S auty se na Dvoreckém mostě nikdy nepočítalo, zahltila by okolí. Mrzí mě to, řekl primátor

Most nakonec neponese ženské jméno. Anežka Česká je jen v záloze.
Na středečním kontrolním dni na dokončovaném tramvajovém Dvoreckém mostu museli pražští politici odpovídat i na opakující se dotazy, proč nebyl nový most naprojektován i pro automobily.
Další silniční propojení přes Vltavu dlouhodobě požaduje například Praha 2, kde jsou ulice Ječná a Žitná zahlceny automobily. Propojují totiž severojižní magistrálu s přetíženým Jiráskovým mostem.
První procházka po zceleném Dvoreckém mostě. Nejvíc zklame automobilisty
„Pomohlo by nám další přemostění Prahy 4 a 5. Všechna auta mezi těmito částmi nyní jezdí Žitnou. Čekáme, že někdo dostane rozum a nebudou se stavět mosty jen pro tramvaje,“ uvedl například letos na jaře starosta Prahy 2 Jan Korseska.
Dvorecký most budou moci kromě tramvají, chodců a cyklistů využívat jen autobusy MHD a vozidla hasičů či záchranářů.
Podle náměstka pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváčka je však Dvorecký most takto navržen vědomě. „V územním plánu se skutečně vedle něj počítá s dalším mostem pro auta, je ale otázka, zda bude v budoucnu vůbec potřeba,“ uvedl Hlaváček.
Ponížená autodoprava
Pražský primátor Bohuslav Svoboda pro deník Zdopravy.cz uvedl, že absence osobních aut na Dvoreckém mostě ho svým způsobem mrzí. „Já říkám, že všechny typy dopravy jsou si rovnocenné. Tady jsme tu autodopravu malinko ponížili a z tohoto pohledu mi to vadí,“ řekl Svoboda.
Dodal však, že z hlediska funkčního a stylového rozumí tomu, že je nový most užší a má vytyčenou podobu oblouku.
Podle vedoucího kanceláře dopravní infrastruktury Institutu plánování a rozvoje (IPR) Václava Novotného bylo už od počátku smyslem stavby umožnit tangenciální propojení tramvajové sítě v jižní části města, kde dosud, narozdíl od propojení pro automobilovou dopravu, úplně chybělo.
„Most umožní propojit Smíchov a Pankrác tramvajovou dopravou a vytvoří bezpečné a komfortní chybějící propojení pro bezmotorovou dopravu,“ řekl pro Zdopravy.cz Novotný.
Pokud by byl podle něj Dvorecký most otevřený automobilové dopravě, došlo by k nárůstu počtu aut v navazujících ulicích.
„Nové tisíce automobilů zejména v Jeremenkově ulici by znamenaly zvýšený hluk a exhalace pro místní obyvatele. Rovněž by muselo dojít k rozšíření obou předpolí, aby zde mohly být vybudovány kapacitní odbočovací pruhy, což by znepříjemnilo život mnoha lidem na Podolském nábřeží, nejen rezidentům, ale i velkému počtu návštěvníků, včetně sportovců,“ vysvětlil Novotný.
Dálnice na dohled
Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba každá investice do hromadné dopravy znamená, že se uvolní místo na silnicích pro lidi, kteří autem opravdu jet potřebují.
„Pro auta máme támhle na dohled asi kilometr daleko Barrandovský most. Osmipruhová dálnice de facto. I tam se řidičům uleví, když ty autobusy budou jezdit nově tudy,“ uvedl Hřib.
Na obou koncích Dvoreckého mostu je podle něj poměrně stísněný prostor a případná automobilová doprava by se jen rozprostřela do obytných čtvrtí.
„To by nedávalo žádný smysl,“ dodal Hřib a připomněl, že na automobilový most by Praha zároveň nemohla žádat spolufinancování z dotačních titulů Evropské unie.
Anežka v záloze
Most, který spojí oba vltavské břehy, je označován pracovně jako Dvorecký. Původně měl skutečně vést na Dvorce a navázat na Jeremenkovu ulici, ale v průběhu let se plány změnily a most byl posunut blíže ke středu města, jeho vyústění v Praze 4 je tak v blízkosti Žlutých lázní.
Pracovní pojmenování mostu Dvorecký by nakonec mělo mostu zůstat. Shodla se na tom na svém lednovém zasedání Místopisná komise Rady hlavního města Prahy.
Jako možná záložní varianta, pokud by pražští radní toto doporučení nevzali v potaz, je podle stejného usnesení možné pojmenování mostu po světici Anežce České.
Politici původně usilovali o to, aby most nesl jméno některé z ženských osobností. Z dodaného seznamu si však místopisná komise žádné nevybrala. Zvažovaný název Most Madeleine Albrightové její rodina neodsouhlasila.