V autech přibudou senzory pro bezpečnější jízdu, kvůli tomu podraží
Zástupci Evropského parlamentu, členských zemí EU a Komise se shodli na definitivní podobě nového nařízení, které výrazně zasáhne do budoucí
Zástupci Evropského parlamentu, členských zemí EU a Komise se shodli na definitivní podobě nového nařízení, které výrazně zasáhne do budoucí podoby a hlavně vybavení osobních automobilů. Automobilkám ukládá z některé dosud nadstandardní výbavy přesunout do povinné základní. Nakonec ale nebude tak striktní, jak se původně uvažovalo. Dohodu oznámila Evropská komise v tiskové zprávě.
Novými prvky mají být například asistenty rychlosti, systémy nouzového brzdění , systémy na rozpoznávání pozornosti řidiče, zapisovač údajů o nehodě, inteligentní systém pro regulaci rychlosti, monitorování tlaku v pneumatikách nebo systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Všechna tato zařízení už automobilky nabízí, nikoliv ve všech autech.
Návrhem neprošly ale některé plány jako například povinný alkoholový zámek či kamera uvnitř auta. Neprošel ani návrh, že systém bude řidiče v v případě překročení rychlosti varovat zpětnou vazbou na akceleračním pedálu (tedy že pedál plynu začne brnět nebo klást odpor). Řidič bude mít rovněž možnost v případě potřeby systém jednoduchým způsobem kdykoliv vypnout.
„Nové prvky musí řidiči pomáhat, ne ho rozptylovat nebo dokonce ohrozit,” řekla česká europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová. „Asistent rychlosti nelze považovat za omezovač, je to asistenční systém, který má řidiči napomoci v dodržování rychlosti, upozornit ho, že překračuje povolený limit,“ podotkla europoslankyně za ANO Dita Charanzová.
Auta, která budou homologována po vstupu nařízení v platnost, budou mít maximálně vnitřní senzory, které mohou například zaznamenat to, zda řidič za jízdy nemanipuluje s mobilním telefonem. Až 30% dopravních nehod je totiž způsobeno právě nedostatečnou pozorností řidičů, například právě v důsledku používání mobilu.
Nově má být součástí auta i takzvaná černá skříňka, která bude zapisovat údaje o nehodě. Europoslanci prosadili ale to, aby nešlo skříňku identifikovat podle VIN kódu nebo obsahovala zařízení na zaznamenávání polohy. Údaje mohou být z vozidla vytaženy jen v případě, dojde-li k nehodě, a to pouze vnitrostátními orgány k analýze údajů o nehodách.
Povinnost instalovat novou výbavu do aut budou mít automobilky nejspíše za tři roky. Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu je přijaté opatření velkým pokrokem. Nečeká, že by se měla zásadně zvýšit cena nových vozidel. „Můj odhad jsou řádově tisíce korun, již dnes v základních výbavách nových vozidel se s některými s navržených opatření setkáváme,“ dodal Kadula. Podle něj navíc s rozmachem těchto zařízení jeho cena klesá. CDV spočítalo, že ztráty z dopravních nehod jen v Česku překročily 70 miliard korun za rok.