínos v tom, že se velmi svižně rozjela projektová příprava, výkupy a realizace klíčových projektů jako je D35, D1, D6, D55 apod. Uvědomte si, že kopnout do země (což je nejviditelnější) je třešnička na dortu, nejdéle trvá právě samotný projekt a jeho příprava se všemi atributy – toto obyčejní lidé nevidí a za Mátla se udělal velký kus práce právě nejen v této oblasti.
Jestli věříte, že rozšíření D1 vyřeší kolony, tak věříte velmi slepě. To už raději věřte na ufony, alespoň to daňové poplatníky nestojí čas strávený v kolonách a peníze z daní. 30let poslouchám jak nové dálnice odstraní kolony, nehody a dopravní komplikace, až jsem přestal jezdit autem, protože někam se zavčasu dostat je po našich dálnicích nereálné.
Doporučuji koně, s ČD si moc nepomůžete.
Jakože je hotovo nějakých 20%, kolonám to už teď trochu pomohlo, a vy už účelově malujete kříž protože vidíte co chcete vidět??
2km z 30km je 6,66 %. V reálu to bude ještě méně, protože nejsou hotové dvě obří křižovatky. Vraťte se zpět do školy.
Naprostý souhlas, navíc p. Mátl odvedl obrovský kus práce a dokáže se s (rozumnými) odpůrci nových staveb domluvit. Nové komunikace si na sebe časem vydělají matným, spotřební daně o DPH za paliv.
Očividně nové dálnice nestačí vydělávat, když máme o 4 roky dříve vyčerpáno. 😉 Nešlo by zvýšit mýto, aby vydělávaly více? Já se v profesním životě řídím heslem, čím více peněz, tím lépe. Vy ne? Neříkáte si v práci o zvýšení mzdy?
A co VRT? Budou, nebo se příprava v tichosti zahybernuje, protože na to prostě nebudou prachy? Ono holt dávat až 5 % HDP na obranu (tj. každá dvacátá státní koruna jde armádě) je šílený ranec peněz, jakkoli je to potřeba a nutné.
Jen z těch peněz na obranu jde použít na výstavbu infrastruktury. Dopravní infrastruktura je součást obrany.
To se obávám neprojde. Síť v Česku je kapacitní dost, a v případě války by vojenská doprava měla absolutní přednost a civilní by byla buď zredukována na minimum nebo zcela zastavena. A VRT je pro vojenskou dopravu zcela na nic.
Pořád to jsou koleje s klasickým rozchodem, v klíčových uzlech zaústěné do běžné sítě, ne? Tak v případě potřeby se prostě zastaví provoz a bude úplně fuk jestli tam pojede s nákladem Vectron 160 nebo starej Hektor na 80 km/h max.
Do 40 promile stoupání? To toho ani ten Vectron moc neuveze.
Jediná normální trať (= elektrifikovaná dvoukolejka) ze severu na jih ve východní Evropě vede přes nás. Nejkratší trať z Německa směrem na.Balkán, která nevede přes takzvaně neutrální vych*ánky, vede přes nás…
Osobně Rakousko a Švýcarsko považuji za černé pasažéry. Nevěřím totiž tomu, že kdyby Putin poslal rakety na Vídeň nebo Curych tak by nad tím NATO mávlo rukou, že tohle není náš problém.
A myslíte, že je kapacitní i co se týče zátěže? Třeba most na Výtoni vám žádný tank nepřeveze natož uvažované Leopardy. A silnice s mosty na tom taky není o moc víc, ale spíš hůř.
K čemu by russakum byli VRTky nekde v satelitu?
Názor nepřítele je v tomto ohledu zcela ireleventní. Ať se třeba … uchlastají.
Však to akorát vyjde, v roce 33 hotové dálnice a plynule přejdeme na stavbu VRT.
A co po ty železnici chcete přepravovat? 30 tanků, které ani nemáme? Takový kolony si na dálnici ani nevšimnete.
Spojenci přes nás pojedou, nebo si myslíte že se Němci a Francouzi před našimi hranicemi začnou teleportovat aby přes nás nejeli?
