Další pokus odstranit elektrokoloběžky z Prahy. Cesta vede přes zákaz parkování

Radní města mají o zavedení nového systému rozhodnout do 13. října.
Nový pražský systém regulace sdílených dopravních prostředků zakazující poskytování elektrokoloběžek by měl začít platit od ledna příštího roku a radní města mají o jeho zavedení rozhodnout do 13. října.
Ve čtvrtek to radě uložili zastupitelé. Příslušný materiál je připraven od června, kdy ho náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) předložil radě, kde ho však nepodpořili zástupci Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) a STAN.
„Ať už se vedení Prahy rozhodne jakkoliv, světová zkušenost nám ukazuje, že elektrické koloběžky, ať už ty naše, nebo ty soukromé, do dopravního mixu moderního města jednoznačně patří – stejně tak jako kola a jiné dopravní alternativy. I na tom budeme s panem náměstkem a ostatními rádi spolupracovat,“ uvedla pro Zdopravy.cz zástupkyně společnosti Lime Lucie Krahulcová.
Systém regulace sdílených dopravních prostředků připravuje město od loňska a má být založen na smlouvách mezi městskou Technickou správou komunikací (TSK) a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jenom na prostranstvím, která jsou k tomu určená. Elektrokoloběžky na nich nebudou moci parkovat, čímž se fakticky znemožní jejich poskytování, a TSK je v případě neoprávněného parkování bude odstraňovat.
Bod dnes na program navrhl Hřib a původně chtěl prosadit, aby rada systém schválila 22. září s platností od 1. října. Předseda dopravního výboru Martin Sedeke (ODS) nicméně podal protinávrh s prodlouženými termíny s odůvodněním, že náměstkem navržené datum platnosti by nedalo provozovatelům dostatek času na to, aby se podle zákazu zařídili.
Platnost od ledna podle Sedekeho využije faktu, že provozovatelé zpravidla koloběžky na zimu uklízí. „V tu chvíli už je velmi jednoduché tlačit na to, aby už je na jaře znovu nenavezli,“ řekl. Hřib se s jeho návrhem ztotožnil.
Důvodem plánovaného zákazu elektrokoloběžek je jejich dlouholetá kritika ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy. Kritikům se nelíbí zejména jejich zanechávání na místech, kde překážejí, a jízda po chodnících, která ohrožuje chodce. „Prosíme, abyste k tomu přistoupili co nejdříve, protože to skutečně je pro městskou část velmi devastující,“ řekla dnes na jednání zastupitelům starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09).
Soukromoprávní postup, který město zvolilo, podle Hřiba ve společném stanovisku doporučila ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu.
„Na regulaci koloběžek se pracovalo téměř dva roky a opravdu jsme si dali velkou práci, aby byla připravena kvalitně a v souladu s doporučeními tří ministerstev. O to víc mě překvapilo, že v červnu návrh nepodpořili radní SPOLU, ani předseda pražského STANu, přestože byl přesně formulován podle jejich požadavků. Důvody pro jejich nehlasování jsou zástupné, možná až trapné,“ uvedl pro Zdopravy.cz Hřib.
Připomněl, že řešení elektrokoloběžek bylo součástí koaličního programového prohlášení. „Návrh měl přitom podpořit i rozvoj sdílených kol, která jsou skvělým doplňkem veřejné dopravy v rámci intermodálních tras, jednoduše plánovatelných v aplikaci PID Lítačka,“ dodal Hřib.