Bez nafty z Prahy do Čerčan nebo na Mělník. Zastupitelé schválili nasazení BEMU první tratě

Testovací jízda jednotky 690.2 (BEMU) na trati Praha - Čerčany. Foto: Petr BoreckýTestovací jízda jednotky 690.2 (BEMU) na trati Praha - Čerčany. Foto: Petr Borecký

Už příští rok mají vyjet na obě tratě modernější jednotky RegioFox, skončí hydry a regionovy.

Středočeský kraj udělal další krok k tomu, aby od prosince 2029 zmizely z provozu dieselové vlaky na spojích Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany a Praha – Všetaty – Mělník.

Středočeští zastupitelé včera schválili strategii provozu na obou tratích, která počítá s nasazením akutrolejových jednotek BEMU. Mělo by jít o jednotky BEMU 145.

Kraj původně v roce 2023 na obou tratích plánoval nasazení nových nebo modernizovaných dieselových jednotek na deset let. Zjistil ale, že zakázku nepůjde vysoutěžit. „Realizace zadávacího řízení dle původního záměru nebyla možná především z důvodu, že na trhu s železničními vozidly nebyl k dispozici potřebný počet vozidel v konfiguraci odpovídající přepravní potřebě objednatelů,“ uvedl kraj v důvodové zprávě. Koncepci přepracoval tak, že nakonec chce využít jednotky BEMU od prosince 2029. Detailně plány popisuje důvodová zpráva.

Místo hyder a regionov RegioFox

Smlouvu na provoz do té doby mají České dráhy, které na tyto výkony nasazují nejčastěji motorové vozy 854 s vozy Btn (Praha – Mělník) nebo regionovy či vozy 810 (Praha – Čerčany). Zmizet by měly z tratí dříve, než skončí smlouva. „Na tyto tratě budou po dohodě s Prahou v období mezi lety 2026 a 2029 po přechodnou dobu nasazena nová vozidla řady 847 RegioFox, která budou poté využita na jiných regionálních tratích v rámci Středočeského kraje s ohledem na zavádění evropského vlakového zabezpečovače ETCS a tedy faktickou nemožností zajištění dalšího provozu stávajícími vozidly,“ uvádí se v důvodové zprávě.

Dopravce pro obě tratě má vzejít ze soutěže, bude zodpovědný i za výběr vozidel. Získá smlouvu na 15 let. Pokud v době soutěže dojde k elektrizaci obou tratí, přesune je kraj na jiné výkony. Může jít o tratě 212 Čerčany – Zruč nad Sázavou a 235 Kutná Hora hl.n. – Zruč nad Sázavou. Podmínkou je vybudování dobíjecího bodu ve stanici Zruč nad Sázavou. Kraj počítá s tím, že bude potřeba celkem 19 jednotek a 3 záložní. Kraj počítá se zavedením intervalu 30 minut v relaci Praha – Neratovice ve špičce. Soutěž budou organizovat společně Praha a Středočeský kraj. Praha musí včera krajem schválený dokument nechat projít jen Radou hlavního města Prahy.

Již od jara probíhaly předběžné tržní konzultace na dodávku nových akutrolejových jednotek, aktivně se jich účastnilo šest výrobců. Organizaci má na starost Ropid. Zástupci kraje a IDSK začali minulý týden jednotlivé výrobce navštěvovat.

Konzultace mají sloužit k tomu, aby oba zadavatelé zjistili aktuální nabídku na trhu vozidel a podle nich pak stanovili podmínky soutěže na dopravce. Chtějí se tak vyhnout situaci, kdy například vozidla může dodat jediný výrobce. Letos v lednu už na tratích proběhl zkušební provoz s jednotkou od Škoda Group.

Tagy BEMU P+R parkoviště ve Středočeském kraji PID praha Pražská integrovaná doprava S3 S8 Trať 070 Praha - Turnov trať 212 Čerčany - Světlá nad Sázavou
121 komentářů