VIDEO: Neskákej mi pod kola! V Praze začala jezdit tramvaj s lebkou a obrysy mrtvých

Preventivní tramvaj. Autor: Jan Freitag, ROPIDPreventivní tramvaj. Autor: Jan Freitag, ROPID

V Praze v posledních třech letech výrazně přibylo srážek tramvaje s chodcem. Loni se takových nehod událo 104, o život

V Praze v posledních třech letech výrazně přibylo srážek tramvaje s chodcem. Loni se takových nehod událo 104, o život při nich přišlo rekordních osm lidí. BESIP proto ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP), policií, Ropidem a městem připravil varovnou kampaň „Neskákej mi pod kola!“.

„Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci,“ řekl šéf BESIPu Tomáš Neřold. Připomněl, že brzdná dráha nezatížené tramvaje T3 z 50 km/h činí 42 metrů, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na necelých 13 metrech.

Preventivní tramvaj.
Autor: Jan Freitag, ROPIDPreventivní tramvaj.
Autor: Jan Freitag, ROPIDPreventivní tramvaj.
Autor: Jan Freitag, ROPIDSimulace střetu tramvaje s chodcem.
Autor: Ondřej KubalaTramvaj vyzdobená kampaní proti jízdám na černo.
Autor: ROPID

Nejviditelnější částí kampaně je ode dneška tramvaj T3 se žlutočerným polepem. Přední část tramvaje nese motiv lebky, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan „Pomoz mi nezabíjet!“.

„Tramvaj bude cestujícím dennodenně připomínat, že nepozornost v silničním provozu je může stát život,“ doplnil předseda dozorčí rady DPP a pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Podle něj je hlavním smyslem akce udržet pražské cestující v bdělosti a snížit počet střetů tramvají s chodci. Kampaň si klade za cíl odradit chodce od zbytečného riskování.

V Praze od podzimu 2017 jezdí rovněž tramvaj Vymlouvačka, která má odradit cestující od jízdy na černo.

Nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím:
– Nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce,
– Přecházení těsně před tramvají (řidič vás často nemá šanci zahlédnout),
– Nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj),
– Vstoupení do cesty rozjíždějící tramvaji (dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje).
Samostatnou kapitolou jsou také chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas zareagovat na blížící se nebezpečí.
Pramen: BESIP

VIDEO:

Autor: Ondřej Kubala

Srážky tramvaje s chodcem v Praze

ROK SRÁŽKY ÚMRTÍ
2013 82 6
2014 90 4
2015 99 4
2016 75 2
2017 111 3
2018 104 8

Pramen: BESIP (statistika zahrnuje pouze úmrtí do 24 hodin po nehodě)

Tagy BESIP chodci dpp kampaň nehody tramvaje
20 komentářů