Kohokoliv, kdo je potřeba v zázemí, ať už do práce, do služby nebo zpátky. Koneckonců na autovozy lze naložit i lehkou techniku. A loko s deseti plošiňáky uveze i tu těžší techniku, klidně v kontejnerech.
Jenže my nejsme schopni přepravit ani tanky, které máme, protože některé mosty se rozpadají.
K obraně. 1) Poměr výdajů vlády k HDP je asi 0,43. Tedy 5 % HDP je asi 11,62 % rozpočtu. 2) Ten závazek zahrnuje 3,5 % “tvrdých” výdajů (zbraně, munice, vojáci apod.) a 1,5 % “měkkých” výdajů (strategická infrastruktura včetně dálnic a železnic, výzkum). 3) Těch 5 % je do roku 2035. Je asi jasné, že do té doby (intenzivní) válka na Ukrajině tím či oním způsobem skončí. Stejně do roku 2029 (snad) skončí druhý důvod výdajů (nenaštvat Trumpa). Tedy jsem si jistý, že pokud do roku 2035 bude klid a mír (což si nemyslím), každý politik ten cíl rád… Číst vice »
Ad …dnes hlavně čipy a AI, drony… Podpora start-upů, lepší kapitálový trh, zaměstnanecké akcie a opční programy a hlavně osekání regulace a byrokracie. Jinak se z toho nevyhrabeme a budeme zaostávat za USA a Čínou. Dobrý příklad je podpora startupů ve Švédsku, alespoň tak.
Blbý je, že v ČR a v Evropě se lidi boji, že by tím mohl někdo zbohatnout…
Díky za reakci – chtěl jsem v původním příspěvku říct, že ono nejde ani tak o armádu. Do jisté míry jste to řekl za mě 🙂 Jde podle mě o to mít spíš silnou a technologicky vyspělou ekonomiku. Pak si na vás nikdo netroufne a nemusíte vydržovat obrovskou armádu jak za studené války.
Proto si spíš myslím, že Evropě by se hodilo něco jako DARPA, jejíž projekty nakoply svého času polovodičový průmysl v USA.
Ale v tomto směru musí jít o „tvrdou“ ekonomiku, ne o finančnictví, pojišťovnictví a duševní vlastnictví… to sice pomáhá DPH, ale v případě problémů jde k šípku. Viz USA už nyní, zbrojní výroba celkově jakžtakž, ale když se na to podíváte podrobněji tak velké „díry“ ve výrobě trhavin/munice, oceli, lodí…
Celkem souhlasím, ALE… technologickou úroveň zbrojních podniků nemáte šanci povzbudit pokud od nich nic neobjednáte! Jen při výrobě rozumné série přejdou od manufakturní prototypové výroby prakticky „na koleně“ k sériové výrobě a vybavení pro ni potřebné.
Ono to zas tolik není, zbraně potřebujeme, abysme odstrašili toho skřeta z Kremlu. Problém je, že se tady rozhazuje za nesmysly doslova. Kuchařka Michelin, zbyteční ministři bez portfeje (se svým sekretariáty a podržtaškami), populistické slevy na jízdné, školkovné 5 tisíc každému, nehorázné valorizace platů politiků za nic, placené vložky pro každého, atd. Až pravicová vláda přestane dělat komunistickou politiku, tak prachy na důležité věci budou.
No jo, kdybyste to sečetl a vynechal věci politicky neprůchozí typu slevy na jízdné (ty byly sníženy), tak se dostanete možná i na stamiliony ročně… Na ty vaše betonové dárečky jsou potřeba desítky a stovky miliard, které budete muset získat z daní a to se vám nechce. Takže to bude na dluh.
No tak si prostě zařaďte stavby a rekonstrukce silnic mezi „politicky neprůchozí“ a už vás trápit nemusí! Mimochodem, slevy na jízdné po snížení se jak jistě dobře víte před volbami zase lokálně zvedly!
Fuj, realita obrany za rok 2025 je 2%, neboli asi pětina toho co jde na důchody! 5% jsou prohlášení do budoucnosti, to není natrvalo to je reakce na válku v sousedství…