Strojvedoucím pomohou v nových vectronech poprvé kamery. Za hranicemi se však samy vypnou

Strojvedoucí popisuje novinky v kabině nového vysokorychlostního vectronu Českých drah.
V pondělí představené nové lokomotivy Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h, které jako první na světě převzaly České dráhy, se od standardních verzí tohoto modelu zvnějšku liší jen drobně. Další odlišnosti však nalezneme na stanovišti strojvedoucího.
Patří mezi ně u vectronů vůbec poprvé kamery. Ta palubní snímá trasu jízdy, další obrazově přenáší strojvedoucímu stav trolejového sběrače.
„Můžeme tak hned vidět a prozkoumat případné poškození,“ vysvětlil deníku Zdopravy.cz strojvedoucí Zdeněk Mikeš z Depa Praha, který čerstvě dodané vectrony již testuje ve zkušebním provozu.
Kamery však mají háček. Podle Lukeše se nesmí používat v Německu ani Rakousku kvůli ochraně osobních údajů. Německý správce železniční infrastruktury DB Netz už Českým drahám zaslal upozornění, že po přejezdu hranic se musí palubní kamera deaktivovat. Výrobce lokomotivy Siemens Mobility tak provedl softwarovou úpravu, která kameru sama vypne po příjezdu pod německé napájení.
Právě hlavně pro německé tratě přitom ČD padesátku nových vysokorychlostních vectronů objednávaly. Rychlost využijí zejména na trati Berlín – Hamburk, která se nyní na 230 km/h rekonstruuje. Vysokorychlostní vectrony budou poté nasazeny na lince Praha – Berlín – Hamburk s plánovaným prodloužením do Kodaně.
České dráhy se pochlubily nejrychlejším vectronem na světě. Oko znalce pozná drobné rozdíly
Největším rozdílem v kabině oproti starším vectronům jsou však podle Mikeše obrazovky. Hardwarová tlačítka nahradily dotykové displeje. Řídí je dvě nové výpočetní jednotky umístěné na zadní stěně kabiny. Zobrazování je hlídáno novou vyšší úrovní zabezpečení, která mimo jiné zajišťuje, že za žádných okolností nemohou „zamrznout“.
Další změnou je pak palubní jednotka ETCS, kterou pro tuto verzi vectronů F23 nedodává Alstom, ale vyrábí si ji sám Siemens.
Testy na cestě do Dánska
V rámci komfortu pro strojvedoucího kabina větších změn nedoznala, jen USB zásuvky nově podporují i verzi USB-C. Na zadní stěně je také připravené místo pro mikrovlnou troubu, ta však bude doplněna až později.
Rychlost 230 km/h na českých tratích nový vectron zatím vyzkoušet nemůže. Neokusí ani 200 km/h, jakou nově jezdí pendolina mezi Prahou a Budějovicemi, jelikož ta je vyhrazena pouze pro soupravy s naklápěcími skříněmi.
„Poprvé pojede 230 km/h na zkušební jízdě do Dánska letos v listopadu,“ prozrazuje strojvedoucí.
Vysokorychlostní vectron se liší od pomalejších hlavně drobnějšími vnějšími úpravami kvůli aerodynamice. Jde například o dělený přední pluh či upravený sběrač. Strojvedoucí však v provozu podle Mikeše žádné z těchto změn nezaznamenávají ani při nižších „českých“ rychlostech.
„V těch sto šedesáti se to neprojevuje. Navíc ta kabina je relativně dobře odhlučněná a tlakotěsná,“ uzavírá strojvedoucí.