ČD nabídnou lokomotivy 380 na volném trhu, turnusová potřeba klesne na sedm kusů

V průběhu příštího roku chtějí České dráhy začít nasazovat na trať Praha - Linec lokomotivy Vectron.
Škodovácké lokomotivy řady 380 zřejmě nenávratně mizí ze služeb Českých drah. Jejich turnusová potřeba od nového jízdního řádu opět výrazně klesne.
„S lokomotivami řady 380 se nyní nadále nepočítá pro budoucí provoz Českých drah. Aktuálně je nejpravděpodobnější, že budou nabídnuty k prodeji na volném trhu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Z původně pořízených 20 lokomotiv už mají dráhy provozních jen 18 strojů. Dvě jsou zrušeny (respektive navrženy na zrušení), a to stroj 380.004 poškozený při nehodě na Slovensku a 380.017 poškozený v depu v Praze-Vršovicích, kde v květnu spadl do točny.
Aktuální turnusová potřeba přitom nečiní ani zmíněných 18, nýbrž jen 12 strojů. Lokomotivy jsou nasazovány na Jižních expresech. „V této fázi přípravy jízdního řádu pro rok 2026 předpokládáme turnusové nasazení jen sedmi lokomotiv,“ řekl Šťáhlavský. S připočtením záloh bude celková potřeba na příští rok deset „třistaosmdesátek“.
Dráhy považují lokomotivy za neperspektivní mimo jiné proto, že nemají ETCS. Instalace systému by údajně byla příliš nákladná. Naopak perspektivním typem jsou podle drah Vectrony od Siemensu.
„Celkem budeme provozovat více než sto lokomotiv Vectron v různém provedení. Nasazení těchto lokomotiv na trať Praha – České Budějovice – Linec předpokládáme už v průběhu roku 2026,“ dodal mluvčí.
Ostře sledovaná je v posledních měsících i řada lokomotiv 151, které jsou známé také jako banán. České dráhy se s lokomotivami nejprve rozloučily s tím, že jde o definitivní konec, aby následně vypsaly tržní konzultace na jejich modernizaci (dualizace a ETCS). A zájemci se našli. Podle Šťáhlavského se nyní vyhodnocuje „ekonomická efektivita“ a o osudu těchto lokomotiv stále není rozhodnuto.